Gå til innhold

Kan jeg kopiere dagens OS rett over på ny HD ?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en 40 gig hd som er partisjonert i

C - 10 GB Win XP

D - 15 GB Spill

E - 15 GB Skole, MP3, DivX og diverse.

 

Hadde tenkt å kjøpe en 160 Gigabyte hd og partisjonere den i samme stil, noe slikt som

C - 15 gig OS

D - 60 gig spill

E - resten til Skole, MP3, DivX og diverse.

 

Ønsker å gjøre dette uten å måtte reinnstallere spill og os.

 

Testet Norton Ghost, men på meg virket det som om hvis jeg laget et image av min C på 10 gigabyte, og så la dette imaget inn på en annen hd, f.eks på 40 gb, så ble likevel C-partisjonen 10 gigabyte på den også.

Altså Ghost-en kopierte ikke bare filene, men også selve partisjonsstørrelsen.

 

Er det mulig på noen måte å få dagens 3 partisjoner over på en større hd uten å måtte klusse med reinnstall ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Testet Norton Ghost, men på meg virket det som om hvis jeg laget et image av min C på 10 gigabyte, og så la dette imaget inn på en annen hd, f.eks på 40 gb, så ble likevel C-partisjonen 10 gigabyte på den også.

Altså Ghost-en kopierte ikke bare filene, men også selve partisjonsstørrelsen.

Hmm, har du sjekka instillingene o.l.? For jeg har aldri hatt det problemet Hvis du kopierer bare en partisjon og ikke hele harddisken(seckor by sektor) så bør den bare kopiere filene.... Er sånn hos meg iaffal...

Ja, og HDen du expander image til bør være formatert og partisjonert fra før også....

Endret av vehitman
Lenke til kommentar

Hei.

 

Ghost vil ved default instillinger øke partisjons-størrelsene ved ghosting til en større disk.

 

Hvis du feks har en 80GB disk som er partisjonert med 30/30/20 GB og du ghoster til en 160 GB disk vil partisjonene på denne være 60/60/40 GB.

 

For å kunne "styre" ghost kan du bruke kommandolinje-svitcher, se her:

 

http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost...=&osv=&osv_lvl=

 

Eller her:

 

http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost...999040808045225

 

 

Good Luck

Lenke til kommentar

Ehhh, he he, metoden over funket ikke, den nye hD'en ville ikke boote :wow: . Det du må gjøre er å lage en ghost boot diskett og klone diskene dine i DOS. Da kloner ghost hele source disken over på target disken(og forandrer på patrisjonsstørrelse, men det fikser du bare på med partition magic etterpå) Her en en grundig oppskrift på hordan klone systemdisken. http://service4.symantec.com/SUPPORT/ghost...001032917165825

Lenke til kommentar

Jeg gjorde akkurat det du er ute etter for 1 uke siden.

 

1. Begge HDDer skal være koblet til PCen, den nye trenger ikke å være formatert eller partisjonert

 

2. Boot fra Ghost-CD - du kommer inn i DOS, og da må du starte Ghost fra CD (husker ikke hvor den ligger, men ikke så vanskelig å finne)

 

3. Og så kopierer du gamle HDDen til den nye. Ghosten foreslår automatisk størrelse på partisjonene (større partisjoner på større HDD), men de kan modifiseres. Du kan også velge filsystem (FAT/NTFS)

 

4. Nå må du slå av PCen og koble fra den gamle harddisken!

 

5. IKKE prøv å starte PC mens gamle harddisk er koblet til den, selv om du bytter Slave med master! :no:

 

6. Kontroler at gamle HDD er koblet fra! :yes:

 

Hvis du ikke gjør dette, booter systemet fortsatt fra gamle HDD, men med rare stasjonsbokstaver. Ghost sier at harddiskene kan til og med bli ødelagt.

 

7. Start fra nye harddisk som master

 

8. Etter du kommer til Windows XP/2000, får du beskjed at ny hardware er registrert og at du må restarte. Etter du restarter og kommer i Windows for andre gang med den nye harddisken, må det være trygt å koble den gamle til PCen for å formatere. Men jeg har enda ikke prøvd det. Kanskje det er tryggere å formatere den fra annen PC?

Lenke til kommentar

Hvor mye koster denne ghost saken, og klarer den aa flytte linux disker og?

Behover den i det hele tatt windows... (tenker paa aa emulere) ;)

Hva slags alternativer har man, jeg vet at min kjaere laerer bruker Partition Magic for aa lage imager... Og gir oss en disket, med et program faktisk utviklet av en nordmann eller svenske... Som booter opp imaget...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...