Gå til innhold

Hjemmelaget baybus med LCD, 120mm hull, vindu m.m.


Anbefalte innlegg

Forseggjort og fint stykke arbeid det der! :thumbup:

Takk.

 

Nå ser det kanskje ut til at jeg kjøper et 2x16 istedetfor på elfa. Det har dessuten backlight, noe jeg savner enormt på dette. Elfa displayet er ikke større på total størrelse, men har større skjermflate.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Oppdatering!

 

I mellomtiden har jeg kjøpt et GC 2 waterkit og et 16x2\led display fra elfa.

Vannkjølingssettet monterte jeg, men har ikke så mange bilder fra det.

Jeg fikk faktisk ikke noen bedre temperaturer, så jeg endte med og sette

tilbake igjen luftkjøleren. Jeg fikk iallefall brukt 120mm viften fra settet.

Den gir en del bedre lufting, særlig fordi den står på toppen og drar ut varmluften.

(varmluft stiger, for den som ikke visste det.)

 

 

 

1mini.JPG

 

Her er hullet ferdig.

 

2mini.JPG

 

Frisbee?

 

3mini.JPG

 

Radiatoren på plass. Denne ble da tatt ut senere.

 

4mini.JPG

 

Grillen montert.

 

5mini.JPG

 

Som du ser her, bruker jeg en flatkabel istedetfor en vanlig kabel som jeg brukte sist, fordi denne

er mye mer fleksibel og kan legges flatt inntil en kabinettvegg med dobbeltsidig teip på baksiden.

 

6mini.JPG

 

Closeup av loddingene.

 

7mini.JPG

 

Her kan du se hvordan jeg har lagt flatkabelen inntil veggen.

 

8mini.JPG

 

Her går kabelen ut.

 

9mini.JPG

 

Med katode...

 

10mini.JPG

 

Disse kabelene fløy til alle kanter før, men nå var det på tide med litt opprydning.

 

11mini.JPG

 

Fronten med nytt display. Det gjorde seg godt med bakgrunnsbelysning og en ekstra linje..!

 

12mini.JPG

 

Ovenifra. Den svarte boksen bakerst er fjernkontroll mottaker for winamp.

 

13mini.JPG

 

Ser nesten ut som en ledvifte... Det er bare en vanlig vifte med katode i kabinettet.

 

14mini.JPG

 

Oversiktsbilde av skrivebordet mitt...

 

 

Nå blir det kanskje en stund til neste oppdatering. Må iallefall få kjøpt plexi...

Lenke til kommentar
hvordan prosessor har du ? tenkte jeg skulle ha meg det settet men nå begynner jeg å tvile.. sry banninga i forrige post :)

Hehe... Jeg har en XP 2500+. Den utvikler en del varme, men 44 grader idle var litt mye ja. Settet er greit det. Med unntak av radiatoren. Jeg tror det er det som er flaskehalsen i systemet. Selve radiatoren er nemlig bare 1 cm tykk cirka. Den ser bare tykk ut fra siden, men ribbene er som sagt bare ca. en cm. Et tips kunne være og skaffe en bilradiator, og legge denne utenfor huset. Jeg vurderer dette, men da skal jeg ikke putte vannkjølinga i denne pc'en. Da kjøper jeg heller en 1,4 ghz athlon og et gammelt hk\minne som overklokkingsprosjekt.

Lenke til kommentar
hvordan prosessor har du ? tenkte jeg skulle ha meg det settet men nå begynner jeg å tvile.. sry banninga i forrige post :)

Hehe... Jeg har en XP 2500+. Den utvikler en del varme, men 44 grader idle var litt mye ja. Settet er greit det. Med unntak av radiatoren. Jeg tror det er det som er flaskehalsen i systemet. Selve radiatoren er nemlig bare 1 cm tykk cirka. Den ser bare tykk ut fra siden, men ribbene er som sagt bare ca. en cm. Et tips kunne være og skaffe en bilradiator, og legge denne utenfor huset. Jeg vurderer dette, men da skal jeg ikke putte vannkjølinga i denne pc'en. Da kjøper jeg heller en 1,4 ghz athlon og et gammelt hk\minne som overklokkingsprosjekt.

Jompet55: Så jeg feil eller står radiatoren opp-ned?

Lenke til kommentar
hvordan prosessor har du ? tenkte jeg skulle ha meg det settet men nå begynner jeg å tvile.. sry banninga i forrige post :)

Hehe... Jeg har en XP 2500+. Den utvikler en del varme, men 44 grader idle var litt mye ja. Settet er greit det. Med unntak av radiatoren. Jeg tror det er det som er flaskehalsen i systemet. Selve radiatoren er nemlig bare 1 cm tykk cirka. Den ser bare tykk ut fra siden, men ribbene er som sagt bare ca. en cm. Et tips kunne være og skaffe en bilradiator, og legge denne utenfor huset. Jeg vurderer dette, men da skal jeg ikke putte vannkjølinga i denne pc'en. Da kjøper jeg heller en 1,4 ghz athlon og et gammelt hk\minne som overklokkingsprosjekt.

Jompet55: Så jeg feil eller står radiatoren opp-ned?

Radiatoren ligger...

Lenke til kommentar
Oppdatering!

 

 

1mini.JPG

 

Først maskere og tegne opp streker...

 

2mini.JPG

 

...Så tar man frem det rette verktøyet!

 

3mini.JPG

 

Etter en del filing og etterarbeid ble det slik.

 

4mini.JPG

 

Hadde to helt like display, så jeg brukte dette til og måle opp riktig avstand mellom skruene når jeg limte de fast.

 

5mini.JPG

 

Så er skruene på plass.

 

6mini.JPG

 

Denne ble jeg fornøyd med. Tok denne power tilkoblingen fra en gammel pc og bruker den som strømtilførsel til LC Displayet, slik at jeg kan fjerne displayet uten av at det henger fast. Tok deretter og loddet den fast til molex kontaktene.

 

7mini.JPG

 

Ledningen på plass i molex'en.

 

8mini.JPG

 

Her sitter LC Displayet på plass, og strømtilkoblingen er koblet til.

 

9mini.JPG

 

Slik ser det ut!

 

10mini.JPG

 

Og med bilde på displayet.

 

Da var displayet på plass også. Ble ganske så fornøyd med resultatet.

Jonpet55: Det er så n y d e l i g! Kan du sende meg bilde eller sånt!?

 

jeg tror jeg er forelsket :love:

 

MVH: Stian, Hva fikk dere i benchmark?

 

 

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Oppdatering!

 

I mellomtiden har jeg kjøpt et GC 2 waterkit og et 16x2\led display fra elfa.

Vannkjølingssettet monterte jeg, men har ikke så mange bilder fra det.

Jeg fikk faktisk ikke noen bedre temperaturer, så jeg endte med og sette

tilbake igjen luftkjøleren. Jeg fikk iallefall brukt 120mm viften fra settet.

Den gir en del bedre lufting, særlig fordi den står på toppen og drar ut varmluften.

(varmluft stiger, for den som ikke visste det.)

 

 

 

1mini.JPG

 

Her er hullet ferdig.

 

2mini.JPG

 

Frisbee?

 

3mini.JPG

 

Radiatoren på plass. Denne ble da tatt ut senere.

 

4mini.JPG

 

Grillen montert.

 

5mini.JPG

 

Som du ser her, bruker jeg en flatkabel istedetfor en vanlig kabel som jeg brukte sist, fordi denne

er mye mer fleksibel og kan legges flatt inntil en kabinettvegg med dobbeltsidig teip på baksiden.

 

6mini.JPG

 

Closeup av loddingene.

 

7mini.JPG

 

Her kan du se hvordan jeg har lagt flatkabelen inntil veggen.

 

8mini.JPG

 

Her går kabelen ut.

 

9mini.JPG

 

Med katode...

 

10mini.JPG

 

Disse kabelene fløy til alle kanter før, men nå var det på tide med litt opprydning.

 

11mini.JPG

 

Fronten med nytt display. Det gjorde seg godt med bakgrunnsbelysning og en ekstra linje..!

 

12mini.JPG

 

Ovenifra. Den svarte boksen bakerst er fjernkontroll mottaker for winamp.

 

13mini.JPG

 

Ser nesten ut som en ledvifte... Det er bare en vanlig vifte med katode i kabinettet.

 

14mini.JPG

 

Oversiktsbilde av skrivebordet mitt...

 

 

Nå blir det kanskje en stund til neste oppdatering. Må iallefall få kjøpt plexi...

Veldig fint, men kanskje litt for ryddig?

Lenke til kommentar

Stian_A: Takk for god respons. Jeg må innrømme at jeg rydda litt på pulten før jeg tok bildet... :p Så det ser ikke alltid sånn ut.

 

Stig-Arne: Jeg filte ikke så mye, men jo, litt. Jeg kunne godt få hullet litt rundere enn det der, men da måtte jeg nesten brukt en annen fil. Den jeg hadde var så liten, så buen på filen passet ikke til sirkelen. Men det ble jo ganske greit. Skruehullene var vanskeligere og få perfekte. Diameteren på hullene jeg lagde var akkurat samme som skruene, derfor måtte jeg være pinlig nøyaktige med de...

Lenke til kommentar
Blir det ikke bedre om du har 120 mm vifta på oversiden av radiatoren, og har den til å blåse ut den varme lufta?

Den vil jo uansett blåse ut den varme lufta..? Og det er det samme om den er på over eller undersiden. Det sjekka jeg.

Det er nok ikke det samme om den er på over eller undersiden av radiatoren. Mottrykk vs trekke luft gjennom ;)

Lenke til kommentar
Blir det ikke bedre om du har 120 mm vifta på oversiden av radiatoren, og har den til å blåse ut den varme lufta?

Den vil jo uansett blåse ut den varme lufta..? Og det er det samme om den er på over eller undersiden. Det sjekka jeg.

Det er nok ikke det samme om den er på over eller undersiden av radiatoren. Mottrykk vs trekke luft gjennom ;)

Jo det skjønner jeg jo, men hva blir forskjellen på mottrykk eller og suge luften gjennom? Det vil jo bli det samme uansett. Luften blir trukket opp til toppen av kabinettet og ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...