Gå til innhold

Direct Die, del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skal gjøre mitt beste for å få ferdig - Del 2 - innen rimelig tid, men det kan bli en stund.

 

Prøver å få kappet ut delene på en CNC maskin slik at alt passer 100% sammen. Men hvis jeg ikke får dette gjort (gratis/svin billi) så blir det fram med dremelen igjen.

 

Har fått masse tips om å jobbe med Plexi i etterkant også, som vil hjelpe veldig, spes på utsende ;)

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Dette er noe av det bedre fra ok på år og dag :p

Stussa over en ting som ble skrevet:

Om andre blokker blir brukt i systemet, vil også deres ytelse reduseres ettersom vannstrømningen reduseres. En løsning på dette vil være å sette de andre blokkene i systemet parallellt med prosessor-blokken, slik at vanngjennomstrømningen på de andre blokkene blir opprettholdt.

Hvis det er større mottrykk i prosessorblokka enn de resterende blokkene er det veldig liten fordel og koble andre blokker i paralell med denne da vannet velger letteste veien slik at det blir veldig liten gjennomstrømning i CPU-blokka.

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar
Dette er noe av det bedre fra ok på år og dag :p

Stussa over en ting som ble skrevet:

Om andre blokker blir brukt i systemet, vil også deres ytelse reduseres ettersom vannstrømningen reduseres. En løsning på dette vil være å sette de andre blokkene i systemet parallellt med prosessor-blokken, slik at vanngjennomstrømningen på de andre blokkene blir opprettholdt.

Hvis det er større mottrykk i prosessorblokka enn de resterende blokkene er det veldig liten fordel og koble andre blokker i paralell med denne da vannet velger letteste veien slik at det blir veldig liten gjennomstrømning i CPU-blokka.

kan være enig med deg der, men parellet er en bedre løsning en serie. Målte nemlig trykket og flowen etter blokken, ikke direkte imponerende. Derfor vil jeg ikke anbefale noen andre blokker i et slik system ( enda ), har noen planer... ;)

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Kult konsept. :)

 

hmmm.....

montro om ikke man får litt samme effekt ved bare å legge en CPU block uten lokk (skjønner?) opp ned rett på heatspreaderen?

Da slipper man unna masse potensielle korrosjons problemer, hva med en nedfelt O ring som tetting?

 

For de litt mindre vågale kanskje?

Lenke til kommentar

Fett fett :D Dette liker jeg! Ok.no inne på riktig spor igjen :thumbup:

 

Venter spent på forsettelsen, og at de andre i gjenget her skal følge opp med noen helsprø prosjekter :green:

 

Meget bra!

 

Og endelig fikk jeg svar på hvordan det så ut UNDER heatspreadern og! moro! :D

 

Godt jobbet!

 

Magnus

Lenke til kommentar

Da mister du mye av kjølevnen som trykket som treffer kjernen gir, dette vil bli rimelig likt som å ha kun en åpen nippel rett inn på kjernen - en film rett over kjernen blir mest sannsynlig også dannet i et slikt oppsett som gjøre at fjerningen av varme vil bli veldig inneffektiv i forhold.

 

Mn om man tilter niplene med 45grader ville muligens dette ha noe å si - kun om det var uten noen dyser i tilfelle, spredningen ville ha blitt ujevn og lite effektiv.

 

Slik jeg personlig ser det - og med de tester som er utført, er den beste løsningen en en direkte innsprøtninge fra toppen av kjernen som jeg har gjort i min blokk. Det angriper rett og slett kjernen best ;)

 

-P-

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar
Dette er noe av det bedre fra ok på år og dag :p

Stussa over en ting som ble skrevet:

Om andre blokker blir brukt i systemet, vil også deres ytelse reduseres ettersom vannstrømningen reduseres. En løsning på dette vil være å sette de andre blokkene i systemet parallellt med prosessor-blokken, slik at vanngjennomstrømningen på de andre blokkene blir opprettholdt.

Hvis det er større mottrykk i prosessorblokka enn de resterende blokkene er det veldig liten fordel og koble andre blokker i paralell med denne da vannet velger letteste veien slik at det blir veldig liten gjennomstrømning i CPU-blokka.

kan være enig med deg der, men parellet er en bedre løsning en serie. Målte nemlig trykket og flowen etter blokken, ikke direkte imponerende. Derfor vil jeg ikke anbefale noen andre blokker i et slik system ( enda ), har noen planer... ;)

dette hadde jeg tenkt å nevne selv.. men nå er det for seint..

den desidert beste løsningen (om mulig den eneste som fungerer) er å ha to pumper, og to sløyfer.. en for cpu og en for resten

 

og ett lite tips, til den som kan tenke seg å lage dette selv.. monter to "dyser" rettet mot kjernen i 45 graders vinkel begge veier, dette er det fint å ha en flat stråle til,

 

så du her altså to dyser rettet mot kjernen, med en pumpe med ett y-stykke på. og så bruker du en pumpe etter blokken også.. hovedfienden til direkte kjøling er oppsamling av vann, dette lagrer varmen, demper gjennomstrømingen og ødelegger turbolensen over kjernen, så to pumper, en inn og en ut er tingen, prøv det du, Erik (siden du har laget resten ferdig.. da slipper du det som er nå, at det tilkommende vannet på presse ut det gamle vannet av blokka..

Endret av The Helper
Lenke til kommentar

Tatt til rette - det skal utprøves, det kan jeg love!

 

Har to like pumper alt nå som var tenkt til å stå i serie rett etterhverandre for å øke trykket. ( Hydor L30) Hadde desverre ikke dette mens jeg skrev denne artikkelen.

 

Og blokken er under revidering for å fjerne alle mulige små "lommer" som vann kan sette seg fast.

 

Takker for innspill!

 

-P-

Lenke til kommentar

Jeg tror det beste du kan gjøre for å få ned selve temperaturen er å endre på dysen/trykket. Det ser ut som om vannet kommer "strømmende" ut i følge bildene. Med strømmende, så tenker jeg på samme måte som vann kommer ut av en vanlig hageslange. Mye vann er jo ikke nødvendigvis det samme som bedre kjøling. Kansje tvert om ?

 

Det du bør prøve på er å få et skikkelig bra trykk, samt også å få vannet til å treffe som en dysj, på samme måte som fra en høytrykkspyler.

 

Cray Inc har lenge brukt dette prinsippet med Direct Die kjøling. I Cray X1 skiftet de fra konstant vannstrømming (hageslange og tilsynelatende ok.no sitt prosjekt) til å sprøte på vann (høytrykkspyler). Med dette reduserte de vannmengden, og bruke bare en liten del iforhold til hva de brukte på tidligere systemer. Samt ytelsen spratt himmelhøy :)

Lenke til kommentar

Yiihaa! Godt å se at ok.no har begynt med det ekstreme igjen!

Deilig å bare ligge i senga med laptopen på magen og en røyk og lese om dette prosjektet!

Hva med å legge inn flere LEDs og mekke bryter for å forandre blokkfarge?

Kansje også mekke et motiv på blokka med dremel?

Dette kommer da i andre rekke siden det er en visuell ting.

Over alt annet står selvfølgelig ytelse!

Meget bra folkens! :thumbs::thumbup::w00t:

Lenke til kommentar

Genialt! Endelig litt fart på ok.no igjen!!

 

De fleste tingene jg tenkte på mens jg leste artikkelen er allerede nevnt, men en ting Direct Die ville vært overlegent på og som ville kjølt prosessor skikkelig, er jo ett Direct Die oppsett med ett TEC (peltier) med direkte innsprøytning på senter (hvor det blir varmest) og latt resten av vannet få kjøle tilfredsstillene på resten av TEC`en. først da ville man høstet de virkelige overklokking potensialene. :p

 

Ellers ett supert prosjekt!! Prøvde meg på noe lignende tidligere men da gikk liminga opp på den ene pleksiplata og på få sekunder var min kjære PC (da en Celeron 1,1@1,8) totalt kortsluttet, både skjermkort, HK og mitt elskede videoredigerings kort. jaja, sånt skjer :blush:

 

Keep up the good work!!

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

Hadde man klart å direkte kjølt peltier elementet med nok trykk hadde nok dette blitt meget effektivt, mener OCshoot.no har gitt dette et forsøk med noe mindre hell...

 

En mulig løsning er å ha to "coldplates" som boltes sammen for riktig trykk mot pelten, deretter direkte kjøler man den varme siden med vanndyser som dekker hele flaten. hmmm.. ja.. da er man rimelig næreme en normal blokk men en tanke er det......

 

- Det ser forresten ikke ut som jeg får Del2-blokken"e" kuttet ut på en CNC maskin; Blir litt dyrt for bedriften. Men jeg har muligens fått tilgang til en vannkutter :)

 

Skal holde dere oppdatert...

 

-P-

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar
Hva med å føre vannet inn på den ene siden og ut på motsatt side. Slik at vannet strømmer horisontalt over kjernen. Evt også frese ut kanalen like bred som, og bare noen mm høyere enn kjernen slik at du får mest mulig "nytt" vann strømmende over kjernen.

 

dd.jpg

 

Bra artikkel :D

Må si meg enig med denne, her vil man få turbulens over kjenen pga kanten kjernen danner.

skjønner ikke helt vitsen i å bruke dyse igrunn, vannmengde/turbulens vil gi en bedre effekt en dysen (som forøvrig så lekker ut).

Veldig god artikkel forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...