Gå til innhold

DivX + Windows XP 64 = Konge

b0nna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

driver mye med ripping og komprimering ect, så jeg SKAL ha en sånn cpu neste gang jeg bytter system!

irriterer meg at jeg bytta like før jul, hadde jeg venta noen uker hadde jeg nok gått for et a64 system

Skrevet
Dette er et eksempel på applikasjoner som kommer til å yte mye bedre når de er optimalisert til 64-bit, nå kan alle laste ned 360 dagers gratis preview av Windows XP for 64-bit og!
Skrevet (endret)

Mener å huske det var noen som påsto at 64 bits programmer ikke ga noe særlig eksra ytelse, så feil kan man ta :laugh:

Gledelig å se at det er flere grunner for 64 bit enn mulighet for over 4 gb minne :yes:

Men kjører 32 bits cpuen og 64 bits cpuen på forskjellige frekvenser?

Endret av Turgon
Skrevet (endret)
Mener å huske det var noen som påsto at 64 bits programmer ikke ga noe særlig eksra ytelse, så feil kan man ta :laugh:

Faktisk vil ikke 64 bits gi økt ytelse sånn helt uten videre. Det er stort sett integers (heltall) som blir flyttet på i registrene, og disse vil jo uansett være et heltall selv om de er 64 bits, men i noen tilfeller vil ytelsen øke en del ja.

Gleder meg til jeg får råd til en slik sak selv. Det får vel bli til sommeren :roll:

Kom over en fin liten forklaring på dette med bits og prosessorer i en lærebok. Virker som det er en del som lurer litt på hva det innebærer at CPU er 64 bit.:

In addition to the ALU and CPU, the processor has a small number (usually less than 100) of storage locations to store information that is currently being processed. These locations are callcd registers and, dependg on the processor, a register may typically store 8,16,32 or 64 bits. The register size of a particular processor allows us to classify the processor. Processors with a register size of n-bits are called n-bit processors, so that processors with 8-bit registers are called 8-bit processors, while there are also 16-bit, 32-bit and 64-bit processors. An w-bit processor is said to have an «-bit word size, so a 32-bit processor has a 32-bit word size. The greater the number of bits, the more powerful the processor, since it will be able to proccss a larger amount of information m a single operation. For example, a 32-bit processor will be able to add two 32-bit numbers in a single operation, whereas an 8-bit processor will only be able to add two 8-bit numbers in a single operation. An w-bit processor will umally be capable of transferring n bits to or from memory in a single operation. This number of bits is also referred to as the memory word size. So, while a byte refers to an 8-bit quantlty, a wordcanmean 8, 16, 32, 64 or some othernumbcr of bits. On some machines (such as the 8086 and M68000 families) a word is tåken to mean a 16-bit quantity and the term long word is used to refer to a 32-bit quantity.

Beklager evt. skrivefeil... OCR-programvare er ikke HELT perfekt.... :love:

Endret av erikindre
Skrevet

Det er ikke at det er 64-bit i seg selv som er årsaken til denne forbedringen i ytelse. Det som vi ser effektene av her er flere registre og alle de andre forbedringene i AMD-64/x86-64 framfor x86. Mange av disse forbedringene er kun tilgjengelig i full 64-bit mode hos Athlon64 og det er derfor vi ikke har sett de tidligere.

At en CPU kan behandle 64-bit tall i en smekk, framfor å måtte gjøre en hel masse 32-bit instruksjoner for å gjøre det samme, er jo selvfølgelig greit... MEN hvor mange bruker 64-bit variable idag? Stort sett alle programmer er tilpasset 32-bit variable og en 64-bit CPU kan bare prosessere en av disse av gangen. De kan ikke ta to 32-bit samtidig.

Skrevet

Riktig Ufo! Er ikke BARE 64 vs 32 bit som teller. Arkitekturen ellers er jo også relevant. Jeg har ikke så mye peiling på hvordan AMD 64 fungerer i 32/64 bit mode, men det er nok litt forskjeller ja.

Et av problemene er jo at det vil ta tid å utvikle 64 bits programvare. Nye kompilatorer må utvikles og programmerere må jo lære seg 64 bits programmering.

Når windows kommer i 64 bits utgave vil nok dette arbeidet gå raskere, men jeg tror nok det er snakk om flere år før 64 bit vil passere 32 bits programvare. Mange store bedrifter sitter jo på 32 bits system der det vil bli kostbart å oppgradere både software og hardware samtidig (Genialt trekk av AMD med hybrid CPU i denne sammenhengen!)

Gjest Slettet+9817234daf
Skrevet
Raptor' date='04/02/2004 : 21:37'] Dette er et eksempel på applikasjoner som kommer til å yte mye bedre når de er optimalisert til 64-bit, nå kan alle laste ned 360 dagers gratis preview av Windows XP for 64-bit og!

Hvor da?

• 5 måneder senere...
Skrevet

Det er en oppgradering av din nåværende windows xp utgave.

Forstod det, jeg lurte bare på om en formatering måtte til for å ta det i bruk. Siden det var nødvendig med cd-key og sånt.

Ikke hvis det er en oppgradering og heller ikke hvis den legger seg som et tillegg til din nåværende Windowsutgave.

Men det står alltid med liten skrift: "ta backup i tilfelle .. bla bla pga dette er en beta og ting kan gå galt".

Det er forresten lurt å innstallere den på en ledig partisjon i stedet for den du bruker nå. Det gjør det lettere å fjerne i ettertid. Du bør uansett ikke ha brukerfiler på samme partisjon som windows i tilfelle windows føkker det til.

Skrevet
Minimum på 1GB minne? :cry:

Greit nok at XP bruker ein del minne, men kva vil 64 trekke?

Hvor har du det fra? Jeg får opp dette: (utklipp)

Windows XP 64-Bit Edition for 64-Bit Extended Systems Customer Preview Program

System Requirements:

• 256MB RAM

(Kunne like gjerne stått 256MiB siden ingen minnebrikker er på 256MB)

PS. Jeg tipper XP64bit kommer til å trekke ca 100-120MB ram selv. Altså litt mer enn dagens XP som bruker 85-90MB selv. Grunnen til at det ser ut som den bruker mer, er at windows automatisk tar i bruk en viss prosentandel av det ledige minnet til bruk som buffer i tillegg til det windows bruker selv.

I tillegg kommer programmene du bruker (både de aktive og de som ligger i bakgrunnen som virusfjernere, popupstoppere, drivere etc)

PS. Regn også med at 64bit kompilerte programmer tar ca 20% mer minne enn dagens 32bit versjoner av de samme programmene.

I praksis ville jeg nok sagt 256MiB var minimum, 512MiB er anbefalt for vanlige kontorprogram-brukere, og 1GiB for de som spiller eller driver med photoshop eller andre ram-krevende ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...