Gå til innhold

Bør sexkjøp bli forbudt, eller legaliseres?


DrDoogie

Anbefalte innlegg

*gjeeesp*

 

1. Jeg har aldri bedt om å få bli adoptert til Norge

- En narkoman har sikkert ikke bedt om få bli narkoman heller, men har i hvert fall gjort et eller annet en gang for å starte det hele

 

2. Hva har dette med meg og min opprinnelse å gjøre?

 

3. Les hva jeg har skrevet i de tidligere postene

 

4. Ta alt dønn seriøst når du først er i gang

 

:roll:

Hvis du ikke ønsker å bli tatt seriøst, så er jo det greit.

Altså til forskjell fra om du bare glemte å tenke deg om, og ikke taklet å gå tilbake på det da.

 

Glemte jeg noe nå?

 

Ja, det gjorde jeg visst!

Signaliserer at man synes motdebattanten er kjedelig og lite kul: *gjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesp*.

 

Slik, da tipper jeg vi har dekket det hele.

 

Eller nei, ang. 2: Ditt liv hadde vært annerledes hvis omstendigheter utenfor din kontroll hadde gitt deg et annet oppvekstmiljø. Ringer det noen bjeller her, for tankegangen "narkomane har forårsaket ulykka si sjæl og er søppel"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke ønsker å bli tatt seriøst, så er jo det greit.

Altså til forskjell fra om du bare glemte å tenke deg om, og ikke taklet å gå tilbake på det da.

 

Glemte jeg noe nå?

 

Ja, det gjorde jeg visst!

Signaliserer at man synes motdebattanten er kjedelig og lite kul: *gjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesp*.

 

Slik, da tipper jeg vi har dekket det hele.

 

Eller nei, ang. 2: Ditt liv hadde vært annerledes hvis omstendigheter utenfor din kontroll hadde gitt deg et annet oppvekstmiljø. Ringer det noen bjeller her, for tankegangen "narkomane har forårsaket ulykka si sjæl og er søppel"?

Vel - Min godeste Dr. Doogie -

Du bør kanskje merke deg en viktig del av det jeg skrev - nemlig at jeg ikke nødvendigvis mener at slik skal ting gjøres fordi om jeg sier at det er billigere enn andre metoder. Ja, det er kynisk å si noe slikt - men verden er kynisk. Fremdeles betyr ikke det at JEG er kynisk.

 

Tror du forresten at alle narkomane har vokst opp i "vanskelige hjem" og har kommet skeivt ut i starten?

 

Forresten, du kan jo prøve å omfomulere setningen din:

"Du skal være glad for at du fikk lov til å komme til dette landet" :)

Lenke til kommentar
For å sette det på spissen (jeg har ingen tall å vise til, men det har ikke du heller) - jeg er ganske sikker på at det er billigere å la dem dø av overdose enn å gi alle metadonbehandling

Hadde vi kunne gjort det så enkelt så kunne man spart seg for mye... Men igjen, det ville nok aldri gått igjennom.

 

Men personlig så er det vel lige greit at de legaliseres, for de som må og ikke har penger kommer til å gjøre det uanz ...

Lenke til kommentar
Hadde vi kunne gjort det så enkelt så kunne man spart seg for mye... Men igjen, det ville nok aldri gått igjennom.

 

Men personlig så er det vel lige greit at de legaliseres, for de som må og ikke har penger kommer til å gjøre det uanz ...

Fyyy! Du må ikke si slikt!

 

Er du klar over hvor heldig du er som fikk lov til å bli født i Norge? Tenk om du ble født i Korea da, og måtte bo der. Da hadde du sikkert vært et narkovrak av dimensjoner :D

Lenke til kommentar
Fyyy! Du må ikke si slikt!

 

Er du klar over hvor heldig du er som fikk lov til å bli født i Norge? Tenk om du ble født i Korea da, og måtte bo der. Da hadde du sikkert vært et narkovrak av dimensjoner :D

Når ble jeg født i Norge a ? :wow:

 

Jeg er nok like norsk som du er samisk :D

Lenke til kommentar
Hadde vi kunne gjort det så enkelt så kunne man spart seg for mye... Men igjen, det ville nok aldri gått igjennom.

Hadde vi kunnet gjort det så enkelt?

Norge ligger på toppen i Europa i overdose dødsfall,på meg virker det som om det er akkurat det vi gjør.

Men nå har jeg kun vært off topic i denne tråden så jeg slutter nå. :)

 

Legalisering av prostitusjon....ja hvis myten om den lykkelige prostituerte hadde vært sann.

Personlig tror jeg å åpne for legalisering av kjøp av sex vil åpne for et marked vi ikke vil være bekjent av.

Bruke midler til å bekjempe prostitusjon? Nei,men bruke midlene til å bekjempe organisert salg og hallikvirksomhet.

 

Mine usle meninger :)

 

 

Edit:H0re var visst et stygt ord så det måtte endres til prostiturte

Endret av HamiltonII
Lenke til kommentar

1. jeg sier at det er billigere enn andre metoder.

2. Ja, det er kynisk å si noe slikt - men verden er kynisk.

3. Fremdeles betyr ikke det at JEG er kynisk.

 

Ser ikke hvordan 1. og 3. passer isammen. Forøvrig ser jeg ingenting galt med kynisme.

Ordet jeg valgte for å beskrive tanken at:

* "det er bra for samfunnet at folk som påfører det utgifter dør"

* + "narkomane er mindre verdt enn andre" (som jeg antok at du tenkte, dog kan jeg ta feil - her ser du land, nå kan du ro.)

var fasisme.

 

Tror du forresten at alle narkomane har vokst opp i "vanskelige hjem" og har kommet skeivt ut i starten?

 

Nei, ikke alle narkomane. Ror vi i land på diskusjonen om hvor mange prosenter det kan dreie seg om?

 

Forresten, du kan jo prøve å omfomulere setningen din:

"Du skal være glad for at du fikk lov til å komme til dette landet" :)

 

Når jeg gav utrykk for at jeg ikke var rasist, så står du uten grunnlag for å nagle deg opp på et kors og rope "Hjelp, han er rasistisk og forfølger meg! Jeg er et offer!".

 

Nei, å forsøke å klistre på andre rasistiske tanker kan du spare deg for. Ved nærmere ettertanke, kanskje vi kan møttes på midten og jeg kan droppe å være så rask til å rope "fasist"? Hum.

Lenke til kommentar

Vel - jeg har aldri gått til personangrep på deg faktisk. Jeg har aldri kalt deg rasist :)

 

Og som jeg nevnte med andre ord her i sted - fordi om jeg skriver ting så behøver ikke det en gang være mine meninger.

 

Btw. Jeg prøver ikke å ro meg i land på noen som helst måte her. Jeg prøver bare å forklare deg hvordan ting var ment, og hva som ligger bak. Forøvrig er jeg for trøtt til å komme med noen superargumenter her - så.. back to topic

 

Edit: MÅ bar få slenge på en siste kommentar. 1. og 3. går sammen på den måten at jeg prøver å se ting fra forskjellige vinkler. Det har også noe med at jeg har INNSETT at ting er kynisk. Selv liker jeg å tro at jeg har medfølelse for andre enn meg selv og mennesklighet. Men det er en annen sak.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
...jeg er ganske sikker på at det er billigere å la dem dø av overdose enn å gi alle metadonbehandling

Unnskyld meg. Er det mer enn én [EDIT: to] fasister her på forumet, altså?

 

Hva slags menneske er det som presterer å tenke tanken at "det er en kostnadsbesparelse for samfunnet at mennesker dør?".

 

I den anledning, min godeste darkness|, tør jeg spørre hvilke refleksjoner du har gjort deg over hvordan livet ditt hadde vært annerledes om du ikke tilfeldigvis hadde blitt adoptert til norge? (Er ikke rasist).

Her kommer Doogie med svingslag mot meg igjen. Svar på spørsmålet: Jeg tror det finnes flere med samme meninger som meg, kall det hva du vil.

Er du uenig i at det samfunnsøkonomisk er mer forsvalig å la svake individer/narkomane (fasistisk sjargong as you wish) dø, enn å rehabilitere og gi dyr medisin? Legg merke til at samfunnsøkonomisk ikke er det samme som etisk forsvalig.

Også et svingslag mot ms Darkness. Kan ikke se at hennes biologiske opphav har noe med denne diskusjonen å gjøre. Også fester du den politisk korrekte nisselua med sølvteip for å kunne si "Jeg er ikke rasist."

Lenke til kommentar

Blir vel vanskelig å si om det er mer samfunnsøkonomisk forsvarlig. En rehabilitert narkoman kan jo gjøre mye "godt" i samfunnet når han/hun er frisk...Må legge til at jeg ikke vet hva det koster å rehabilitere en narkoman. Billig er det sikkert ikke.

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Poenget med at det er samfunnsøkonomisk forsvarlig er ikke nødvendigvis å rehabilitere dem,et ønske ja men ikke nødvendig.

Ved å få metadon behandling kan de til en viss grad være en del av samfunnet.

Metadon er nok ganske mye billigere en "impotert" heroin,altså i løpet av de årene de ellers ville brukt på vinnings kriminalitet og skape utrygge omgivelser (altså her kan vi faktisk se hensynet til folk rundt den narkomane som en faktor),vil de få sponset behovet sitt,tro meg det er ikke billig å ha noen 1000 mennesker som hver eneste dag fram til de dør må skaffe seg penger ulovelig.

Så kan vi se på at hoved andelen av de som fyller opp fengslene også sitter der fordi de har skaffet seg penger til dop.

Jeg vet ikke hva et et fengselsdøgn koster samfunnet,men vil tippe rundt en 1000+.

 

Må også tenke på helheten i de kriminelle handlingene,eksempelvis et inbrudd,verdier forsvinner som må erstattes av et forsikringsselskap,politiet bruker x antall timer,saken må så gjennom et rettsystem med advokater på begge sider.

 

Dette er dyrt jenter og gutter,veldig dyrt.....

Lenke til kommentar

Her kommer Doogie med svingslag mot meg igjen.

 

Nevnte jeg navn? Tror ikke darkness| har vært nok inne på P&R til å vite hvem jeg siktet til.

 

Svar på spørsmålet: Jeg tror det finnes flere med samme meninger som meg, kall det hva du vil.

 

Hva er da problemet?

 

Er du uenig i at det samfunnsøkonomisk er mer forsvalig å la svake individer/narkomane (fasistisk sjargong as you wish) dø, enn å rehabilitere og gi dyr medisin? Legg merke til at samfunnsøkonomisk ikke er det samme som etisk forsvalig.

 

Svar på spørsmålet: I utgangspunktet "nei". Dog man vet aldri hva en rehabilitert narkoman, eller for den saks skyld alkoholiker (eller røyker) kan finne på for godt som samfunnet kan dra nytte av. Plus at det seff er en god porsjon narkomane / alkoholikere som også fungerer bra i samfunnet, eksempelvis musikere, malere, aksjehandlere, politikere...

 

Spørsmålet kan nemlig enten forenkles ned til en ren økonomisk betraktning, og da har avhengighet / misbruk ingenting med saken å gjøre lenger, eller man kan ganske enkelt akseptere at det i ett velstandssamfunn finnes en del "klamper om foten" som trekker ressurser av sammensatte årsaker, og å finne fellesnevnere ene og alene i den hensikt å ta "Taxi-driver holdningen", med "I'm gonna clean out all the scum", blir for enkelt, og kan faktisk virke mot sin hensikt.

 

Men hvis P&R kommer opp igjen, tar jeg gjerne en lengre diskusjon rundt problemstillingen narkomani der. Og fasistisk tankegods, hvis det kan være interessant.

 

Også et svingslag mot ms Darkness. Kan ikke se at hennes biologiske opphav har noe med denne diskusjonen å gjøre. Også fester du den politisk korrekte nisselua med sølvteip for å kunne si "Jeg er ikke rasist."

 

Det har jeg allerede redegjort for.

Lenke til kommentar
Billigere å la dem dø

 

 

Iht denne tankegangen vil det rent samfunnsøkonomisk være lønnsomt å luke ut alle som ikke er i produktivt arbeid. Sette dem ut i skogen for å dø.

 

 

Imidlertid er regnestykket basert på sviktende forutsetninger.

 

For det første tar man ikke opp spørsmålet : Hvem eier samfunnet ? Hvem eier samfunnsøkonomien ? Er narkomane eller uproduktive mennesker på noen måte fradømt sin del av eierskapet til samfunnet ?

 

For det andre tar man for gitt at narkomane vil dø av overdose med det samme. Og at alle narkomane vil dø av overdose. Alternativkostnaden ( kostnaden ved fortsatt misbruk) ligger for heroinmisbrukere på ca 3000 kr per døgn per misbruker.

 

For det tredje tar man ikke hensyn til at behandlingskostnadene i Norge er langt mer enn medisinkostnadene - kostnadsnivået er høyt FORDI terskelen for å gi behandling er så høy - det er så mye administrativt utredningsarbeid som skal gjennomføres før behandling gis, og så streng oppfølging under medisinering, at kostnaden blir mye høyere enn ved en forenklet saksgang. Metadon er i seg selv ikke veldig dyrt.

 

Dessuten tar man ikke hensyn til kostnaden for den narkomanes slektninger - at disse frarøves mennesker de er glad i - har også en kostnad.

Endret av sofokles
Lenke til kommentar
Sex slikt sett skal være en vakker handling mellom 2 personer som er glad i hverandre.

Sier hvem? DU? vel, newsflash, ikke alle tenker slik som deg i verden :p

 

Å betale for det er utenkelig for min del.....

 

Ja der kom det ja, for din del! Men det finnes de her i landet som er desperate nok skjønner du (Les: B|Real) :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...