Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skjøte TP'er...


Anbefalte innlegg

går det bra og kutte den i to for så å skjøte den?

Da spørs det helt på definisjonen av "bra". Den vil ikke opprettholde noen cat 5 standard, og det er under tvil at du klarer å kjøre skikkelig 10Mb

 

Det du må gjøre er å kutte av pluggen, og bare pluggen, for så å ta kabelen igjennom, og deretter koble på en ny plugg.

 

Du trenger:

1 kniv

1 modulatortang (fåes på Clas Ohlson)

1 RJ-45 plugg

Man bryter med cat5-standarden ja, men det går nok bra likevel. Selv på 100Mbit. Jeg har gjort det samme selv flere ganger på korte kabler (3-5 meter) og ikke fått noe vesentlig pakketap. Jeg oppnår ca 95 Mbit ved overføring til en annen PC her, total kabellengde 20m, med en 100Mbit hub og en 100Mbit switch i mellom. Koblingsmetoden på to av kablene er tvinne endene + tape over hver kobling + tape over hele alle koblingene i et koblingspunkt.

 

PS. Man får ikke slike tenger på Clas Ohlson, de må nok kjøpes. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kvit\Orange->Orange->Kvit\Blå->Blå->->Kvit\Grøn->Grøn->Kvit\Brun->Brun

 

Sg skjønner ikkje heilt kva som skjedde. Er det noken som har eit vetig svar? Me har om nettverk på skule nå, så eg burde vel egentlig vite det :blush:

Grunnen til at det der kan ha gått gale er fordi at nettverkskortet ditt sender på pinne 4 og 5, og mottar på pinne 3 og 6.

På grunn av FEXT (Far End Cross Talk) og NEXT (Near End Cross Talk) skal sendeparet og mottakerparet være tvunnet sammen, og i ditt tilfelle var det ikke slik.

 

Der er det en senderleder som er tvunnet med en mottakerleder, og da blir det mye interferens.

Lenke til kommentar
Korleis kan eg forresten sjå\måle om eg har pakketap?

I Sisoft Sandra-testen, eller ved å overføre digre filer mellom to maskiner på den kabelen, ta tiden og se om du får ut ~100Mbit/s.

 

Det finnes egne hånd-testere også men de tror jeg er ganske dyre.

 

Det er ingen vits å koste på seg mye for å gjøre dette "riktig" når det vil fungere ganske utmerket selv med en dårlig hjemme-mekk metode.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kvit\Orange->Orange->Kvit\Blå->Blå->->Kvit\Grøn->Grøn->Kvit\Brun->Brun

 

Sg skjønner ikkje heilt kva som skjedde. Er det noken som har eit vetig svar? Me har om nettverk på skule nå, så eg burde vel egentlig vite det  :blush:

Grunnen til at det der kan ha gått gale er fordi at nettverkskortet ditt sender på pinne 4 og 5, og mottar på pinne 3 og 6.

På grunn av FEXT (Far End Cross Talk) og NEXT (Near End Cross Talk) skal sendeparet og mottakerparet være tvunnet sammen, og i ditt tilfelle var det ikke slik.

 

Der er det en senderleder som er tvunnet med en mottakerleder, og da blir det mye interferens.

Jeg tror du tar litt feil av parene her Toolshed

 

Ethernen 10baseT og 100baseT benytter par 2 og 3.

 

par2= pinne 1og2

par3= pinne 3og6

 

(1000baseT (Gb) benytter alle parene)

 

Pinne 4og5 som har nevnt et par ganger er par 1, som stort sett blir benyttet for telefoni.

 

NB! Vi snakker vel her begge om RJ45-pluggen. På veggkontakter blir selvfølgelig parene terminert fortløpende => par2=3-4, par3=5-6

Lenke til kommentar
ikke noe problem med og bare kutte den av på midten og lodde de fast etterpå. ikke en "normert" måte og gjøre det på, men det funker garantert.

Så lenge du lodder fast grønn på grønn osv da...

Har gjort dette flere ganger og er ikke noe problem.

men anbefaler at du skjøper noe "krympe xxx" (husker ikke akkurat navn), som du har rundt hver ledning, og en større krympexxx som du tar rundt alle de igjen sånn at det ser litt bedre ut

Krympestrømpe er det ( jeg tror ) du mener, det er en gummi/plast-strømpe du trer utpå kabelen der du har skjøtet den, og bruker en varmepistol ( eller andre improviserte metoder ) for å varme opp strømpen, den vil da krympe og isolere kabelen i skjøten.

Lenke til kommentar
Ethernen 10baseT og 100baseT benytter par 2 og 3.

 

par2= pinne 1og2

par3= pinne 3og6

 

(1000baseT (Gb) benytter alle parene)

 

Pinne 4og5 som har nevnt et par ganger er par 1, som stort sett blir benyttet for telefoni.

Det eneste jeg kan se som er riktig i den teksten er at telefoni benytter pinne 4 og 5, altså par 1.

 

Resten er mer elle mindre helt feil. Så vidt jeg har forstått benytter ikke 1000 Base T seg av mer enn to par, og annet av ethernet benytter seg ikke av par to. Par 1 (4 og 5) og par 3 (3 og 6) blir brukt.

Lenke til kommentar

trodde grunnen til at de måtte ligge i spesielle rekkefølger (og ikke bare samme i begge ender) var fordi det er en liten forskjell i motstanden jeg, så over lengre avstander så mister man signalet.

 

Er dette riktig, hvis ikke, noen som vil forklare det for meg?

Lenke til kommentar
trodde grunnen til at de måtte ligge i spesielle rekkefølger (og ikke bare samme i begge ender) var fordi det er en liten forskjell i motstanden jeg, så over lengre avstander så mister man signalet.

Du kan kalle det motstand. Det er egentlig bare for at et signal ikke skal "smitte" over i andre par, og dermed dempe/støye signalet. Kalles interferens.

Lenke til kommentar
trodde grunnen til at de måtte ligge i spesielle rekkefølger (og ikke bare samme i begge ender) var fordi det er en liten forskjell i motstanden jeg, så over lengre avstander så mister man signalet.

Du kan kalle det motstand. Det er egentlig bare for at et signal ikke skal "smitte" over i andre par, og dermed dempe/støye signalet. Kalles interferens.

Jepp.. I praksis kan denne smitteeffekten (interferensen), kapistansen og evt refleks-effekter redusere signal-kvaliteten på svært lange kabler (100m+) eller svært dårlige kabler (eks lampett-ledninger) så mye at "pakkene" ikke kommer frem og dermed blir forespurt på nytt og må sendes på nytt. Alt dette skjer automatisk så det eneste man merker i praksis er at man ikke oppnår den teoretiske båndbredden. (F.eks oppnår man kanskje bare 50 Mbit/s på en 200m lang kabel eller en 2 meter lang lampettledning.)

Lenke til kommentar

Kanskje litt off-topic, men jeg våger meg.

 

1. Kan man ødelegge en bredbånds-router med å klemme CAT5 kabler nesten flate i vinduskarmen eller dørkarmen?

 

2. Kan man ødelegge en bredbånds-router ved at en skjøtemuffe til CAT5 kabelen blir hengende utenfor vinduet over kort tid slik at den muligens kan ha blitt litt fuktig?

 

Som dere sikkert skjønner så har dette hendt meg... :blush: Routeren min funker i dag bare på 2 av 4 porter (spiller ingen rolle hvilke porter jeg bruker) Har mistanke til at enten spørsmål 1 eller 2 eller begge kan være skyld i router-problemene... (har i ettertid prøvd å bytte ut til nye kabler, men problemet er der fremdeles)

Lenke til kommentar
1. Kan man ødelegge en bredbånds-router med å klemme CAT5 kabler nesten flate i vinduskarmen eller dørkarmen?

 

2. Kan man ødelegge en bredbånds-router ved at en skjøtemuffe til CAT5 kabelen blir hengende utenfor vinduet over kort tid slik at den muligens kan ha blitt litt fuktig?

Kortslutning skal egentlig ikke ødelegge routere, men det kan selvsagt skje...

Lenke til kommentar
Ethernen 10baseT og 100baseT benytter par 2 og 3.

 

par2= pinne 1og2

par3= pinne 3og6

 

(1000baseT (Gb) benytter alle parene)

 

Pinne 4og5 som har nevnt et par ganger er par 1, som stort sett blir benyttet for telefoni.

Det eneste jeg kan se som er riktig i den teksten er at telefoni benytter pinne 4 og 5, altså par 1.

 

Resten er mer elle mindre helt feil. Så vidt jeg har forstått benytter ikke 1000 Base T seg av mer enn to par, og annet av ethernet benytter seg ikke av par to. Par 1 (4 og 5) og par 3 (3 og 6) blir brukt.

Standarden heter T-568B for vanlig kabel og benytter seg av pinne 1, 2, 3 og 6. For krysset kabel heter standarden T568A.

 

Les mere her eller her.

 

Her er litt om 1000 Base T som vistnok benytter seg av alle lederene.

Endret av Wotan
Lenke til kommentar
Ethernen 10baseT og 100baseT benytter par 2 og 3.

 

par2= pinne 1og2

par3= pinne 3og6

 

(1000baseT (Gb) benytter alle parene)

 

Pinne 4og5 som har nevnt et par ganger er par 1, som stort sett blir benyttet for telefoni.

Det eneste jeg kan se som er riktig i den teksten er at telefoni benytter pinne 4 og 5, altså par 1.

 

Resten er mer elle mindre helt feil. Så vidt jeg har forstått benytter ikke 1000 Base T seg av mer enn to par, og annet av ethernet benytter seg ikke av par to. Par 1 (4 og 5) og par 3 (3 og 6) blir brukt.

QUOTE (xoop @ 03/02/2004 : 20:31)

1000 Base T benytter ikke alle parene. 1000 Base T4 derimot benytter alle parene, det samme gjelder 100Base T4. Håper dette oppklarte noe. 

 

 

hva med denne?

http://www.obbit.se/~mike/wordlist.htm

 

Vil det da si at du nå er enig i ALT i mitt første innlegg Toolshed ??

Lenke til kommentar
Standarden heter T-568B for vanlig kabel og benytter seg av pinne 1, 2, 3 og 6. For krysset kabel heter standarden T568A.

Bare en liten kommentar for å forvirre enda mer..: Standarene 568B og 568A er fargemerkingen/pinnekonfigureringen for henholdvis Europa og Amerika.

Dvs. at 568A ikke er standarden for en krysset kabel.....

MEN du har HELT RETT i at du får en krysset kabel dersom du kobler etter 568B i ene enden og 568A i den andre. (fordi forskjellen er at par 2 og 3 er byttet)

 

(Du for ikke en krysset snor for Gigabit Ethernet med en slik snor. Som vi vel er enige om nå er at Gbit Ethernet for kategori 5 kabel benytter alle 4 parene. Dermed må også evt. par 1 og 4 krysses....

Dette lærte jeg i løpet en annen post der jeg påsto en del gale ting. Jeg lærte av mine feil og fant da også ut at de fleste(sjekket bare 2) Gb nettverkskort og switcher støtter Auto-MDI/MDI-X og at kryssede snorer dermed ikke er nødvendig)

Lenke til kommentar

Jeg har en nedgravd cat5-kabel fra huset mitt til nabohuset. Ca. 40-45 meter. Den er ikke nedgravd hele veien, men kommer opp i dagen etter 30 meter og går oppunder et uthus før den når selve huset. Får å få dette til måtte jeg skjøte på en bit på 8-10 meter. Skjøten er lodda og siden den er utendørs har jeg krympa på ei krympestrømpe (type med lim).

Nå bruker jeg den riktignok ikke som tp-kabel, men som forbindelse mellom splittern (står i nabohuset) og adsl-modemet (hos meg).

 

Leste et sted at tp-kabel godt kunne være 170 meter.

 

Jeg har forresten UTP-kabel, d.v.s. uskjermet.

 

Tror skjøting av cat5 er uproblematisk bare du ikke lar lange trekk ligge åpent og u-revolvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...