Gå til innhold

Norsk KDE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må nok legge inn en egen språk-pakke for kde, for så å velge språk i kontroll-senteret.

 

For eksempel i gentoo legger jeg inn kde-i18n (emerge kde-i18n) med LINGUAS="nb" (evt nn). Generelt for systemet er det riktig at LANG variabelen justerer språket.

Lenke til kommentar
Men å så mye som antyde at linux er raskere enn windows på en moderne PC, er et grovt overtramp spør du meg...

 

Linux utnytter på langt nær systemressursene så bra som windows. Dette har selvsagt den store fordelen at linux kan kjøre fint på en god del eldre PCer....

Tror du forvekslet 'utnytter' med 'legger beslag på'.

 

Dessuten er Windows kjernen like portabel som linux kjernen (siden det er en microkernel skal den i teorien være lettere å flytte), man får Windows CE for modiltelefoner og Datacenter Server for digre servere med 16 cpu'er. Det er ikke noe annen grunn enn manglende viljestyrke hos M$ som gjør at du ikke kan kjøre Windows XP på den gamle P100 maksinen din.

 

Hvorvidt windows er raskere enn linux? Tja, Q3A og CS kjører litt raskere under linux, andre ting litt tregere.

Lenke til kommentar
Trenger vel ikke nevne oppstartstid på de to systemene f.eks??

Det varierer veldig med hvilken linuxdistro du bruker da, jeg har 1min 10 sek fra jeg trykker inn strømknappen til X (fluxbox) er oppe jeg, og det er med endel ting som squid(proxyserver), apache, sshd og samba. (Gentoo Linux på p3 800mhz)

Endret av mariux
Lenke til kommentar
Det er ikke noe annen grunn enn manglende viljestyrke hos M$ som gjør at du ikke kan kjøre Windows XP på den gamle P100 maksinen din.

Jo, nemlig noe som kalles "Planned obsolescense":

 

Intel lager raskere prosessorer, og Microsoft lager programvare som bare kan kjøre på raske prosessorer. For å kunne bruke Microsofts nye programvarekundene kjøpe ny maskinvare fra Intel. Bill Gates og Craig Barrett får hver trettifem nye boblebad til jetflyene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...