Gå til innhold

Bærbar PC og kondens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Regner med at en bærbar PC er like utsatt for kondens som annen elektronikk? Hvis man f.eks. kommer ute fra -10 grader, og inn i +20 grader...

 

Skal man da egentlig vente litt før man bynner å bruke maskinen? :wow:

 

 

MVH

Christian

Kommer vel litt ann på hvor lenge man gidder å sitte UTE i -10 grader det :laugh: Det er lov å tenke før man spørr :dribble:

Lenke til kommentar

Nei, tvert i mot. Det er desto større grunn til å starte den opp med en gang så temperaturen på den stiger raskere.

 

Men det kan være en ide å pakke den godt inn før du går ut og ikke ha den ute i minusgradene så lenge så den ikke blir -10'C tvers igjennom.

 

PS. Du kan lett teste hvor lett/vanskelig det blir kondens ved å bare ta den kalde laptop'en rett ut i innelufta og se med øynene om det blir kondens på den.. Ser du ingen "tåkete" kondens på yttersiden av den så er det altså ingenting å tenke på.

 

PPS. Faren for kondens varierer svært med luftfuktigheta innendørs, så et er f.eks ikke særlig lurt å ta den med rett inn fra kulda og inn på badet like etter at noen har dusjet der, eller legge den like ved tørkestativet som er fullt av våte klær.

Lenke til kommentar
Kommer vel litt ann på hvor lenge man gidder å sitte UTE i -10 grader det :laugh: Det er lov å tenke før man spørr :dribble:

Det kan jo hende han har tenkt å la den ligge å bli kald f.eks i bilen eller hvis han går hjem fra jobb, har lang vei og kun en tynn "bærbar-koffert".

 

Det er jo når man går inn i varm fuktig luft at kondensen oppstår på den kalde PC'n. Ikke når man tar en varm PC ut eller bare har den kalde PC'n ute.

 

Det er jo lov å tenke før man svarer så bastant på ting man egentlig ikke vet så mye om ... :dribble:

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Regner med at en bærbar PC er like utsatt for kondens som annen elektronikk? Hvis man f.eks. kommer ute fra -10 grader, og inn i +20 grader...

 

Skal man da egentlig vente litt før man bynner å bruke maskinen?  :wow:

 

 

MVH

Christian

Kommer vel litt ann på hvor lenge man gidder å sitte UTE i -10 grader det :laugh: Det er lov å tenke før man spørr :dribble:

Hvis jeg går hjemmefra og til jobben i -15 grader så rekker maskinen å bli "god & gjennomkald" før jeg kommer frem! (tar ca 25 minutter å gå)

 

Når jeg da kommer inn på kontoret i +20 grader kan det godt bli kondens i den!

 

Enig med simen1!

 

Tenk litt før du svarer... :)

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Regner med at en bærbar PC er like utsatt for kondens som annen elektronikk? Hvis man f.eks. kommer ute fra -10 grader, og inn i +20 grader...

 

Skal man da egentlig vente litt før man bynner å bruke maskinen?  :wow:

 

 

MVH

Christian

Kommer vel litt ann på hvor lenge man gidder å sitte UTE i -10 grader det :laugh: Det er lov å tenke før man spørr :dribble:

Hvis jeg går hjemmefra og til jobben i -15 grader så rekker maskinen å bli "god & gjennomkald" før jeg kommer frem! (tar ca 25 minutter å gå)

 

Når jeg da kommer inn på kontoret i +20 grader kan det godt bli kondens i den!

 

Enig med simen1!

 

Tenk litt før du svarer... :)

OK... Tenker.... Hvor høy LUFTFUKTIGHET er det ut i 10-15 minusgrader ? Hvor høyt er væskeinnholdet ditt i din pc ? Du er klar over at det skal fuktighet til for å oppnå kondens ?

Lenke til kommentar

Det jeg i utgangspunktet lurte på var: Er store temeratur-forandringer like skadelig for en laptop som for f.eks. en VHS-spiller?

 

Så du mener egentlig at maskinen kan være ute i 15 minus grader i 30 minutter, og deretter tas med inn i et forholdsvis varmt rom uten at det danner seg kondens i den?

Lenke til kommentar
Det jeg i utgangspunktet lurte på var: Er store temeratur-forandringer like skadelig for en laptop som for f.eks. en VHS-spiller?

 

Så du mener egentlig at maskinen kan være ute i 15 minus grader i 30 minutter, og deretter tas med inn i et forholdsvis varmt rom uten at det danner seg kondens i den?

:yes:

Lenke til kommentar

Tror du er litt ute å kjøre her vihovde. Simen1 har selvfølgelig rett i at det er når man tar kalde gjenstander inn i varmere rom, det er da man kan risikere kondens.

 

På jobben tok jeg forleden en maskin av aluminium fra bilen som var ca -5C, inn i et rom som var ca 35C og særdeles fuktig. Det drypte MYE vann fra maskinen. Forøvrig uten sammenligning med et vanlig kontor, men jeg regner med at en bærbar ikke tåler noe kondens.

Lenke til kommentar
OK... Tenker.... Hvor høy LUFTFUKTIGHET er det ut i 10-15 minusgrader ? Hvor høyt er væskeinnholdet ditt i din pc ? Du er klar over at det skal fuktighet til for å oppnå kondens ?

vihovde: Du er faktisk helt på viddene her. Ja faktisk på en helt annen vidde på en helt annen planet.

 

"væskeinnholdet ditt i din pc" er selvfølgelig null. Det har jo ingenting med saken å gjøre.

 

"høy LUFTFUKTIGHET er det ut i 10-15 minusgrader ?" målt i absolutt luftfuktighet: veldig veldig lite. (Dessuten er nok PC'n varmere enn utelufta likevel, selv om det sikekrt bare er en liten 'C varmere etter den lange gåturen) Og som kjent: Kondens oppstår ikke på ting som er varmere enn lufta rundt. Det vil dermed ikke kondendere på PC'n når han er utendørs.

 

Kondens skjer på ting som er kaldere enn lufta omkring. Altså på en kald PC i varm og fuktig inne-luft.

 

Jeg tror vihovde er best tjent med å innse at han ikke har kunnskaper om kondens og beklage seg, eller bare holde seg lavt i dette ukjente terrenget.

Lenke til kommentar
Det jeg i utgangspunktet lurte på var: Er store temeratur-forandringer like skadelig for en laptop som for f.eks. en VHS-spiller?

Kondens er et minimalt problem for laptop'er. Du kan fint ta inn en hald PC i et varmt rom og selv om det dugger på utsiden av den så er det neppe skadelig siden innsiden sansynligvis er langt bedre skjermet for kondensen enn utsiden.

 

Men om du bor f.eks ved sjøen så er det vanlig at lufta inneholder litt salt på vindfulle dager. Det kan sammen med kondens gjøre at loddinger korroderer raskere enn om du bor på innlandet, og dermed redusere levetiden noe. Dette er faktisk et problem for de som ønsker å bruke laptop ofte i småbåten sin. (kart-maskin etc)

 

Men det er også andre farer med kulde enn bare kondens: Lave temperaturer fører til at ting trekker seg sammen. (termisk utvidelse og sammentrekning) Siden forskjellige materialer utvider seg eller trekker seg sammen i forskjellig grad kan det skje at du får mekaniske spenninger (trekk eller press) forskjellige steder i laptop'en. Dette kan gjøre at f.eks harddisken ikke finner sporene skikkelig eller andre mekaniske problemer. Problemet er neppe særlig utbredt siden jeg aldri har hørt om noen som har problemer med laptopen pga kulde, men det kan jo være verd å ha i tankene og pakke inn PC'n litt.

 

F.eks legge den i en ullgenser og så i en ryggsekk skulle være et meget godt triks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...