Gå til innhold

Yrkesvalg, sommeren 2004, innen elektronikk


Anbefalte innlegg

Hei og god dag alle elektronikere og / eller entusiaster!

 

Det er nå (senest den 31. feb) tid for valg av skole og utdanning atter en gang. Etter litt over 1/2 år på Gk elektro lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre videre.. Blir etter all sannsynlighet elektronikk. Stiller forholdsvis sterkt karaktermessig (5-6), men er usikker på bransjens fremtid, lønn o.s.v.

 

Har sjekket litt rundt på skolen med rådgivere og lærere, men for å være helt ærlig gjorde dem meg IKKE særlig klokere.

 

Har sett en del oppegående personer på denne delen av forumet, så lurer da litt på om noen der vil komme med noen tips eller kanskje erfaringer, for det er tydelig at i hvertfall noen her vet hva de snakker om.

 

Har også vurdert romtek. (mest fordi det høres tøft ut, hva det innebærer vet jeg ikke nok om :p). Har et gjennomsnitt på litt over 5.2, så inntak o.s.v. blir vel ikke store problemet.

 

Alle tips mottas med takk. Gjerne info om yrker og utdanning. Lønn har naturlig nok også noe å si for det jeg velger videre. Det jeg for sikkert vet er at jeg ikke over hodet vil trekke kabler resten av livet mitt.

 

Takker hvis noen orket å lese gjennom alt dette, en kanskje desperat handling fra min side. Er vel bare å håpe at noen kan hjelpe meg litt.

 

mvh

Alexander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, du kan jo starte med å fortelle hva du ønsker å holde på med :) , noe som vil ha mye og si, ikke hva rådgivere og foreldre. rådgiverene mente at jeg ikke ville komme inn på det jeg ønsket da, (salg og service & ikt drift) men klarte det fordet så den eneste man kan høre på er seg selv :)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg altså ikke alle mulighetene heller. Derfor jeg spør om tips. Driver vel forsåvidt bare med data for øyeblikket.. Jeg må vite hva jeg kan velge mellom. Tror ikke IKT er tingen for meg heller. Vil vel som alle andre tjene hauger av penger, gjerne på en jobb jeg kommer til å trives med..

 

--alexio

Lenke til kommentar

LOL

 

hører du har større planer en meg ja..

 

til i år har jeg 2.8 i snitt jeg.. søkt meg inn på gk mekk... orker ikke elektroen. var overhode ikke slik jeg hadde trodd eller håpet på.

 

men hva med å gå ut som service elektroniker og så inn på ingneniør høyskole? ny ording så du slipper allmen.

 

hør med rådgiveren din.

han/hun skal kunne hjelpe deg litt næremere med linjene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Går på GK Elektro selv. Skal søke før 1.Mars

Vil ikke gå Flyfag da? Bra utdanning med vanskelig med lærling plass :no:

Vanskelig å få lærlingsplass, jobb eller noe, faktisk. Halve bransjen mister jo jobben for tiden.

 

Ingeniørhøyskoler flest (evnt. universiteter) krever GS med 2FY og 3MX, men man kan også komme inn hvis man har lagt grunnlaget med ingeniørforkurs eller 2-årig teknisk fagskole.

Lenke til kommentar

Hvis man går teknisk fag skole så kan man faktisk bli sivil ingeniør uten å ha generell studie kompetanse, har tenkt på dette selv, men jeg lurer på om jeg da tar meg vann over hodet i og med at jeg synes det vi har nå på skolen kan være vanskelig, og foresten jeg går vk1 elektronikk.

og btw er det noen som jobber som telekommunikasjons montør? tror dette er kansje en spennede jobb og en man ikke blir for fort lei av, for det er vel ikke noe gøy å sitte på ræva hele året å feilsøke?

Endret av vdo
Lenke til kommentar
Hvis man går teknisk fag skole så kan man faktisk bli sivil ingeniør uten å ha generell studie kompetanse, har tenkt på dette selv, men jeg lurer på om jeg da tar meg vann over hodet i og med at jeg synes det vi har nå på skolen kan være vanskelig, og foresten jeg går vk1 elektronikk.

og btw er det noen som jobber som telekommunikasjons montør? tror dette er kansje en spennede jobb og en man ikke blir for fort lei av, for det er vel ikke noe gøy å sitte på ræva hele året å feilsøke?

forståelig..

 

Jeg har blitt anbefalt bilelektronikk. Det finnes en linje på Sogn. Bransjen er relativt fersk, og under utvikling. Trengs snart ikke mekanikere for å reparere bilene, kun elektronikere..

 

Jeg synes uansett dette høres artig ut, men trenger forsåvidt ikke å velge noe før om ca 1 år. Det er dog godt å vite hva man sikter til. Hvis man står igjen etter vk1 elektronikk lurende på hva man så skal gjøre virker mindre beleilig spør dere meg..

 

--alexio

Lenke til kommentar

Jeg søkte for noen minutter siden på vk1 elektronikk, og planlegger å gå vk2 service elektroniker med utdypning i enten kontor eller lyd&bilde.

 

Jeg har blitt fortalt at det er meget lite lærlingplasser for den linja, men man kan jo ta fagbrevet rett etter vk2 (hvis man har fulgt med i timene).

Lenke til kommentar

bravo Demogorgon!

 

har selv søkt med IKT på første, elektronikk på andre og elektro på tredje...de 2 siste valgene var på måfå siden jeg er "totalt innstilt på IKT!!" samme gjaldt når jeg søkte til GK...tilfeldige klikk bare det

 

EDIT: begynner faktisk med 5'er i matte selv nå! :cool:

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar

mulighetene er mange de..

men med LITT jobbing så har du fort 4,3 i snitt..

jeg gikk GK Elektro i fjor.. gjorde ikke EI lekse gjennom hele året,

og gikk alikavel ut med 4,3 i snitt. . lykke til videre!

nå går jeg vk1 automatiker, og kan anbefale det.. det er morro! :D

SINNSYKT vanskelig derimot, for vi har bare bortkomne sjelefrelste,

eller alkoholikere som lærere.. så det går sånn så som så.. :p 3,8 i snitt.. =/

Lenke til kommentar

men problemet med automatiker faget er at det er heller døende etter det jeg har fått med meg..

 

ikke mye jobb der lenger.. og morro er det.. får bare 5 og 6 i faeg på gk i allefall.

 

og grunnen til det utrolig dålige snittet var foresten stryk i norsk muntlig, 2 i norsk skriftlig og engelsk.. har allerede skaffa meg 3\4 i alle de fagene.. alt som tregtes var en liten smule insats.. :p

Lenke til kommentar
men problemet med automatiker faget er at det er heller døende etter det jeg har fått med meg..

å? vel, nordsjøen er en fin ting.

der holder alt på å automatiseres, så der trengs vi.. =)

og det er MANGE bedrifter som tar inn automatikere,

men det er riktignok ikke det største yrke som finnnes..

men, vil ud tjene penger så bli heismontør!

de kan ta så godt som det de vill i timen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...