Gå til innhold

Vifteløs VIA Eden på 1 GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva mener dere med "effekttap på 7 watt"? Mye greiere å skrive hvor mye watt hele cpu'en faktisk bruker, da alt går over til varme uansett.

Jeg skulle gjerne ha sett benchmarks på den sammenlignet med Pentium-M (LV) på 1,0GHz (9W) og med Athlon64-M 800MHz (13W). Tipper Eden ville blitt grisebanket av begge.

 

Ja selv en underklokket Athlon XP2500+ til 1,0GHz@1,1v (Ca 16W) regner jeg med knuser Epia'en rimelig lett.

 

Edit: Ser Roadrunner7 kom meg så vidt i forrkjøpet med Pentium-M ide'en.

Eneste som går i VIAs favør er prisen.

Lenke til kommentar
Hva mener dere med "effekttap på 7 watt"? Mye greiere å skrive hvor mye watt hele cpu'en faktisk bruker, da alt går over til varme uansett.

Jeg skulle gjerne ha sett benchmarks på den sammenlignet med Pentium-M (LV) på 1,0GHz (9W) og med Athlon64-M 800MHz (13W). Tipper Eden ville blitt grisebanket av begge.

 

Ja selv en underklokket Athlon XP2500+ til 1,0GHz@1,1v (Ca 16W) regner jeg med knuser Epia'en rimelig lett.

 

Edit: Ser Roadrunner7 kom meg så vidt i forrkjøpet med Pentium-M ide'en.

Haha, VIA'en hadde blitt SÅ totaleid! :D

 

Det hadde faktisk vært ganske gøy å se en test mellom de tre CPU'ene...

Lenke til kommentar

For små søte bokser ( :love: ) med enkle oppgaver kreves det ikke mye krefter. Da er da denne cpuen utmerket, elleh? La oss se:

  • Liten
  • Lavt effekttap
  • Alt integrert på et 17x17cm hk
  • Billig

Synes det er mye positivt, selv om den selvsagt ikke kan måle krefter mot athlon xp, pentium m osv.

Lenke til kommentar
Ganske fiffig system ja.. Synd den omtrent ikke klarer å spille av en divx engang.

Spiller av alt av DivX (som vel er et av de tyngste formatene å dekode ved avspilling) uten problemer og er helt grei å bruke til surfing og 'vanlige' kontoroppgaver. DVD-avspilling, WMA og MP3 går også selvfølgelig helt glatt uten noe som helst hakking. Det er jo nettopp slike oppgaver disse maskinene er spesielt lagd for, så å hevde at de 'omtrent ikke klarer...' er tull.

 

Men det er ikke en spillemaskin eller noe man ville brukt til cpu-intensive oppgaver akkurat nei, men det er heller ikke poenget. Den er ideell til en bitteliten multimediaboks i stua f.eks.

 

Har selv en Epia M-10000 som jeg kjører Win2k3 server på - funker helt strøkent, og dette i en boks som er 18x18x9 cm... :wow:

 

Å sammenligne disse cpu'ene/hovedkortene med AMD 2500 o.l. som enkelte gjør er jo helt latterlig. Hovedfokus er jo lavt strømforbruk (PSU'en min er på 60 Watt(!)) og minimal/ingen støy kombinert med liten plass. En Shuttle f.eks. er jo DIGER i forhold, og jeg kunne sikkert trøkka inn 10 VIA EPIA-systemer i Chieftec Dragon-kassa til hovedmaskinen min sånn rent plassmessig og fremdeles hatt plass til overs.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jeg tok alle under en kam.. Men for å gjøre det lettere så tok jeg et utsnitt av konklusjonen fra en test av C3 933mhz.

 

VIA skrev til oss i etterkant av den forrige testen, og nevnte at de var klar over problemene med C3 og DivX/DVD-avspilling. Selskapet kunne fortelle at de jobbet med nye modeller som skulle forandre dette. Likevel viser det seg at avspilling av tunge mediafiler er mulig hvis man sitter med den rette maskinvaren. Det skal legges til at alle de som ovenfor oss har gitt uttrykk for at de klarer å spille av DivX med relativt god/meget god kvalitet med VIA C3, har brukt skjermkort fra enten Matrox eller ATI. Dette betyr at skjermkort basert på brikker fra NVIDIA ikke er særlig å anbefale i sammenheng med VIA C3-baserte maskiner som skal benyttes til DivX-avspilling.

 

Mulig det er fikset med Eden prosessoren... Er det det så trekker jeg tilbake alt det negative.

Lenke til kommentar
Nei, men ettersom det gikk knirkefritt ser jeg ikke helt noen grunn til at det ikke skal gå bra med denne VIA-prosessoren på 1 Ghz.

Mhz er som sagt ikke alt.. :thumbup:

Mhz er en ting ja, men arkitekturen en anen sak, det kan godt hende at arkitekturen er laget for nettop slike ting som å spille divx, dvd og mp3. Denne cpu`en er jo konge til bruk for en multimedia mawskin for stua o.l

Lenke til kommentar

Her er forresten testen av den gamle Via C3 - 933MHz'en.

 

Siden vi diskuterer ytelse så vil jeg dra ut benchmarkene fra disse testene. BTW. Den er testet mot Celeron (tualatin) på 1,1GHz (altså 18% høyere klokkehastighet), med PC133SD-ram og 100MHz SDR FSB:

CPU-mark 99: C3 slått av Celeron med hele 50%

Sisoft Sandra 2002 Floting point: C3 slått av Celeron med hele 300%

Sisoft Sandra 2002 Integer MMX: C3 slått av Celeron med hele 416%

Sisoft Sandra 2002 Whetstone: C3 slått av Celeron med hele 375%

Sisoft Sandra 2002 Dhrystone: C3 slått av Celeron med hele 202%

Winrar-pakking: C3 slått av Celeron med hele 57%

PCMark 2002 Ram: C3 slått av Celeron med hele 28%

PCMark 2002 CPU: C3 slått av Celeron med hele 186%

Siden de ikke fikk spillt av video med Nvidia skjermkort så oppdaterte de testen her med et Radeon 7000-kort så de klarte å spille av video.

 

Sånn .. hvis det var noen som hadde glemt hvor dårlig C3'en er så har de fått en oppfriskning nå. ;)

 

Da er det kanskje klart for å prate om underklokking av skikkelige CPU'er igjen ??

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...