Gå til innhold

Sunbeam sigarettenner


Anbefalte innlegg

Beklager suzze, det er feil :-) Det du skal kjøle vil aldri bli kaldere enn luften det kjøles med, men det vil komme nærmere jo mer luft som flyr forbi. Det er en grunn til at vi bruker peltierkjøling...

Jeg er ikke helt med her. :dontgetit:

Setter jeg hånden min fremfor en forholdsvis sterk vifte, så blir jo den kald. Hvorfor skal ikke det funke på en sjokolade?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
grunnen til at det blir kaldere å holde en hånd foran en vifte er fordi at vi har et isolerende tynt luftlag rundt kroppen, når dette blåses vekk vil det naturligvis føles kaldere...

 

(bla.a. grunnen til alle de små hårene på armene og sånt...)

Kjøleribber blir jo kalde.

Tenk, tenk deg godt om nå, kan luften bli kaldere om du blåser den vekk? du blåser vekk varmen fra cpuen, eller f.eks varmen kroppen din lager da blir det kaldere :p føles det ut som.

Lenke til kommentar
grunnen til at det blir kaldere å holde en hånd foran en vifte er fordi at vi har et isolerende tynt luftlag rundt kroppen, når dette blåses vekk vil det naturligvis føles kaldere...

 

(bla.a. grunnen til alle de små hårene på armene og sånt...)

Kjøleribber blir jo kalde.

Tenk, tenk deg godt om nå, kan luften bli kaldere om du blåser den vekk? du blåser vekk varmen fra cpuen, eller f.eks varmen kroppen din lager da blir det kaldere :p føles det ut som.

Ah. :green:

Lærer noe nytt hver dag. :p

Lenke til kommentar
Uansett hvor kraftig vifte du har, vil tempen _aldri_ kunne være under romtemp.

Det er feil :roll:

Nei, du har feil når du sier at jeg har feil... :roll:

 

Dette er et ganske utdebattert emne rundt på forumet, og i alle tråder om dette har det vært konkludert at det er _totalt_umulig_ å nå temperaturer under romtemp bare med viftekjøling. Dette med forbehold om at du kansje bryter naturlovene (noe som er veeeldig usannsynlig).

 

Har du ikke hatt om det i natuur og miljø eller fysikk eller noe?

 

Joda. Kansje du ikke har hatt noe om det, og derfor ikke vet bedre.

Lenke til kommentar
Uansett hvor kraftig vifte du har, vil tempen _aldri_ kunne være under romtemp.

Det er feil :roll:

Nei, du har feil når du sier at jeg har feil... :roll:

 

Dette er et ganske utdebattert emne rundt på forumet, og i alle tråder om dette har det vært konkludert at det er _totalt_umulig_ å nå temperaturer under romtemp bare med viftekjøling. Dette med forbehold om at du kansje bryter naturlovene (noe som er veeeldig usannsynlig).

Ser ut som jeg kanskje har tabbet meg litt ut her ja :blush:

Lenke til kommentar

Hele idéen er at ettersom det er luften med romtemperatur som kjøler ned kjøleribben vil kjøleribben aldri bli kaldere enn luften den kjøles ned med. Grunnen til at den kan føles kaldere enn luften rundt er at den leder bort varmen fra fingrene dine fortere enn det luften rundt gjør (mindre termisk resistens).

 

For alle som noengang har hatt naturfag og/eller fysikk på skolen bør dette være helt opplagt.

 

Alt søker en optimaltilstand hvor det bruker minst mulig energi for å holde seg i den tilstanden. F.eks. er vannet i et basseng flatt, hvorfor er det det? Fordi hvis det hadde vært en kule ville det hatt mer potensiell energi (Ep), og det ville søkt tilstanden hvor det ville fått minst Ep ved å bruke minst mulig kinetisk energi (Ek), derfor ville det så fort som mulig lagt seg flatt (alt sett i et treghetssystem hvor g = tyngdekraft er eneste påvirkende kraft).

 

Hvorfor forklarer jeg dette? Fordi det er dette som er hele poenget med tanke på varmeoverføring mellom forskjellige legemer. Hvorfor overføres varmen fra kjøleribben til luften rundt? Fordi luften rundt er kaldere, og har derfor et lavere termisk energinivå enn kjøleribben. Optimaltilstanden vil nås når de to legemene har lik temperatur, og hvis luften av en eller annen grunn skulle bli varmere enn kjøleribben (noe den aldri vil bli i vårt tilfelle) vil luften prøve å overføre sin termiske energi til kjøleribben igjen.

 

Er det fortsatt noen som lurer på hvorfor en kjøleribbe aldri kan bli kaldere enn luften som kjøler den ned?

 

 

PS: Det jeg sa her bør egentlig være helt opplagt for alle, men jeg prøvde å få det frem på en mest mulig pedagogisk måte for at alle skal forstå det så enkelt som mulig.

Lenke til kommentar

Det finnes jo "kjøleskap" til å ha i bilen sin på ferie, det må jo være optimalt på lan da!Koster ven en 1-2000 får et sånnet kjøleska på biltema :yes: !Plaser snusen inni der så blir den nok kald!Åpne døra mot viftene som trekker luft inn i kabinettet så blir det litt kandere for cpu etter xxx timer spilling :thumbs::green:

Lenke til kommentar
Det finnes jo "kjøleskap" til å ha i bilen sin på ferie, det må jo være optimalt på lan da!Koster ven en 1-2000 får et sånnet kjøleska på biltema :yes: !Plaser snusen inni der så blir den nok kald!Åpne døra mot viftene som trekker luft inn i kabinettet så blir det litt kandere for cpu etter xxx timer spilling :thumbs::green:

Problemet er at slike ikke er tillatt på de aller fleste LAN, siden de sluker for mye strøm.

 

...men hvis det er en sånn 12V kjøleboks, kan du koble den rett på PSU...

Lenke til kommentar

hvis du kjører i en bil 5km så er tempen 20 grader. setter du opp farten til 100 er tempen fortsatt 20 grader.. Grunnen til at hånda di blir kaldere er at du har hår og mellom hårene er det varm luft som varmes opp av kroppen. blåses det vekk så blir det kaldere men ikke under romtemp..

 

De som er imot kan bare lukke vinduet.. Dere tar feil!! :angry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...