Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skjøte TP'er...


Anbefalte innlegg

Jeg blir antageligvis nødt til å kutte en TP i to for så å kjøte den sammen igjen, må det fordi jeg skal ha den fra 1 til 2 etasje og så gjennom en vegg å får ikke laget ett større hull en jeg har nå... Tror ikke en RJ-45 kontakt går gjennom de hullene, går det bra og kutte den i to for så å skjøte den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
går det bra og kutte den i to for så å skjøte den?

Da spørs det helt på definisjonen av "bra". Den vil ikke opprettholde noen cat 5 standard, og det er under tvil at du klarer å kjøre skikkelig 10Mb

 

Det du må gjøre er å kutte av pluggen, og bare pluggen, for så å ta kabelen igjennom, og deretter koble på en ny plugg.

 

Du trenger:

1 kniv

1 modulatortang (fåes på Clas Ohlson)

1 RJ-45 plugg

Lenke til kommentar

Jeg har selv kutta en 20m TP kabel for å skjøte den med en 10m tp kabel i mellom, det blir to skjøt - funker fint. Har ikke opplevd noen stabilitietsproblemer med den. Hvordan den vil funke i LAN og med 100mbps overføring, vet jeg ikke - jeg brukte den mellom maskin og kabelmodem.

 

_

johanf

Lenke til kommentar
går det bra og kutte den i to for så å skjøte den?

Da spørs det helt på definisjonen av "bra". Den vil ikke opprettholde noen cat 5 standard, og det er under tvil at du klarer å kjøre skikkelig 10Mb

 

Det du må gjøre er å kutte av pluggen, og bare pluggen, for så å ta kabelen igjennom, og deretter koble på en ny plugg.

 

Du trenger:

1 kniv

1 modulatortang (fåes på Clas Ohlson)

1 RJ-45 plugg

du beholder vel cat5 om du bruker "godkjente" skjøter...

Lenke til kommentar

bruk enten en normal skjøteplugg (hunn i begge ender) eller kjøp en helt uterminert kabel på komplett.no f.eks, en billig krympetang og rj45 plugger. Du finner all informasjon du trenger på nettet for å få laget kabelen..

 

Bedre å gjøre det skikkelig enn å få problemer som er vanskelige å diagnosere.

 

Ved å kutte kabelen i to og "skjøte" bryter du 'integriteten' til kabelen; blir sannsynligvis mye mer følsom for støy og all mulig dritt kan skje.

 

Sannsynligvis vil det funke helt "greit", men jeg hadde (og har) kjøpt en rull kabel, plugger og tang for gjøre alt skikkelig første gangen. Tar mindre tid og koster mindre enn å gjøre det halvgjort først for siden å måtte gjøre det skikkelig en gang til. :)

Lenke til kommentar

ikke noe problem med og bare kutte den av på midten og lodde de fast etterpå. ikke en "normert" måte og gjøre det på, men det funker garantert.

Så lenge du lodder fast grønn på grønn osv da...

Har gjort dette flere ganger og er ikke noe problem.

men anbefaler at du skjøper noe "krympe xxx" (husker ikke akkurat navn), som du har rundt hver ledning, og en større krympexxx som du tar rundt alle de igjen sånn at det ser litt bedre ut

Lenke til kommentar

Tangen heter modulartang, elns, og pluggene heter RJ-45 og koster ca. 5-10 kroner per stykk...

 

Det er ikke noe problem, du bare avisolerer kabelen, og ligger ledningene i denne rekkefølgen før du tar på pluggen og kniper sammen:

 

hvit-oransje

oransje

hvit-blå

hvit-grønn

grønn

blå

hvit-brun

brun

 

Men før du gjør det, sjekk at det er likt i andre enden. De skal bare være like i hver ende så går det bra... :)

 

Tangen koster vel 250 kroner, elns

Lenke til kommentar
Tangen heter modulartang, elns, og pluggene heter RJ-45 og koster ca. 5-10 kroner per stykk...

 

Det er ikke noe problem, du bare avisolerer kabelen, og ligger ledningene i denne rekkefølgen før du tar på pluggen og kniper sammen:

 

hvit-oransje

oransje

hvit-blå

hvit-grønn

grønn

blå

hvit-brun

brun

 

Men før du gjør det, sjekk at det er likt i andre enden. De skal bare være like i hver ende så går det bra... :)

 

Tangen koster vel 250 kroner, elns

Kanskje litt pirk, men jeg mener at du har tatt feil av rekkefølgen på fargene.

 

Hvit/oransje

Oransje

Hvit/grønn

Blå

Hvit/blå

Grønn

Hvit/brun

brun

 

Altså annenhver leder er ensfarget.

 

En slik tang kalles vel også en krympetang?

Lenke til kommentar
Takk takk. sure 250 spenn for å legge en kabel gjennom en vegg.... Får se om de ikke har noen på skolen eller noe, som jeg bare kan låne en liten time. Lei av at kabelen går i stykker av å ligge i dørkarmen:)

jeg har med hell bare dunket "pinnene" ned i kabelen med et tynt flatt skrujern og hammer to ganger. Det eneste som kreves da er at du har pluggen og skrujern og noe å dunke med. Koster deg da 5-10 kr.

Lenke til kommentar
Kanskje litt pirk, men jeg mener at du har tatt feil av rekkefølgen på fargene.

Ja, du har rett... Hovedpoenget er ihvertfall at de er lik i begge ender, og at det er ett par i midten, og ett par utenfor det, altså som pinne 3 og 6 og på pinne 4 og 5.

 

Dette grunnet FEXT og NEXT og mer jeg ikke gidder ta opp her og nå.

Lenke til kommentar
Kanskje litt pirk, men jeg mener at du har tatt feil av rekkefølgen på fargene.

Ja, du har rett... Hovedpoenget er ihvertfall at de er lik i begge ender, og at det er ett par i midten, og ett par utenfor det, altså som pinne 3 og 6 og på pinne 4 og 5.

 

Dette grunnet FEXT og NEXT og mer jeg ikke gidder ta opp her og nå.

Feil, det er IKKE det samme, rekkefølgen er ikke tilfeldig. De er lagt slik for minst mulig interfens mellom parene. Måtte teriminere om på to kabler her om dagen i et nettverk, der var de riktignok like i begge endene, men de funket likevel heller dårlig. Etter å ha satt dem riktig, kjører nettverket stabilt.

Lenke til kommentar
Kanskje litt pirk, men jeg mener at du har tatt feil av rekkefølgen på fargene.

Ja, du har rett... Hovedpoenget er ihvertfall at de er lik i begge ender, og at det er ett par i midten, og ett par utenfor det, altså som pinne 3 og 6 og på pinne 4 og 5.

 

Dette grunnet FEXT og NEXT og mer jeg ikke gidder ta opp her og nå.

Feil, det er IKKE det samme, rekkefølgen er ikke tilfeldig. De er lagt slik for minst mulig interfens mellom parene. Måtte teriminere om på to kabler her om dagen i et nettverk, der var de riktignok like i begge endene, men de funket likevel heller dårlig. Etter å ha satt dem riktig, kjører nettverket stabilt.

Helt riktig det ja, kablene ligger der de ligger av en grunn. Annenhver kabel er jord som igjen er tvunnet sammen med en ledende kabel i eh kabelen. Ergo "twistet pair" eller "TP" kabel som mange av oss kjenner den som.

 

man "kan" mixe og trikse med rekkefølgen men signalkvalitet, stabilitet og reel kvalitet kan fort bli så som så. Serlig om kabelen skal gå langt og/eller ligge i nærheten av andre kabler...

Lenke til kommentar

Du må sjekke at kontaktene blir skikkelig utført. Eg testet ein gang å skjøyte ein kabel fra routeren til maskina mi. Alt eg gjorde var å klippe kabelen i 2 og tvinne sammen igjen ledningene.

 

Målte på Dinside: Nedlastningshastighet: 28kbits :lol:

 

Eg har 360kbits linje forresten.

 

Eg opplevde ein ting til da eg skulle lage den kabelen eg skulle bruke.

 

I enden på den gamle hadde eg rekkefølgen:

 

Kvit\Orange->Orange->Kvit\Grøn->Blå->Kvit\Blå->Grøn->Kvit\Brun->Brun

 

Eg lurte på kvifor Kvit\Grøn og Kvit\Blå var byttet om og reknet med at det ikkje betydde så masse. Eg har alltid koblet på den måten, men tenkte eg skulle prøve og sjå kva som skjedde. Så eg koblet dei slik:

 

Kvit\Orange->Orange->Kvit\Blå->Blå->->Kvit\Grøn->Grøn->Kvit\Brun->Brun

 

Men ikkje pokker om det skulle virke. Eg sjekket koblingene 100 ganger og er heilt sikker på at alt var perfekt. Så kuttet eg av RJ pluggene og tenkte eg skulle prøve den andre metoden og da virket det med ein gang.

 

Sg skjønner ikkje heilt kva som skjedde. Er det noken som har eit vetig svar? Me har om nettverk på skule nå, så eg burde vel egentlig vite det :blush:

 

Men i praksis så var jo begge endene prikk like, einaste var at 2 ledninger hadde bytta rekkefølge, som dei var i begge ender.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Feil, det er IKKE det samme, rekkefølgen er ikke tilfeldig. De er lagt slik for minst mulig interfens mellom parene. Måtte teriminere om på to kabler her om dagen i et nettverk, der var de riktignok like i begge endene, men de funket likevel heller dårlig. Etter å ha satt dem riktig, kjører nettverket stabilt.
Helt riktig det ja, kablene ligger der de ligger av en grunn. Annenhver kabel er jord som igjen er tvunnet sammen med en ledende kabel i eh kabelen. Ergo "twistet pair" eller "TP" kabel som mange av oss kjenner den som.

 

man "kan" mixe og trikse med rekkefølgen men signalkvalitet, stabilitet og reel kvalitet kan fort bli så som så. Serlig om kabelen skal gå langt og/eller ligge i nærheten av andre kabler...

Vel.. Det er en sannhet med modifikasjoner. La meg få si at de elektriske signalene ikke ser fargen på lederen.

 

Derfor spiller det ingen rolle hvordan parene er, så lenge pinne 3 og 6 er samme farge, og 4 og 5 er samme farge, og at de er lik i begge ender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...