Jump to content
Sign in to follow this  
Remind

Hva gjør denne vifta på hovedkortet?

Recommended Posts

er vifta til...tja hva er det igjen...minnekontrolleren? Ville IKKE anbefalt å ta den av m mindre du skal sette på vannkjøling... ;)

dr_k

Det er (som sagt før) Northbridge (inneholder RAM/AGP/CPU-kontroller) viften.

Du kan bytte den ut med f.eks en kjøleribbe eller en (annen/bedre) vifte, men jeg vil ikke anbefale å kjøre uten kjøling der :no:

Den vifta der er jo helt ok!

Ligner litt på en vifte som man får på GF4 mx 440 o.l kort.

"Hva gjør den vifta der?" Hørtes dumt ut.. Hva gjør den vifta oppå CPU-en a? kan jeg ta den bort?

Fantes ikke vifte på de gamle CPU-ene(Intel 113 MHz-en min f.eks), men når ting blir kraftigere trenger de bedre kjøling.

:green:

neinei, dere tar feil. det der en en såkalt kontra-vifte. den skal passe på at pc'n ikke bare flyr avsted...

Her har vi en som har skjønt det! :yes::D:thumbs::laugh:

hmm...er det ikke det den er til da? mener bestemt at du kan få kjøpt PSU i samme del, den har innebygget fallskjerm hvis vifta skal kutte ut...

Det som er negativt er at slike små vifter bråker en del. Med mindre du skal drive med ekstremklokking kan du bytte den ut med en vifteløs ribbe for å få et deilig og lydløst system :)

den gjør jo ikke noe galt der den sitter

ser til og med litt pen ut...  ;)

Den er der for å selge kortet :green: alle andre har også...

Enig med Sveinsel her.. En drøss med kjøpere tenker at vifte = bra og ville kanskje valgt bort kortet hvis det ikke hadde vifte. Det er jo derfor det kar kommet kort i det siste med ennå en vifte og plast-kanal som skal se bra ut (kalles "OTES"). Personlig mener jeg det hadde vært mye bedre med en bra kjøleribbe, fordi de er lydløse og likevel kjøler bra. Dessuten blir ofte små og billige kjølevifter fort utslitte og ødelagte.

Jeg har et problem med av vifta bråker unormalt / ujevnt.
Dobbelt så mye støy som da jeg kjøpte kortet for en måned siden.
Gidder ikke klage heller :/

Takk for svar btw :) :thumbs:

Jeg tror den er til for å bråke. Dessuten er den piss dårlig til å kjøle.

Satt på en Zalman chipsett kjøler....lavere temp....og mindre støy.

Enig... gjort det samme her og;) det vart mye kjøligare og MYE stillare... det er eit rått hk men det blir enda bedre med ein kjøleribbe fra Zalman :thumbs: