Gå til innhold

CD plater med kopibeskyttelse


Gaute Holmin

Anbefalte innlegg

Jeg la merke til at CDON.com ikke merker om platene er kopibeskyttet eller ikke, så jeg sendte en mail til dem og spurte om jeg ville kunne regne med pengene tilbake om jeg kjøpte en plate jeg ikke får spilt av pga kopisperren, dette var svaret jeg fikk:

 

Mange plater er i dag kopieringsbeskyttet, noe som innebærer at de ikke kan avspilles på datamaskiner. Det kan også være problematisk å avspille dem på visse bilstereoer.Kopieringsbeskyttelse er plateselskapenes beslutning, og det er ikke noe som CDON kan gjøre noe med. Iblant skriver selskapet at et produkt er kopieringsbeskyttet, men langtifra alltid. Når man kjøper en ny utgivelse, kan man gå ut fra at den er kopieringsbeskyttet, og dette kan aldri betraktes som en feil.

 

Så hold dere unna CDON.com folkens!

Da bør de bytte navn til liksomCDON.com

Interessant observasjon faktisk. Dette må i så fall være svært villedene markedsføring ovenfor kundene av CDon.com. Kan man faktisk ikke forvente å få kjøpt CD'er hos et firma som kaller seg CDon.com??? :angry:

Sitat fra platselskapet(sakset fra første post) "Produktene våre anses ikke lenger som Compact Disc", og denne merkingen er derfor fjernet"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal jeg legge ut svaret her, eller?

Eller jeg kan ringe Lena( :love: ) og spørre hva hun sa? Gjør det jeg...

 

Hei Jens,

Vi blir nødt til å henvise til siden vår for forklaring på hvorfor vi har

sett oss nødt til å gå til det skritt. Når det er sagt: vi ønsker at

kjøperne skal få maksimal spilleglede - virkelig. Og vi deler frustrasjonen

når de ikke lar seg spille overalt, men vi må også vente på bedre versjoner

av kopikontroll systemer. Jeg beklager at vi ikke får gjort mere pt.

 

Mvh

Lena/BMG

Lenke til kommentar

Ja, berre legg ut svaret. Eg fekk ikkje svar då eg klagde (relativt beherska) til EMI i haust. Sjølv klassisk musikk har dei sperre på, griskingane! I dag sende eg eit uskuldig spørsmål til Cdon.com, så får me sjå om eg får det same svaret som ein tidlegare i tråden.

 

(Eg sjekka kjapt nettbutikkane til Platekompaniet, Free Record Shop og Akers Mic. Alle dei varslar om sperra.)

Lenke til kommentar
Skal jeg legge ut svaret her, eller?

Eller jeg kan ringe Lena( :love: ) og spørre hva hun sa? Gjør det jeg...

 

Hei Jens,

Vi blir nødt til å henvise til siden vår for forklaring på hvorfor vi har

sett oss nødt til å gå til det skritt. Når det er sagt: vi ønsker at

kjøperne skal få maksimal spilleglede - virkelig. Og vi deler frustrasjonen

når de ikke lar seg spille overalt, men vi må også vente på bedre versjoner

av kopikontroll systemer. Jeg beklager at vi ikke får gjort mere pt.

 

Mvh

Lena/BMG

d00d! Så hun sa akkurat det samme til deg som til meg? Og hun kalte deg Jens også? :w00t::w00t:

 

Nice ;)

Lenke til kommentar

Boikott (eller helst kjøp med påfølgende bytte) av ikke-cd'er bør alle følge opp.

 

At plateselskapene unnskylder seg med at teknologien ikke er god nok bør si litt om hvor svake argumenter de har. Funker det ikke så er det dårlig forretningsskikk å selge det.

 

Heldigvis gir enkelte artister fremdeles ut LP'er :thumbup:

Lenke til kommentar

hmm, jeg forstår ikke plateselskapene, rent foretningsmessig. For det første er det stor sannsynlighet for at dette vil føre til fall i platesalget, da de som kjøper flest CD'er vil boikotte, og de som laster ned (les: SnowDog) vil fortsette med det. De som laster ned vil faktisk få ett BEDRE produkt enn de som kjøper. Dessuten, brukersperrene vil alltid bli hacket, skivene vil alltid havne på nett. De får ikke bukt med NOE piratkopiering ved å legge inn brukersperrer. Platebransjen må være blind. Husker jeg skrev ett himla langt brev til EMI om akkurat dette, men fikk ett rævva standardsvar tilbake som ikke touchet temaet mitt.

 

Herregud, her sitter jeg som den kommunisten jeg er og finner ut at brukersperrer ikke hindrer piratkopiering, og kan føre til lavere platesalg, også sitter disse skrullingene med flere års utdanning og enda flere år erfaring innen markedsføring og suller. ærlig talt.

Lenke til kommentar
Anyways, kan stolt si at jeg kjøpte en plate UTEN kopibeskyttelse i dag, faktisk fra et relativt lite selskap. Bobby Conn - The Homeland, anbefales :)

Samme her. I går kjøpte jeg plata av PROBOT som kom ut i går. PROBOT er metal-prosjektet til Dave Grohl, der han har skrevet og spilt inn flere instrumentale metal-låter og fått sine favoritt-metalvokalister til å skrive tekst og gjøre vokalen. Prosjektet har pågått siden 2000, og har endelig blitt utgitt etter flere utsettelser. Skiva er FET, og anbefales sterkt.

Den er utgitt av Southern Lord Records. De er ikke medlem av RIAA, så jeg har ikke støttet saksøking av musikkfans, prisfiksing, stjeling fra artister og kunder, feilinformering av media og utgivelser av uspillbare skiver.

Lenke til kommentar

Ok, se for deg. Du sitter i ett platestudio og har slitt å jobbet i flere måneder med å mikse sangene. Og skrevet sanger i nesten 2 år. Så går platen ut på salg og selger 50 000 kopier. Samtidig så er 100 000 piratkopiert. Litt kjipt? Er det rart plateselskap/spillutviklere/film produsenter velger å legge kopibeskyttelse på cd'ene sine? De er i markedet for å tjene penger, men så er det mange datanerder som sitter og kopierer og laster ned fra nettet. DEt er ganske kjipt...! Nå skal ikke jeg si at jeg aldri laster ned noe eller har gjort det, for jeg har over 8 cd mapper med filmer og 14 000 mp'3 er på Pc'en! Men jeg vet at det er ulovlig og en god del moralsk galt.

 

Er jeg dum??

Lenke til kommentar
Ok, se for deg. Du sitter i ett platestudio og har slitt å jobbet i flere måneder med å mikse sangene. Og skrevet sanger i nesten 2 år. Så går platen ut på salg og selger 50 000 kopier. Samtidig så er 100 000 piratkopiert. Litt kjipt?

 

Klarer fint å se for meg situasjonen, siden jeg selv er musiker.

Om det er kjipt? Nei, absolutt ikke. 50 000 solgte eksemplarer er svært bra, i alle fall for indie-artister/band/musikere. Om 100 000 eksemplarer er kopiert, taper jeg ikke et øre på det. Jeg kan faktisk tjene på slik markedsføring: De folka som kopierer, er mulige fans, som kanskje møter opp neste gang jeg eller bandet mitt skal holde konsert. Den primære inntektskilden for indie-artister er konserter, ikke platesalg.

 

 

Er det rart plateselskap/spillutviklere/film produsenter velger å legge kopibeskyttelse på cd'ene sine? De er i markedet for å tjene penger, men så er det mange datanerder som sitter og kopierer og laster ned fra nettet. DEt er ganske kjipt...!

 

Det som virkelig er kjipt, er at platebransjen anser alle musikklyttere som tyver, pirater, ranere og det som verre er. "Kopibeskyttelse", eller brukssperrer, som det egentlig er, rammer ikke de som kopierer/laster ned fra nettet. Det rammer bare de som anskaffer skivene på lovlig vis.

 

 

 

Til alle andre: Les følgende artikkel om hvorfor de store plateselskapene ikke fortjener pengene deres: http://www.boycott-riaa.com/article/10344

Lenke til kommentar

Ok! 50 000 er ett utrolig bra antall plater det vet jeg og. Men 100 000 mer er dobbelt så mye lønn for strevet! Så hvis plateselskapene legger kopi beskyttelse på så irriterer jeg meg grønn, men skjønner hvorfor.

 

Syns det er samme gamle regla hver gang man begynner å klage på at man ikke lenger kan gjøre ting den ulovlige måten, men kanskje må begynne å virkelig kjøpe cd'er og støtte artisten man hører på.

 

... Må løpe på time nå... BYE

Lenke til kommentar
hmm, jeg forstår ikke plateselskapene, rent foretningsmessig. For det første er det stor sannsynlighet for at dette vil føre til fall i platesalget, da de som kjøper flest CD'er vil boikotte, og de som laster ned (les: SnowDog) vil fortsette med det. De som laster ned vil faktisk få ett BEDRE produkt enn de som kjøper. Dessuten, brukersperrene vil alltid bli hacket, skivene vil alltid havne på nett. De får ikke bukt med NOE piratkopiering ved å legge inn brukersperrer. Platebransjen må være blind. Husker jeg skrev ett himla langt brev til EMI om akkurat dette, men fikk ett rævva standardsvar tilbake som ikke touchet temaet mitt.

 

Herregud, her sitter jeg som den kommunisten jeg er og finner ut at brukersperrer ikke hindrer piratkopiering, og kan føre til lavere platesalg, også sitter disse skrullingene med flere års utdanning og enda flere år erfaring innen markedsføring og suller. ærlig talt.

Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar
Syns det er samme gamle regla hver gang man begynner å klage på at man ikke lenger kan gjøre ting den ulovlige måten, men kanskje må begynne å virkelig kjøpe cd'er og støtte artisten man hører på.

 

Tror du misforstår litt. Det går fremdeles fint å laste ned og dele MP3-filer (den "ulovlige" måten), men dersom man tyr til det lovlige steget og kjøper "CD"en, får man kanskje ikke avspilt den, slik man ønsker.

 

Dessuten er det plateselskapene som tar 90-99 % av overskuddet fra platesalget, det går svært lite til artistene.

Lenke til kommentar

Confidential information

Plan for å stoppe kopisperren.

Operasjon: Stikkelsbærsjøpung

 

Del 1: Vi her på forumet starter vårt eget band/kor. Vi lager en plate

 

Del 2: Vi innvaderer alle hitlister(ved å ta programlederen i Hit 40 som gissel). Forfalsker alle spørreundersøkelser. Raner Norges bank og lager mye media-oppstyr ved å utsette Half-Life 2 til 2017. Vi får EMI til å kjøpe oss på grunn av at vi er så kjent.

 

Del 3: Vi tar pengene fra banken og kjøper alle platene våre.

 

Del 4: Vi løper tilbake til butikken med alle platene og en himla lang kvittering og krever pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Wayshot: Det er IKKE ulovlig å laste ned musikk og filmer.

Jada, jada, jeg vet da det. Jeg bare siterte Buddahs ord.

 

Det er mye "autorisert" musikk der ute på Internet - musikk som indie-artister og -band legger ut for å promotere seg selv. Etter at mp3.com forsvant, finnes det fremdeles mange bra kilder, bl.a. dmusic.com, iuma.com og garageband.com .

 

 

The_evil_blue_toad: Jeg blir gjerne med på operasjonen, så fremt jeg bare blir ansvarlig for å skrive eller spille musikken, og ikke noe ran.

Lenke til kommentar
Skal jeg legge ut svaret her, eller?

Eller jeg kan ringe Lena( :love: ) og spørre hva hun sa? Gjør det jeg...

 

Hei Jens,

Vi blir nødt til å henvise til siden vår for forklaring på hvorfor vi har

sett oss nødt til å gå til det skritt. Når det er sagt: vi ønsker at

kjøperne skal få maksimal spilleglede - virkelig. Og vi deler frustrasjonen

når de ikke lar seg spille overalt, men vi må også vente på bedre versjoner

av kopikontroll systemer. Jeg beklager at vi ikke får gjort mere pt.

 

Mvh

Lena/BMG

OMFG

 

"men vi må også vente på bedre versjoner"???? HALLO...vent til skikkelige versjoner faktisk er kommet før dere implementerer drittet da FFS! jeg mener WTF?

 

skulle de begynne å selge en bil uten fungerende bremser fordi "joa, den gjør jo halvparten av jobben...det er stoppinga som er problemet"???!

 

viser bare LITT av idiotien i platebransjen spør du meg...

Lenke til kommentar

tvila på at eg e den ainaste om detta:

 

før eg kjøpe en cd lasta eg ofte ned to tre (tilfeldige) spor fra internett.. er det bra kjøper eg cden, er det drit, drite eg i cden, sletta filene eg lasta ned og finne nåke ant å satse på..

 

platebransjen drite seg rett å slett loddrett ut me å gi ut sånne "dingsa"..

 

va det foresten nåken så las om han så kjøpte en cd me spillepserre og sendte klage til plateselskape? han fikk en brent kopi i posten sia penga tilbake ikkje var nåke alternativ.. han ville ha musikken, ikkje pengane..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...