Gå til innhold

CD plater med kopibeskyttelse


Gaute Holmin

Anbefalte innlegg

Nå kommer samtlige EMI-plater med kopisperre og de fleste av BMG. Dette skaper store problemer for oss forbrukere. La meg ta meg selv som eksempel. For litt over et år siden kjøpte jeg platen til Bertine Zetlitz under et besøk i Oppdal. Da jeg kom hjem viste det seg at platen ikke ville la seg spille av i min splitter nye LG DVD/CD spiller. Jeg var ganske sjokkert, spesielt da LG er en av de største elektronikkprodusentene i verden, og man burde kunne regne med at platene skulle la seg spille av... dette er svaret jeg fikk fra EMI da jeg tok kontakt på mailadressen web-siden deres oppfordret meg til å bruke:

 

Vi har registrert at enkelte avspillingsenheter har begrensninger i

forhold til avspilling av produkter med kopikontroll-teknologi.

 

Produktene våre anses ikke lenger som Compact Disc, og denne merkingen er derfor fjernet og erstattet med kopikontroll-merke og en beskrivelse av hvilke avspillingsenheter/programvare som kan benyttes, som på de nyeste utgivelsene er;

CD/DVD-V/DVD-A/SACD/players, PC MS Windows 95, Pentium 2,233MHz, 64MB Ram+, samt MAC OS 8.6-9+ & CarbonLib &Mac OS X. (se produktmerking bak på plata)

 

Kopikontrollen skal hindre ulovlig salg og distibuering, men det er forsatt mulig å kopierere musikk fra kopibeskyttede CD'er til eget bruk og til alle andre medier ved å benytte analog kopiering.Dersom du har en av nevnte avspillingenheter/program og produktet forsatt ikke lar seg avspille, er det vanlig praksis at forbruker får byttet anskaffet produkt i et annet, eventuelt får refundert beløp eller tilgodelapp.

 

Hele vår produksjon er gjort med kopikontroll-teknologi. Dette betyr at det, derav er umulig for oss å erstatte et anskaffet produkt med tilsvarende uten denne type teknologi.

 

Da jeg prøvde å svare på dette automatiske svaret ble det tyst...

 

Spiller du av platen på PC'en kan du ikke bruke Media Player eller andre avspillingsprogrammer, men er tvunget til å bruke en applikasjon som følger med på CD'en. Denne applikasjonen gir betydelig dårligere lydkvalitet enn man burde kunne forvente.

 

Linux-brukere får ikke spilt av platen.

 

Jeg fikk altså nøye meg med å kun spille av platen i bilen. Så fikk jeg meg ny bil i sommer, en Opel Astra 2003 modell med helt nytt og standard stereoanlegg, jeg ble igjen skuffet da platen ikke ville spille seg av i den nye bilen. Jeg satt nå igjen med en plate jeg ikke fikk spilt av noe sted.

 

Siste utvei tenkte jeg var å kopiere platen. Det står på coveret at jeg kan ta analoge kopier til eget bruk, så jeg dro til noen venner som har et Sony-rack med CD og MD. Jeg spilte av CD-platen og startet opptaket på MiniDisk. Overraskelsen kom igjen en time senere da opptaket var ferdig. MiniDisk'en hadde fått over 200 spor og alle var noen sekunder lange med pipelyder...

 

Jeg satt nå igjen med en plate som ikke var verdt plasten den var laget av, og fortsatt nektet EMI å kommentere noen ting.

 

Så igår fikk jeg lyst til å kjøpe noen plater fra BMG, men oppdaget at de var merket med kopisperre, så jeg sendte en mail til BMG og spurte om dette var samme sperre som EMI bruker og om jeg ville kunne spille av BMG sine plater på mitt utstyr, dette var svaret jeg fikk:

 

Ja - vi bruker samme teknologi og det er beklagelig at de ikke lar seg avspille på enkelte bilstereoer. Det jobbes fortløpende med å finne nye varianter som øker avspillingsmulighetene, men så langt får vi ikke gjort så mye mer.

 

Det platebransjen her holder på med, mener jeg er et av den moderne tids største overtramp på oss forbrukere, og det er på tide at vi svarer platebransjen.

 

Jeg oppfordrer alle å slutte helt med å kjøpe CD-plater. Vi her i lille Norge vil nok ikke kunne påvirke de store i utlandet, men hvis vi klarer å redusere inntektene til norske artister som Bertine Zetlitz, Lene Marlin, Morten Abel, Kurt Nilsen osv... kan vi kanskje påvirke norsk platebransje!

 

Jeg vil poengtere at jeg ikke oppfordrer til warez eller andre ulovligheter, det finnes mange alternative måter å høre musikk på, radio, web-radio, uavhengige band som legger ut sine verk gratis, eller kjøpe en DVD.

 

Personlig kjøpte jeg før minst 1-2 CD'er i måneden, men nå som kopisperrene har invadert CD-hyllene og forsuret livet mitt, har jeg ikke kjøpt èn CD på over et år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et meget brennbart tema, og jeg begrenser meg (foreløpig) til å kommentere at jeg her ser klare paralleller til den katolske kirke sin forfølging av folk som oversatte og trykket sine egne bibler på sitt morsmål.

 

Det er trist å se at folk ikke lærer av historien, men kun gjentar den.

 

William Tyndale, out.

 

EDIT:

 

William Tyndale gave us our English Bible.

 

Forbidden to work in England, Tyndale translated and printed in English the New Testament and half the Old Testament between 1525 and 1535 in Germany and the Low Countries. He worked from the Greek and Hebrew original texts when knowledge of those languages in England was rare. His pocket-sized Bible translations were smuggled into England, and then ruthlessly sought out by the Church, confiscated and destroyed. Condemned as a heretic, Tyndale was strangled and burned outside Brussels in 1536.

 

Source: http://www.tyndale.org/

 

EDIT 2: VVV Jeg snakket ikke om hverken etikk eller moral, men det faktum at når folket ønsker noe, og de har muligheten til å få det til, så blir det utført.

 

Plateselskapene dør ut hvis dem ikke ønsker å tilpasse sin forretnings- og distribusjons-struktur, i mellomtida lider folket (forbrukerne) pga at selskapene leker "Hr. Van Skelig."

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar

Det som er litt artig med dette er at flere laster ned fra nettet istedet, for å sikre en versjon som kan avspilles på pc, bil og dvd spillere osv. Selv kjøpte jeg mye cd'er før, men har ikke kjøpt siste året. Javisst er nedlastede låter dårligere i kvalitet, men som oftest er ikke dette merkbart i forhold til anlegget det skal spilles på uansett. Platebransjen har ikke kommet med en god løsning enda.

Bertine's plate er en gjenganger i denne diskusjonen... Og EMI, ikke minst.

 

Jobber i medieavdeling, og hører mye klager på dette. Mange velger derfor å laste ned, istedet for å kjøpe platene de vil ha.

 

Tross alt, det er alltid noen som har "fikset" kopibeskyttelsen.

 

Diskusjonen om etikk og moral kan vi ta en annen gang...

Lenke til kommentar

Det heter ikke kopibeskyttelse eller kopikontroll, det heter avspillingssperre eller brukssperre.

 

Jeg har, med bare ett unntak, boikottet alt av brukssperrede "CD"-plater. (Unntaket er One By One av Foo Fighters. Jeg er stor fan av Foo Fighters, og hadde ventet lenge på denne. Den er forkrøplet med CDS-200. Jeg klarer å spille den av digitalt med en gammel Panasonic 4x CD-brenner, og rippe til WAV/MP3 med Feurio.)

 

Jeg anbefaler ikke bare å boikotte brukssperrede "CD"-er, men også boikotte alt av RIAA/major-label-musikk (Sony, BMG, Universal, Warner, EMI m.fl). Støtt heller indie- og lokale band og artister, det finnes mye bra som de store plateselskapene ikke har sikret seg kontroll over.

 

 

[ironi]

Platebransjen vil selvsagt ikke at du skal høre på skivene, de er bare interessert i at du kjøper dem. Og dersom du likevel klarer å høre på skiva, er du en tyv, en raner, en pirat og det som verre er.

[/ironi]

Lenke til kommentar

Eg oppmodar alle til å gå og kjøpa brukssperra "CDar", berre for å levera dei tilbake i butikken dagen etter. Folkeaksjon? ;) Plateselskapa seier at dei får nesten ingen plater i retur, så difor er ikkje sperra noko problem for "folk flest". La oss gjera eit utslag i statistikken deira!

 

Dersom plata tilfeldigvis fungerer på spelarane dine, er det berre flaks. Det er nesten garantert at du kjem til å få problem ein gong. Kven veit kva for utstyr ein vil spela av CD-ar på om 10 år? 20 år? Eg har ein god del CD-ar som er 10-15 år gamle, og eg set enno stor pris på dei.

 

Privatkopiering er dessutan ein lovfesta rett. Det er rett og slett forbanna frekt av plateselskapa å selja sperra plater, attpåtil til fullpris!

Lenke til kommentar

Har en liten diskusjon gående på mail med en ansvarlig i BMG, et lite sitat for å fyre opp debatten her:

 

Nei - vi merker ikke nedgang I salget og det er svært få klager. Husk at vi har tapt salg på at det kopieres ulovlig og det er dette man forsøke å komme til livs.

 

Klag folkens klag!!! Vi blir oppfordret av BMG og EMI til å ta kontakt hvis vi har problemer, så for all del, her er email-adressene de oppgir at man skal bruke:

 

[email protected] ( http://www.bmgcopycontrol.com/norway/index.html )

 

EMI har fjernet email-adressen de hadde før fra nettet, den var [email protected] man kan evt. fylle ut denne siden: http://www.emimusic.info/no_NO/problemform.html

 

Og til info gir ikke EMI ut plater under EMI-navnet lenger, men skjuler seg under Virgin og Capitol Records, alle plater fra begge merker har "brukssperre".

Lenke til kommentar

Diskusjonen blir liksom litt ensidig. Ingen som har BMG/EMI's synspunkt på det med kopisperre? Har salget økt noe, f.eks? Det er alltid to sider av en sak. Denne type diskutering fører kun til mer bensin på bålet, og ingen skikkelig debatt...

 

Jeg stiller meg totalt nøytral i denne saken uansett. De gruppene/artistene jeg kjøper mye av er på selskap som ikke bruker denne teknikken. Men uansett, det skal så lite til å få til en 1:1 kopi av en brukssperret CD uten at sperren blir med i kopien. Det har jeg erfaring med etter å ha hjulpet andre med disse problemene som dere har nevnt. Men poenget mitt er, hvis BMG/EMI etc. kan vise til at salget har blitt bedre eller mindre spredning av musikken på internett, så hvorfor ikke la de beholde kopisperren også ta en sperrefri backup selv av musikken du kjøper? Du får ikke overtalt de store selskapene til noe som helst, så lenge dere ikke får hele allmennheten mot dem...

Lenke til kommentar
Diskusjonen blir liksom litt ensidig. Ingen som har BMG/EMI's synspunkt på det med kopisperre? Har salget økt noe, f.eks? Det er alltid to sider av en sak. Denne type diskutering fører kun til mer bensin på bålet, og ingen skikkelig debatt...

 

Jeg stiller meg totalt nøytral i denne saken uansett. De gruppene/artistene jeg kjøper mye av er på selskap som ikke bruker denne teknikken. Men uansett, det skal så lite til å få til en 1:1 kopi av en brukssperret CD uten at sperren blir med i kopien. Det har jeg erfaring med etter å ha hjulpet andre med disse problemene som dere har nevnt. Men poenget mitt er, hvis BMG/EMI etc. kan vise til at salget har blitt bedre eller mindre spredning av musikken på internett, så hvorfor ikke la de beholde kopisperren også ta en sperrefri backup selv av musikken du kjøper? Du får ikke overtalt de store selskapene til noe som helst, så lenge dere ikke får hele allmennheten mot dem...

Kanskje denne siden har de mest overbevisende argumentene? :thumbs:

 

Men jeg er enig med deg at vi burde fått inn noen som hadde saklige argumenter fra den andre siden her (heretter kalt DAS). Det mest saklige argumentet mot DAS er at løsningene de kommer med ikke fungerer tilfredsstillende. Særlig for oss i Europa og spesielt Norge er et annet sterkt argument at vi ikke får tatt like enkelt backup eller lagt inn musikken på PC, MP3-spillere o.l.

 

Hovedargumentet fra DAS derimot er sviktende salgstall og mye nedlasting fra nettet. Disse nye "CD'ene" synes de dermed er en glimrende løsning. Kanskje de ikke finnes noe mer argumentasjon enn dette. Historien (og verden i dag) viser tydelig at dårlige argumenter ikke trenger være et hinder for å gjøre noe, enten pga en slags stahet eller bedrevitenhet, eller rett og slett fordi de er overbevist av egen løgn.

 

...som bringer med over på statistikk og triksing. Statistikk kan man gjøre utrolig mye med. Sviktende overskudd kan lett tolkes om til sviktende salg og sviktende salg kan lett kobles til økende konkurranse (fra nettet). Så lenge DAS ikke viser fram alle faktorer, kan man lett styre nesten statistikken slik man vil. Feilslåtte satsninger og at kanskje folk er lei de samme samlingene og mye like artister er faktorer de ikke vil ut med. Husk, man kan gjøre ganske mye ved å skape litt illusjoner... Når de så kjører en reklamekampanje i Norge på artister som har "over 40.000 solgte" (da i Norge), må jo det bety at markedet nærmer seg metningspunktet for den skiva. Vi snakker tross alt om 1% av Norges befolkning her.

 

h017ah, som deg er ikke dette et så veldig stort problem for meg heller da jeg også kjøper av selskap som ikke driver med dette. Men det kan fort spre seg...

 

Ganske, jeg liker aksjonsformen din. Det som er viktig, er at om flere skal benytte seg av denne måten, må man være sikker på at man har alt på det tørre. Det er ikke sikkert det nytter i lengden og si at dingsen (hva skal man kalle disse ikke-CD

ene?) ikke fungerer på Linux-boksen når det står at den krever Windows eller Mac OS. Seffern, fungerer ikke dingsen i bilen eller DVD-spilleren (oggudsågøydethaddeværtomenslikdingshaddeødelagtdvdspilleren!!!) må man jo få refundert pengene. En annen metode er å gå fram i kassa og spørre etter en ordentlig CD i stede for dingsen. Har de ikke, fortell som det er at den ikke fungerer tilfredsstillende og ikke kjøp CD'en.

 

Vi får håpe at DAS satser på lavere priser eller belønninger i stede for disse dingsene. Synd om DAS skal "vinne" egentlig; det er sabla mange artister jeg liker godt, som jeg liker å støtte og noen kjøper jeg uten å høre først en gang. For ikke å snakke om alle de artistene jeg, famile og venner har kjøpt musikk av som følge av min nedlasting...

Lenke til kommentar
En annen metode er å gå fram i kassa og spørre etter en ordentlig CD i stede for dingsen. Har de ikke, fortell som det er at den ikke fungerer tilfredsstillende og ikke kjøp CD'en.

Det går fint, og du slepp å uroa deg for at butikken skal slå seg vrang med tanke på å få att pengane. Med det same kan ein jo kommentera at det er litt rart at dei sperra platene står saman med vanlege CDar i hylla. Villeiing av kundane?

 

Platekompaniet har forresten sagt offentleg i eit intervju ein stad at dei tek sperra plater i retur:

http://www.ballade.no/nmi.nsf/home/ballade...512594679569237

Lenke til kommentar

Jeg la merke til at CDON.com ikke merker om platene er kopibeskyttet eller ikke, så jeg sendte en mail til dem og spurte om jeg ville kunne regne med pengene tilbake om jeg kjøpte en plate jeg ikke får spilt av pga kopisperren, dette var svaret jeg fikk:

 

Mange plater er i dag kopieringsbeskyttet, noe som innebærer at de ikke kan avspilles på datamaskiner. Det kan også være problematisk å avspille dem på visse bilstereoer.Kopieringsbeskyttelse er plateselskapenes beslutning, og det er ikke noe som CDON kan gjøre noe med. Iblant skriver selskapet at et produkt er kopieringsbeskyttet, men langtifra alltid. Når man kjøper en ny utgivelse, kan man gå ut fra at den er kopieringsbeskyttet, og dette kan aldri betraktes som en feil.

 

Så hold dere unna CDON.com folkens!

Lenke til kommentar
Jeg har boikottet EMI og BMG lenge allerede, jeg. Kjøper av prinsipp IKKE plater som ikke offisielt lar seg sikkerhetskopieres.

 

Så lenge platebransjen driver på slik, får de ingen penger av meg.

 

 

mvh

Pantera

Respekt!

 

Gjør det samme.

 

Sikkerhetsperre = Ingen penger fra meg.

 

edit: Så mailaddressen, og har nå sendt klagebrev til BMG. :)

 

edit2: Takk for tipset om cdon.com TopDog. Skal ikke handle cd'er der.

Endret av DiMiles
Lenke til kommentar
Jeg la merke til at CDON.com ikke merker om platene er kopibeskyttet eller ikke, så jeg sendte en mail til dem og spurte om jeg ville kunne regne med pengene tilbake om jeg kjøpte en plate jeg ikke får spilt av pga kopisperren, dette var svaret jeg fikk:

 

Mange plater er i dag kopieringsbeskyttet, noe som innebærer at de ikke kan avspilles på datamaskiner. Det kan også være problematisk å avspille dem på visse bilstereoer.Kopieringsbeskyttelse er plateselskapenes beslutning, og det er ikke noe som CDON kan gjøre noe med. Iblant skriver selskapet at et produkt er kopieringsbeskyttet, men langtifra alltid. Når man kjøper en ny utgivelse, kan man gå ut fra at den er kopieringsbeskyttet, og dette kan aldri betraktes som en feil.

 

Så hold dere unna CDON.com folkens!

Da bør de bytte navn til liksomCDON.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...