Gå til innhold

hva bør jeg velge, pentium 4 eller amd 64?


dj_messiah

Anbefalte innlegg

Sliter litt med denne avgjørelsen selv...

 

Jeg tenker på P4 3.0 800 FSB, IC7 MAX3 og en gig med TwinMOS PC3200...hva er et godt A64 alternativ i noenlunde samme prisklasse?

Athlon 64 3000+ https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=14781

 

Billigere og raskere, men det avhenger litt av hva du skal bruke maskinen til. Til ren spilling er en Athlon 64 3000+ ca like rask som en P4 3.4 GHz eller mer. Til multimedia er nok P4 3.0 GHz hakket raskere.

 

Men, jeg ville valgt Corsairminne og ikke TwinMOS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hihi... ingen som har vurdert VIA ???? heh...

Hva er det alle har imot VIA? Jeg har det på min A64, og det ikke ustabilt!

Jeg vet at noen har hatt problemer, men det er kun for at minne ikke passer.

Vel personelig har jeg slitt med via i "gamle" dager og så kjøpte jeg via til min A64 som resultat tok det med seg mine disker og mitt grafikkort inn i døden, hadde lite med minnet å gjøre det da.

Lenke til kommentar
Til P4, AMD eller i det hele tatt?

 

Jeg velger specs på PCen mest etter spilling (tunge flyspill).

 

Hva med den nye socket 939? Det er greit å bytte cpu etter en stund, men har lyst til å ha hk'et litt lenge...

Til P4 kan du godt bruke TwinMOS. TIl AMD burde du heller bruke Corsair.

 

Jeg hadde ikke giddet å vente til Sokkel 939 ettersom vi ikke vet når den kommer. Athlon64 er uansett helt overlegen til spill, men Sokkel 939 burde holde enda lengre enn Sokkel 754 grunnet doble minnekanaler.

Lenke til kommentar

Det er de som kjøper "VIA" brikkesettet som har problemer og det finnes da flere alternativer enn ustabile VIA!

Har MSI K8T Master2-FAR fra VIA selv og har brukt Apacher PC2100 REG ECC CL2 og Corsair PC3200 REG ECC CL2. Ikke noen problemer. Maskinen er nøyaktig like stabil som min P4C på i875 (dvs. har ikke trynet ennå). Kjøper en skikkelig minne så er en like garantert å få det til å fungere som om en kjøper en vanlig XP eller P4.

 

Selv om du har en stabil pc med brikkesett fra VIA, så vil ikke det si at alle har stabile AMD pc'er med brikkesett fra VIA. De som har problemer med sin A64 pc har et brikkesett fra via, og slik har det alltid vært og slik kommer det sikkert til å være i fremtiden også. Jeg har faktisk mistet troen på at VIA skal lage stabile brikesett til AMD og det har dem også bevist atter en gang med sitt A64 brikkesettet der mange har så problemer med minnet.

Lenke til kommentar
Selv om du har en stabil pc med brikkesett fra VIA, så vil ikke det si at alle har stabile AMD pc'er med brikkesett fra VIA.

 

Selvsagt. Samme gjelder nForce2, i875 osv.

 

De som har problemer med sin A64 pc har et brikkesett fra via, og slik har det alltid vært og slik kommer det sikkert til å være i fremtiden også.

 

Det er godt mulig. VIA har i alle fall hatt en del problemer før i tiden (Kt133, 266 osv...). Når det er sagt så synes jeg helt klar at VIA har blitt MYE bedre enn de var i gamle dager.

 

Jeg har faktisk mistet troen på at VIA skal lage stabile brikesett til AMD og det har dem også bevist atter en gang med sitt A64 brikkesettet der mange har så problemer med minnet.

 

Så langt vil jeg nok ikke gå, men på den andre siden hvorfor kjøpe brikkesett fra VIA om du har mer tro på NVIDIA?

 

Har hatt et NFORCE3 Pro150 hovedkort også som fungerte 100% stabilt inntil jeg resatte BIOS og det kom røyk fra hovedkortet... Så kom VIA inn.

 

Det blir spennende å se hvordan VIA-basete hovedkort blir med CG-revisjonen av K8. Den skal forbedre minnekompatebilitet. Ser ikke minnekompatebilitet som et problem for servere, men for dekstop er det et problem.

Lenke til kommentar
hihi... ingen som har vurdert VIA ???? heh...

Hva er det alle har imot VIA? Jeg har det på min A64, og det ikke ustabilt!

Jeg vet at noen har hatt problemer, men det er kun for at minne ikke passer.

Tenkte på VIA sine prosessorer jeg da... heh... :)

Sorry mate ;)

Jeg er VIA-Fanboy, men jeg ville aldri anbefalt det til noen som leter etter high end spillemaskiner. VIA er tiltenkt folk som vil ha smått stasj som verken bråker eller bruker mye strøm. 1 ghz via c3 på et nehemiah chipset tilsvarer 600-700 mhz intel, mao. man kjøper ikke en slik løsning hvis man spiller moderne spill.

Har selv en mini-itx som primary desktop, men igjen, eneste jeg gjør er å ****** rundt på forumer hele dagen og se på film. En kjapp frag i quake3 forekommer til tider.

Lenke til kommentar

Er det noen som har sett en eller (helst) flere tester, der AMD64 og P4 (i samme test) blir testet med flere programmer gående samtidig? F.eks spill samtidig med mp3, video, komprimering, brenning osv..

 

Har sett noen få når det gjelder P4 for testing av HT, men ikke AMD vs Intel i samme omgang.

Lenke til kommentar
Ehh. Er den ikke stabil lenger er grensen nådd.

Vel det jeg mente i så måte var at om du tar feks to av mine så kjørte P4 på 4,1 dog ikke stabilt men på 4,0 var den 100 % stabil , menst min A64 kan jeg få til å kjøre på 2,6 dog ikke stabilt men må ned til ca 2,4 for å holden den stabil dette er en betydelig større forskjell, ergo kjører P4 mest stabilt ved tilnermet maks klokking. Selv ved 2,4 får jeg av og til restart på maskinen , hva årsaken er vet jeg ikke , men plutselig slår den seg av og starter opp igjen.

Skal vi så konkludere med at det kun er den hastigheten som kan regnes som 100% stabil som gjelder vil det jo si at en A64 er en elendig klokker .

Det gjøres forøvrig obs på at alle mine tester kjøres uten noen form for ombygging /modding og da har jeg følgende pr i dag P4 3,2@4,0 . A64 3400 (2200 @2400)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...