Gå til innhold

Direct Die, del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

intresant eksperiment. Jeg stusset litt når jeg begynte å lese artikkelen, for alt jeg har last av slike forsuk har konkludert med at det er lite effektivt. Men ingen av disse brukte vannhastigheten som grunn-element.

 

Forøvrig vil jeg si meg enig med DrSpawn; vannet kan jo ikke bevege seg vekk fra kjernen fortere enn det har mulighet til å forsvinne ut av blokka. Flere utganger kan hjelpe på med dette. Et alternativ er jo også større dimensjon på utgangs-nippelen og dermed få et overtrykk/undertrykk forhold på hver din side av dysa.

Lenke til kommentar
intresant eksperiment. Jeg stusset litt når jeg begynte å lese artikkelen, for alt jeg har last av slike forsuk har konkludert med at det er lite effektivt. Men ingen av disse brukte vannhastigheten som grunn-element.

 

Forøvrig vil jeg si meg enig med DrSpawn; vannet kan jo ikke bevege seg vekk fra kjernen fortere enn det har mulighet til å forsvinne ut av blokka. Flere utganger kan hjelpe på med dette. Et alternativ er jo også større dimensjon på utgangs-nippelen og dermed få et overtrykk/undertrykk forhold på hver din side av dysa.

Pumpen klarer ikke så Suge vannet fortere ut en hva som er levert gjennom innsprutingen. Så jeg tror personlig ikke at dette er noe som vil øke effektiviten noe spesielt, men jeg prøver det meste jeg for å forbedre. Kan lage en versjon etterhvert med en inn og to ut konfig ved en senere annledning. ;)

 

-P-

Lenke til kommentar

...Forøvrig vil jeg si meg enig med DrSpawn; vannet kan jo ikke bevege seg vekk fra kjernen fortere enn det har mulighet til å forsvinne ut av blokka. Flere utganger kan hjelpe på med dette...

Vel, DrSpawn og DrSpawn... Det er jo ingen uting å bli forvekslet med super-modderen (som forresten fyller år i dag), men det var vel jeg som skrev posten.

Lenke til kommentar
Ikke for å pirke men, er det ikke slik at når vannstrømmen får større hastighet så minker trykket?

Nej det stämmer inte. Du inser ju lätt själv att man måste använda mer kraft, dvs större tryck, för att få vattnet att strömma snabbare genom dysan.

 

Det som "minskar" är trycket efter dysan, om man har trycket före dysan som referens, eftersom trycket före ökar med flödet.

 

/Olle

Lenke til kommentar
Ikke for å pirke men, er det ikke slik at når vannstrømmen får større hastighet så minker trykket? Virker som det blandes litt i artikkelen. Ellers fin lesning ;)

Dette er på en måte riktig, om du feks har ett rør med vann nede på havbunnen der vannet går veldig fort, så vil trykket være mindre i røret, grunnen er at trykket bestemmes av hvor mange atomer som treffer en flate over ett gitt tidsrom (og hvilken hastighet nevnte atomer har), når vannet går fort vil det samme antallet elektroner være spredd utover ett større område i det gitte tidsintervallet (mener å huske det er slik det funker ihvertfall), det er slik fly fungerer, ved å gi lufta over, mer fart en lufta under vingen, men dette fungerer jo normalt på stømningsretningen, når du får strømmen av vann/luft, midt i fleisen, så vil trykket øke, fordi vannmengden som treffer deg per sekund er større (rett og slett fordi det går mer vann gjennom systemet per sekund)

 

AtW

Lenke til kommentar

Skikkelig stilig prosjekt dette her! Håper det kommer flere sånne framover. Hva er det som er mellom kjærnen og heatspreader på p4? En slags kjølepasta elns?

Kunne jo vært fint å ha et forsøk hvor man beholdt heatspreader på. Overflaten blir jo en del større, og det blir ikke sååå mange lag ekstra å gå igjennom.

Lenke til kommentar
Skikkelig stilig prosjekt dette her! Håper det kommer flere sånne framover. Hva er det som er mellom kjærnen og heatspreader på p4? En slags kjølepasta elns?

Kunne jo vært fint å ha et forsøk hvor man beholdt heatspreader på. Overflaten blir jo en del større, og det blir ikke sååå mange lag ekstra å gå igjennom.

Mellom kjernen og HS ligger det en type kjølepasta. Av den litt harde og grove typen. Ligner faktisk endel på Shin-Etsu sin pasta.

 

Problemer med HS på i en slik blokk er at den forandere seg under varme, dermed gjør det jobben med å holde systemet lekk fritt litt vanskeligere, men ja jeg har hatt det i tankene ;)

 

-P-

Lenke til kommentar

@Pritorian:

Kanskje en idé å fikse bilde linken til det siste bildet på side 4?

http://www.overklokking.no/prosjekter/direct_die_del1/pics/cpu_p4_capoff_big.jpg

funker ikke

skal vel være

http://www.overklokking.no/prosjekter/direct_die_del1/picssml/cpu_p4_capoff_big.jpg

???

eller kanskje du skulle flytte fila til rett plass?

Får bare 404 melding

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...