Gå til innhold

Hva mener du om abort?


Anbefalte innlegg

Alle kan sette sin egen grense for hva som er og ikke er et barn. Hvis man ser på det som et potensielt barn hele tiden, så har det ikke noe å si hvor langt det er kommet i utviklingen. Og det gjør meg ingenting, for min del kunne man tatt livet av barnet uken før det skulle komme ut. Det virker bare litt sært at man skal kunne utføre samme handling med noen ukers mellomrom og det er forskjellen på å drepe et barn og å fjerne en celleklump.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle kan sette sin egen grense for hva som er og ikke er et barn. Hvis man ser på det som et potensielt barn hele tiden, så har det ikke noe å si hvor langt det er kommet i utviklingen. Og det gjør meg ingenting, for min del kunne man tatt livet av barnet uken før det skulle komme ut. Det virker bare litt sært at man skal kunne utføre samme handling med noen ukers mellomrom og det er forskjellen på å drepe et barn og å fjerne en celleklump.

Det er jo derfor man gjerne bør bli enig i hva man skal legge til grunn i debatten. Når oppstår menneskelivet? Ved unnfangelse? Fødsel?

 

:)

 

Ellers så er jeg enig med Pricks. Min grense går der fosteret er i stand til å overleve hvis det blir for tidlig født.

Lenke til kommentar
Jeg er for abort, men da synes jeg man skal kunne innrømme hva man gjør.

Her er jeg uenig. Når blir en sammensmelting av celleklumper store nok til å bli definert som et menneske? Er det drap å ta abort i 8. uke?

 

Det er mulig jeg tar feil, men er ikke du og jeg og alle sammen også resultater av disse sammensmeltingene? Alle mennesker som lever i dag har blitt unnfanget og født en gang. Når barnet er født er øyenfarge, antall fingre, osv. alt bestemt, så selv om fosteret ikke lever tar man et liv.

Det er dumt å si at det er kvinnens valg. Det valget tok hun da hun hadde sex. Faren gjorde halve jobben og bør også ha noe å si om kvinnens abort.

Lenke til kommentar
Hun tok også valget når kondomen sprakk? Når hun ble dopa på festen og voldtatt?

Skal vi holde oss på emnet eller ikke? Her snakker vi selvbestemt abort basert på at barnet er uønsket, ikke ekstremtilfeller av incest, voldtekt og lignende. Sprekker kondomet så tar man angrepille. Her er det snakk om frivillig sex mellom to parter som resulterte i et uønsket svangerskap og hva folks standpunkt er på en eventuell abort.

Lenke til kommentar

Et barn har vel ikke bevissthet før mot slutten av svangerskapet? Eller? Uansett, jeg føler at det er mest dette som bør bestemme tiden på det. Dersom en celleklump ikke har bevissthet eller noenting, da spiller det liten rolle hvor mye klumpen har utviklet seg. Det er fortsatt ikke et individ enda. Det har ingen "jeg-oppfatning" og da kan abort tas uten problemer. På dette stadiet så er jo denne celleklumpen like mye verdt som en edderkopp man knerter i vinduskarmen. Et barn til og fra spiller jo ingen rolle. Det er ikke akkurat noe mangel på mennesker i verden, så hele greia med å at rasen skal overleve er jo derfor ikke så forbanna viktig i vår tidsalder.

Lenke til kommentar
Enten så mener jeg det, eller at livet ikke begynner i det hele tatt før barnet er født. Det er ikke det som er viktigst for meg uansett, fordi jeg ikke ser forskjell på tidlig abort og sen abort. Må det gjøres så må det gjøres, skal ikke klandre noen for å ha ventet.

Her er jeg enig med deg. Livet starter ikke før man er ute av magen. Eller, det spiller ingen rolle. Noen barn har ikke godt av å komme ut av magen og ut i livet.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hvorfor det skal være relevant hvilket livssyn jeg tilhører.

Det er relevant fordi jeg vil avdekke om argumentene dine er basert på fakta, eller om de er basert på et livssyn og du dermed farer med villedende argumenter. Altså du er uærlig fordi argumentene du kommer med bare er funnet på der og da for å forsvare et standpunkt du ikke kan argumentere for.

 

Planter er levende, men de føler ingenting fysisk eller psykisk på noe stadie i livet.

Et foster på et tidlig stadium føler ingenting fysisk eller psykisk heller.

Lenke til kommentar

Dette har alltid vært et etisk-dilemma i samfunnet, men i medisin eller blandt medisinstudenter, er de fleste enig med at dagens abortlov er ypperlig.

 

Abort er først og fremst en rettighet.

Abort er nødvendig.

Abort er sunt for samfunnet.

 

Men vi har også regler mot overdrevet abort.

 

Dagenslover gir kvinner rett til å bestemme inntil den tolvte uken (12).

Evnt. sent abort vil blir utført "hvis" det går utover morens helse.

 

Alt annet.... Et foster har følser og liv... er bare religiøs bullshit.

 

Vi ta liv av hundre milliarder dyr hvert år, vi dreper millioner hvert år...

Eller som en forumbruker skrev: "Så lenge landet har et militær, kan ikke abort forbys."

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...