Gå til innhold

Norsk KDE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norsk tar seg ikke ut på skjermen ;)

Off-topic: LANG=no_NO gir en del temmelig fascinerende norsk-engelske resultater av og til, for eksempel(fra wget --help):

Kataloger:
 -nd  --no-directories             ikke lag kataloger.
 -x,  --force-directories          lag kataloger.
 -nH, --no-host-directories        ikke lag ovenstående kataloger.
 -P,  --directory-prefix=PREFIKS   skriv filer til PREFIKS/...
      --cut-dirs=ANTALL            ignorer ANTALL komponenter av tjenerens
                                   katalognavn.

HTTP options:
      --http-user=USER      set http user to USER.
      --http-passwd=PASS    set http password to PASS.
 -C,  --cache=on/off        (dis)allow server-cached data (normally allowed).
 -E,  --html-extension      save all text/html documents with .html extension.
      --ignore-length       ignore `Content-Length' header field.
      --header=STRING       insert STRING among the headers.

Lenke til kommentar

OFF-TOPIC:

 

Det første du bør gjøre er å legge inn 3.2 istedet, siden den skal være merkbart raskere (i motsetning til windows' utvikling :p)

Bare så det er sagt, jeg er ikke interessert i en win/linux-diskusjon, har selv begge deler i dual-boot....

 

Men å så mye som antyde at linux er raskere enn windows på en moderne PC, er et grovt overtramp spør du meg...

 

Linux utnytter på langt nær systemressursene så bra som windows. Dette har selvsagt den store fordelen at linux kan kjøre fint på en god del eldre PCer....

 

Trenger vel ikke nevne oppstartstid på de to systemene f.eks??

 

 

Ikke ta dette som en provokasjon, linux er et bra system til sine gjøremål, og jeg bruker det endel til programmering osv. Ettersom UiB kjører Linux, kan jeg lett koble meg til UiB via ssh, og jobbe hjemmefra...

 

Men at linux skal ta opp kampen med windows blir for meg en heldum diskusjon..

 

En burde heller fronte linux som et stabilt kontor-OS, med tilgang til mye gratis programvare (Open-Office osv....), ikke som et rask multimedia-beist alla windows...

 

ON-TOPIC:

 

Når det er sagt. Så ER KDE 3.2 raskere enn 3.1, så er enig i at du bør gjøre denne oppgraderingen først..... :-)

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar
En burde heller fronte linux som et stabilt kontor-OS, med tilgang til mye gratis programvare (Open-Office osv....), ikke som et rask multimedia-beist alla windows...

Ååå, så Windows er bedre til multimedia enn Linux. Det er sikkert derfor Disney og Pixar bruker Linux - de har ikke penger, men på den annen side har de ikke så store multimedia-behov.

Lenke til kommentar

Merkelig, i min erfaring er det meste raskere i linux. Oppstart på under et halvt minutt er vel godkjent? Det planlegges å legge inn funksjonalitet for å boote raskere med et triks som kan sammenlignes med windows xp sitt. Jeg vet ikke hva du synest er raskere i windows. Konqueror bruker under et halvt sekund på å starte på min maskin som et eksempel. De spillene jeg har prøvd som har både linux og windows-versjon har kjørt raskere på linux. I windows opplever jeg ofte hakking i musikk og film hvis jeg gjør andre ting samtidig. I linux derimot har jeg kompilert, brent cd, hørt på musikk og spillet diablo 2 samtidig uten å merke noe spesielt.

 

Filkopiering/flytting/sletting er også mye tregere i windows.

Endret av drall
Lenke til kommentar
Var rett og slett helt unødvendig av Egil.B å dra inn Windows. Vips så er hele tråden hitlet.

Helt enig...

Var det jeg prøvde å poengtere med posten min,

men så var det noen som ville krangle, selvfølgelig...

 

Vel min linux booter på over 2 min, mens XP bruker 30sek. (Fedora Project, Core1), kan godt hende man kan disable en hel bunke drit og få det til å gå fortere, men det kan man da i windows også... Og for å ha sagt det en gang til: Jeg har ingenting i mot linux, bruker det en hel del selv, men slik situasjonen er i dag er windows bedre til allroundbruk...

 

Å bringe inn Pixar og Disney osv. er helt usaklig...

Dette er snakk om profesjonell bruk, og har ingen ting med vanlig multimediabruk å gjøre heller, da siktet jeg til spilling osv.

 

Vel jeg orker ikke nok en slik diskusjon, så dette blir siste posten fra meg, med mindre noen blir så hissig at jeg må forsvare meg :p:p:p ....

 

Opp med humøret karer! Merkelig hvordan dette temaet får fram det verste i nerdene :laugh:

Lenke til kommentar
OFF-TOPIC:

 

Det første du bør gjøre er å legge inn 3.2 istedet, siden den skal være merkbart raskere (i motsetning til windows' utvikling :p)

Bare så det er sagt, jeg er ikke interessert i en win/linux-diskusjon, har selv begge deler i dual-boot....

Og hvor ****** kom du inn i denne diskusjonen?

 

Btw. det er et ubestridelig faktum at linux er raskere enn MS windows

 

EDIT: jeg så du snakket om oppstartstid.. Hvis det er der du mener windows er raskere kan jeg kanskje være enig (, men prøvd å logge inn i XP med nettverkskabelen plugget ut og du vil ha IP fra dhcp-server). Rent bortsett fra det er linux raskere enn windows. Nå er heller ikke Fedora kjent for å være spesielt rask. On the bright side blir ikke fedora tregere med tiden slik som XP gjør.

Endret av xeon
Lenke til kommentar
Var rett og slett helt unødvendig av Egil.B å dra inn Windows. Vips så er hele tråden hitlet.

jeg regnte nå med at de fleste med normal oppfatningsevne ville klare å forstå at det er forskjell på et produkts utvikling og selve produktet. Siden tråden nå har sporet av (som ikke ville skjedd om posten min hadde blitt lest bokstavelig) så kan jeg godt forklare hva jeg mente.

KDE er raskere og fungerer bedre på svakere maskiner enn det gjorde før, mens windows bare blir mer og mer kravstort. var det virkelig så utrolig vanskelig å forstå? :roll:

Lenke til kommentar

Ok. Linux er senere på oppstarten (min fedora laptop booter på ca 1 minutt, windows 30-45 sekunder). Openoffice bruker noe lenger tid på å starte enn MS office. Men når det er inne, er det 10 ganger raskere (minst). Og multitasking skal jeg ikke engang nevne, det klarer ikke Windows (hvorfor sier alle widows brukere som skal ha meg til å fikse pc'n sin at jeg ikke må gjøre så mye på en gang? den har 2-3 ganger så gode specs som min boks?). Og DE FLESTE programmer laster lynkjapt.

 

onntopic:

pakken du skal ha heter kde-i18n-norwegian. den finnes i fedora sin freshrpms apt

Lenke til kommentar
KDE er raskere og fungerer bedre på svakere maskiner enn det gjorde før, mens windows bare blir mer og mer kravstort. var det virkelig så utrolig vanskelig å forstå? :roll:

Sorry Egil.B, da misforstod jeg... not a crime!

Og da er vi forresten helt enig:-)

 

Men dere som har så lynraske linuxer, kanskje dere kan anbefale en til meg?

 

Fedora er i hvert fall MYE tregere enn XP på min bærbare Compaq Evo N1000v,

det gjelder:

- oppstart

- oppstart av programmer (openoffice osv).

- javakompilering osvosv.

 

Jeg sier ikke dette for å terge på meg linuxfolk, jeg bare sier fakta.

 

Men nå har dere sjansen, hva skal jeg bruke i stedet? (skal ha GUI btw!)...

Lenke til kommentar
KDE er raskere og fungerer bedre på svakere maskiner enn det gjorde før, mens windows bare blir mer og mer kravstort. var det virkelig så utrolig vanskelig å forstå?  :roll:

Det er ikke vanskelig å forstå, men det var helt usaklig å dra Windows inn. Trådstarter lurte på hvordan han kunne få norsk KDE, og så svarer du ved å si at Windows blir treigere mens KDE blir raskere? Om dette er riktig er ikke relevant! Jeg synes du istedet for å bli sint på alle i tråden burde beklage til objorkum for å ha ødelagt tråden hans.

Endret av slime mold
Lenke til kommentar

Når noen poster et flamebait fullt av det mange vil kalle usannheter, så må man da forstå at det er frekt å kreve at ingen får svare på det. Tilpasningsevnen til windows xp kan neppe sammenlinges. Ops, jeg gjorde det igjen.

 

edit: Jeg vet ikke hva red hat gjør (feil), men noe må det være. Jeg kjører gentoo, så jeg gjør en del "selv". Vet ikke om det passer alle like godt som meg da.

Endret av drall
Lenke til kommentar

jeg kjører selv fedora på min evo n600c laptop (800 mhz versjonen), og er utrolig fornøyd. Den er raskere enn noen gang før (på tross av littegran lenger oppstarsttid og at det tar litt tid å åpne openoffice), spesielt på multtasking (tro meg, jeg lar den jobbe! :p). Skulle gjerne sett den windowsmaskinen eneste måten å se at prosessoren kjørte på 100% utnyttelse var cpu grafen og varmt tastatur... (jeg merket det ikke på den generelle systemytelsen)

 

har forsåvidt fortalt deg hvilken pakke du trenger. Hvis du la inn norsk under oppsettet har du det inne. ligger på APT.

 

Stavekontroll i OO må du legge inn manuelt. Hvis du har lyst til å teste mitt script (se egen post), er jeg mer enn lykkelig over tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...