Gå til innhold

GeForce FX5900 vs Radeon 9600XT

Nightfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk nettopp mitt nye Radeon 9600XT skjermkort fra komplett, og ser nå at de, typisk nok, nå annonserer FX5900 på tilbud. Spørsmålet er om det er verd å returnere Radeon 9600XT for å bytte til FX5900.

De aktuelle kortene er:

- https://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr, Pris 1395,-

- https://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...atID=24&GrpID=1, Pris 1595,-

Hva ville dere valgt? Er det verd å betale 200+frakt for å bytte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tydelig delte meninger her... Hvis jeg i tillegg nevner at mitt forrige kort var et 2 år gammelt gf2-kort, og at jeg måtte bytte fordi det gammle kortet ikke fungerte på mitt nye hovedkort, vil det være mærkbar forskjell for en noe-over-gjennomsnittet datakyndig nordmann, eller er det bare for ekspertene? (Ønsker egentlig å slippe alt stresset rundt det å bytte, men hvis det er stor forskjell, bytter jeg selvfølgelig)

Skrevet

tomshardware.com har en KJEMPE sammenligningstest, der de setter en hel haug med kort opp i mot hverandre. De kjører enkle benchmark-tester på FPS i en del av de vanligste spillene. For å få en forsiktig anelse om hvordan ditt kort ligger i løypa, så er denne oversikten meget grei. HER er f.eks. FPS oversikt for Unreal Tournament. På bunnen av siden kan du velge hvilke andre spill/benchmarks du ønsker å se.

FX5900 er et raskere skjermkort enn 9600 XT. Om det er verdt bryet å bytte det blir en mer subjektiv vurdering.

Skrevet
...vil det være mærkbar forskjell for en noe-over-gjennomsnittet datakyndig nordmann, eller er det bare for ekspertene?

Det kommer helt an på! Skal du bruke pc-en til kontorapplikasjoner og litt spilling, tror jeg det er hipp som happ. Skal du bruke tv-utgangen til f.eks. filmer, så er det ATI som gjelder!

Personlig er jeg meeeget fornøyd med mitt 9600XT-kort. (GeCube)

Skrevet
...vil det være mærkbar forskjell for en noe-over-gjennomsnittet datakyndig nordmann, eller er det bare for ekspertene?

Det kommer helt an på! Skal du bruke pc-en til kontorapplikasjoner og litt spilling, tror jeg det er hipp som happ. Skal du bruke tv-utgangen til f.eks. filmer, så er det ATI som gjelder!

Personlig er jeg meeeget fornøyd med mitt 9600XT-kort. (GeCube)

Ka du meiner? Duger ikkje FX5900 til å sjå film via TV-out? Er det noken plass dette står bekrefta?

Skrevet
Ka du meiner? Duger ikkje FX5900 til å sjå film via TV-out? Er det noken plass dette står bekrefta?

Syns Nvidia har myee bedre tv-ut, og jeg har hatt begge de nevnte kortene rett etter hverandre.

Det burde ikke være noe tvil om at skal levere kortet i retur for et FX5900 :)

Skrevet

Hmmm... Jaja... Da blir det enda mer venting på meg da.

Skal bruke PC'en stort sett til spilling og 3D modellering, så jeg trenger et bra kort.

Skrevet

Jeg byttet fra det radeonkortet (likt, bare jeg hadde 256mb minne) til akurat det GeForce kortet. Det er kjempeforskjel, men hadde det ikke vert for at jeg "fikk" det GeForce kortet, hadde jeg ikke byttet.

Jeg får 1200 3dmarks mer med fx kortet (uklokket). fikk 5915 3dmarks med cpu @2.7 (org 2.4) og FX @ 492/886 (org 400/700)

Skrevet
fx5900 er jo et nyere kort ? er det ikke?

Ge force FX 5900 er et hig-end kort, mens Radeon 9600XT er et mid-end kort.

Hvet ikke hvilket som kom først

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...