Gå til innhold

Enable PAT på Asus P4P800


timtowtdi

Anbefalte innlegg

Fant en tråd på ABXZone her i dag hvor en kar som kaller seg BigToe har funnet ut hvordan man kan enable PAT på Asus P4P800 også når en overklokker.

 

http://www.abxzone.com/forums/showthread.p...15&pagenumber=1

 

Forsøkte dette selv og det funker *wheee* :-D Har gått opp noen prosent i alle benchmark jeg har kjørt.

 

Jeg brukte P4P8X BIOS v. 10.14 og P4P800 BIOS v. 10.15. Begge kan hentes fra Asus' website.

 

OBS! Man må bruke en gammel AFUDOS.EXE (jeg brukte v. 1.16b2) for å gjøre dette!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri skjønt at folk TØR å overclocke og flashe bios og greier.

 

Jeg har flasha biosen min EN gang og da gikk det dritt. Endte med at jeg var heldig og importøren i Norge hadde et hovedkort de skulle kaste som jeg kunne få biosen på.

 

Har selv P4P800 Deluxe og skulle gjerne gjort dette (vet ikke helt om jeg tør), men HVEM ER DET SOM HAR FLOPPY DISK I DISSE DAGER DA?? :D

 

Prøvde en gang å sette noe i biosen til Turbo og da fikk jeg ikke bootet igjen. Prøvde også å overclocke 10% men det gikk heller ikke.

 

Lurer på om Geil PC3200 er noe dritt?

Lenke til kommentar

Geil 3200 er nok ikke noe dritt nei ;-)

 

Og jeg har ikke floppy, så måtte lage en CD jeg kunne boote Win98 på...

 

Men klart at å flashe BIOS kan gå dritt og må foretas helt på eget ansvar! Som regel går det greit allikevel. De største årsakene til at det går dårlig er av erfaring at man får panikk og begynner å gjøre masse rare ting, flashe på nytt, reboote osv. Tar man det pent og rolig og følger oppskriften går det stort sett greit.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Dette var en gledelig nyhet. Skal selv prøve det snart. Jeg byttet mitt A64 system mot et P4p800 deluxe og 3.0c =)

EDIT: Skal komme med update når jeg får kortet ,men det ser jo ut at dette stemmer og det klager man ikke over. PAT var jo noe som orginalt bare virket når man ikke klokket og da var den jo nesten verdiløs

 

 

EDIT2: Vell.. Jeg har floppy i alle maskinene mine siden floppy er pratisk og ha noen ganger man skal teste i Dos. docmem er fint og ha når man ikke får bootet feks.

Endret av CFD
Lenke til kommentar
:wow: Byttet du et A64 system mot P4, HVORFOR??

 

Men jeg kan tippe ustabilitet...pga minne?

Feil.. kortet mitt var ødelagt og det var IDE kontroller. Var 100% stabilt når jeg kom inn i windows osv ,men kunneomtrent ikke ta en reboot uten at maskinen gikk i Bsod eller hang seg. Men stabil og rask var den ,men klarer meg sikkert med P4 3.0@ 3.5-3.6 en stund jeg =)

Lenke til kommentar
Dette var en gledelig nyhet.

Nyhet? Kanskje, men en gammel sådan :green:

 

Men det er vel endel som ikke har fått det med seg :green:

Er ikke alle som er like raske da vettu ;-) Men hacken ble jo lansert ikke lenge etter P4P800, dvs. i fjor sommer. Så det er gammelt nytt ja.

 

Men har brukt noen timer på å lete i løpet av den tiden ja...

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Mye om PAT og 865PE på abxzone, blant annet i denne tråden:

 

Taipei, Taiwan; May 28, 2003 – ASUSTeK Computer Inc. (ASUS), the worldwide leader of motherboards, today announced its P4P800 series motherboards, based on Intel’s latest 865PE chipset, are able to active Intel’s Performance Acceleration Technology (PAT) for robust computing. Currently, ASUS’ 865PE motherboards are the only solutions in the market that provide this advanced feature.

 

 

The Performance Acceleration Technology is only officially provided by Intel’s 875P “Canterwood” chipset when 800MHz Quad Pumped Bus and PC3200 DDR SDRAM memory is used.

 

Intel claims that this mode is only available with the i875P because of very special and excellent silicon used for its manufacturing. But ASUS tries to proof that their mainboards powered by i865PE core-logic also provide PAT despite of Intel’s official statements.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri skjønt at folk TØR å overclocke og flashe bios og greier.

 

Jeg har flasha biosen min EN gang og da gikk det dritt. Endte med at jeg var heldig og importøren i Norge hadde et hovedkort de skulle kaste som jeg kunne få biosen på.

 

Har selv P4P800 Deluxe og skulle gjerne gjort dette (vet ikke helt om jeg tør), men HVEM ER DET SOM HAR FLOPPY DISK I DISSE DAGER DA?? :D

 

Prøvde en gang å sette noe i biosen til Turbo og da fikk jeg ikke bootet igjen. Prøvde også å overclocke 10% men det gikk heller ikke.

 

Lurer på om Geil PC3200 er noe dritt?

Hmmm. Tør du oppgradere driver til feks. skjermkort o.l. ??

Bios er "driveren" til HK`et og det er ofte smart å oppgradere disse og, for å få bedre støtte for div. ting og bedre kompabilitet.

 

Går det galt ( noe det kan gjøre) så er det MANGE pc verksteder som har bios "brennere" liggende og da er det fort gjort å fixe biosen igjen.

Di fleste nye HK har en innebygget restore funksjon som gjør at hvis biosen skulle "krasje" så spør den etter en diskett med bios`en på når du starter pc`en på nytt. Så det begynner å bli ganske safe å flashe.

 

Man hvis du er i tvil så bør du få noen som kan det til å utføre det for deg.

Endret av Firstc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...