Gå til innhold

Skjermkorttabell 4.01


L03VIk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm. Etter listen å bedømme så er GF2TI kortet mitt i min nåværende stasjonære PC like god som 9000 Mobility kortet i min FSC Amilo D8820. Lik båndbredde, GPUf og minnefrekvens. Hmmm. jeg som trodde Ati 9000 var noen hakk bedre enn GF2Ti korta.

 

Leoss

Lenke til kommentar
Hmmm. Etter listen å bedømme så er GF2TI kortet mitt i min nåværende stasjonære PC like god som 9000 Mobility kortet i min FSC Amilo D8820. Lik båndbredde, GPUf og minnefrekvens. Hmmm. jeg som trodde Ati 9000 var noen hakk bedre enn GF2Ti korta.

 

Leoss

Radeon 9000 er nok et vesentlig bedre kort enn GeForce2 Ti.

Man må ikke lese seg blind på specs heller.

 

R9000 er bygget på DX8.1 arkitektur, mens GeForce2 Ti bygger på DX7, noe som i seg selv er en vesentlig forskjell med hensyn til hvilken grafikk de produserer til skjermen.

 

I tillegg er den fysiske arkitekturen forskjellig Radeon9000 er bygget på 0,15 micron arkitektur med 36mill. transistorer. GF2 Ti 0,15 micron med 25 millioner transistorer.

 

Det er også teknologiske forskjeller som ikke kommer frem av tabellen, som at Radeon9000 bruker Vertex Shader 1.1, mens GF2 bruker den utdaterte TnL (Transform 'n' Lightning) teknologien....

 

Derfor vil jeg ikke anbefale å sammenligne kort som er lansert med flere års mellomrom direkte. Kort innenfor de to tabellene er noenlunde sammenlignbare, men å sammenligne et kort fra tab1 og et fra tab2 ofte blir litt feil...

 

Men bra observert! ;)

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar
  (L03VIk @ 16/04/2004 : 16:09)

... mens GF2 bruker den utdaterte TnL (Thunder 'n' Lightning) teknologien.... 

 

 

Transform & Lightning vel..? 

 

Hehe, thunder 'n lightening lyder jo riktignok litt mer sjeft i øret. Glemte forresten at jeg akkurat har kjøpt meg R9800Pro, så å si at jeg satt med GF2TI var vel en smule overdrivelse ;)

 

Leoss

Lenke til kommentar
Her har du oversikt over alle korta på denne linken, tok litt feil på de andre linkene å beklager.

 

http://www.rojakpot.com/(n4tspzaoxwa0xhqse...&var1=88&var2=0

Er som sagt klar over den siden der...

Synes ikke den er så veldig oversiktlig...

Det er 3 tabeller med info for hvert kort, og alle produsentene står adskilt...

Når folk skal velge skjermkort står det ofte mellom en modell fra nVidia og en fra ATi...

 

Men om du liker den siden best, skal du få lov til å bruke den :thumbs:

Lenke til kommentar
Vet ikke om noen har kommet med denne ideen eller om det uansett vil bli for mye styr å få med, men selv så hadde jeg synes det hadde vært kjempe flott hvis man også kunne fått med en (VELDIG CA) poengsum i 3dmark 01 / 03...

Teoretisk sett er jo dette null problem...

Men ettersom 3DMark ikke er en ren skjermkorttester, vil det bli praktisk umulig å gjennomføre... Med mindre noen tar på seg oppgaven med å teste en 40-50 skjermkort på samme maskinen.... Hadde jo vært tøfft..... :thumbs:

 

For å være seriøs tror jeg databasen til Futuremark gjør den jobben bedre enn denne tabellen ville gjort... Vil bli for unøyaktig....

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar

Er enig i det du sier, og selvfølgelig så er det vanskelig å få noe som helst eksakt poengsum fordi det kommer helt ann på maskin opsettet osv, men bare en pekepinn på hvor mange poeng de ca ville ha fått ville kanskje gjort hele tabellen komplett, blir litt lettere for de som ikke har så mye peiling og vil ha et nytt kort å få en slags oversikt... Eks. ATi Radeon 9600PRO: 12000-13000 3dmark01SE poeng, 9600XT: 13000-14000 (tilfeldige tall), Matrox Parhelia: 6500-7500 poeng, osv...

 

EDIT: veldig bra jobbet uansett!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Ang de eldre Radeonkortene:

 

Radeon 32MB kom i to utgaver, en med DDR og en med SDR, den med SDR var for PCI

 

Det samme gjelder for 64MB versjonen, en med DDR og en med SDR, men jeg tror ikke den kom for PCI

 

Ellers har ikke VE noe "Thunder" n' Lightning "motor", men du har ikke listet opp hvem som har det i tabellen, så jeg tror den infoen er uviktig i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var seff. en TnL engine, Transform & Lightning. Så bare at det var en som hadde kalt det for "Thunder". Hehe...

 

Det jeg mente var at Radeon VE ikke har denne egenskapen. Men siden du ikke har listet TnL funksjoner i denne tabellen, så er ikke det av noe særlig relevans. Det som kanskje hadde vært fint å ha med var kanskje maks ant. polygoner TnL Motoren klare å døtte ut. Men, men...

 

Kjempefin oversikt btw!! Stå på! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...