Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det var annonsert en Compaq laptop på bruktmarked.no tok kontakt med vedkommende som eide den og vi avtalte at jeg skulle sette penger på kontoen hans, han skulle sende den så fort han mottok pengene. Har gått ca 10 dager siden han mottok pengene, og har fortsatt ikke fått pcen ennå. kontakta han og han sendte meg en kopi av kvittering av en norgespakke men når jeg sporer den opp så finnes den ikke i databasen til posten. ringer han igjen og han sier at han skal snakke med sjefen på posten og mente kanskje at det ble litt dårlig skrift på pakken.

Si at han svindla meg, det eneste jeg har er navnet, tlf,adresse og navn. Kan jeg anmelde han? har veksla endel mail med han, kan vel bruke det som bevis? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det var vel ikke denne fyren

 

http://www.ba.no/nyheter/article851778.ece

 

uansett, send en mail\ring med frist på 3 dager for å få sporingsnummer.

 

kontakt banken å hør om kontonummeret stemmer med oppgitt navn

 

google e-post adressen du fikk

 

sjekk tlf nummer \ adresse hos nummeropplysninga

 

du kan sjekk fyrens skatt her:

http://tux2.aftenposten.no/nyheter/okonomi/skatt2002/html/

 

finner du en ikke der, bør det det ringe en bjelle

 

neste skritt er politianmeldelse

Lenke til kommentar

Har handlet og solgt masse og det meste er med forskuddsbetaling dette har aldri vert et problem, men desverre finnest det her useriøse aktører som ellers i verden.

Men som sagt send han en mail med grei beskjed og reagerer han ikke da så annmeld han, det kommer til å koste han dyrt. Ikke bare får han bot men han må også betale deg + at han blir svartelistet for fremtidig kreditt hos alle .

Lenke til kommentar

Hmmm, om jeg ikke har mulighet å handle over disk (kontant) eller på postordre (postoppkrav), så er forskuddsbetaling utelukket!

Såfremst man ikke kjenner personene man handler med, eller handler i utlandet via web, da har du jo ikke noe annet valg.

 

La meg si det sånn.

De som averterer at de vil ha forhåndsbetaling for varer i brukt forumer, QXL eller andre nettplasser i Norge, de tar jeg som useriøse!

Bruker den store kammen her! Den eneste som er taperen om noe går "galt" er du som har handlet på forskudd. :ermm:

Endret av SirMixaloT
Lenke til kommentar
Vel jeg selger aldri noe utenom det er forhåndsbetalt, da det viser seg at mange ikke henter pakker. på qxl kann du jo også sjekke hva andre har erfart med selgern før du handler. Jeg selger heller ikke gamle ting, det jeg selger er som regel mindre enn 6 mnd og har dermed full garanti.

Offtopic:

 

Løsningen på det er å be om 150-200 kr foskudd på kontoen din, også sende pakken i oppkrav. Da er begge parter ganske sikret...

Lenke til kommentar
Har handlet og solgt masse og det meste er med forskuddsbetaling dette har aldri vert et problem, men desverre finnest det her useriøse aktører som ellers i verden.

Men som sagt send han en mail med grei beskjed og reagerer han ikke da så annmeld han, det kommer til å koste han dyrt. Ikke bare får han bot men han må også betale deg + at han blir svartelistet for fremtidig kreditt hos alle .

I en ideell verden - ja! ..men..nei :)

Lenke til kommentar

Politiet kommer mest sannsynlig ikke til å gjøre noe med saken hvis du anmelder han. De tar riktignok en titt på det, men de gidder ikke bruke ressurser på en sånn "liten" sak. Jeg ble sjøl svindlet på qxl ifjor vår. Jeg var ikke den eneste. Vi var flere fra hele landet som ble svindlet av en og samme mann. Han la ut annonser på tv2, finn.no, gibud.no, qxl.no osv osv. Han svindlet oss for til sammen over 100000,-

Flere av oss anmeldte også denne mannen. Hva gjorde politiet? De gjorde ingenting. De tok en titt og forhørte seg litt, men de brydde seg ikke så mye. Ifølge dem så var beløpet for lite til at de gadd å gjøre mer for å finne denne mannen. En av de som ble svindlet tok saken i egne hender og fikk en dommer til å fryse en av kontoene til han svindleren, men det var til ingen nytte. Alle pengene var borte og mannen er fortsatt fri. Men men. Jeg håper inderlig at du får pengene dine tilbake. Det er ikke noe gøy å bli lurt og svindlet. :no:

Lenke til kommentar

Hvis ikke det er noe informasjon om pakken på posten sine siden, så er det vel tvilsomt at pakken er blitt sendt. Send pakkenummeret til meg på pm så skal jeg sjekke nummeret når jeg skal på jobb på lørdag, legg gjerne med postadresse til og fra. Sporingsystemet vi bruker internt gir mer informasjon om pakken enn det som legges ut på web.

 

Om avsender har skrevet adressen dårlig på pakken, vil pakkenummeret uansett bli registrert. Pakken registreres mottatt allerede på postkontoret. Så det skal godt gjøres at den ikke er blitt registrert hvis den er innlevert.

 

Litt sent å komme med det nå, men jeg for min del betaler aldri på forskudd hvis prisen er over 1000 kroner. En god regel er å aldri betale mer på forskudd enn det du har råd til å tape. Uansett, ved å betale på forkudd sparer du 49 kroner, som er postoppkravsavgiften. Så man spiller et rimelig høyt spill.

 

En god ide var forsåvidt å betale for porto+oppkrav på forskudd, og ta resten når pakken kommer.

Lenke til kommentar
Vel jeg selger aldri noe utenom det er forhåndsbetalt, da det viser seg at mange ikke henter pakker. på qxl kann du jo også sjekke hva andre har erfart med selgern før du handler.

Jeg tviler ikke på at du ser seriøs Snekkeren, men det er desverre ikke alle som skor seg på å levere hva de lover. De fleste av disse opererer med salg på forskuddsbetaling, det er vel den enkleste måten å svindle seg til penger, liten risk ser det ut til at det er også.

Mange ser seg blinde på et heftig, stilig, kraftfullt 'butikk-navn', enten på internett eller tekst tv, hvorpå kundene hopper på diverse lugubre og for-godt-til-å-være-sant-tilbud, noe som -kan- vise seg å være akkurat DET.

 

Har et inntrykk av at det blir bare mer og mer av den sorten, så jeg oppfordrer jo alle til å bruke sunn fornuft! Ikke handle med forskuddsbetaling på plasser eller hos folk som du ikke har hørt om før eller kjenner, da er sjangsene for å bli brent betydelig mindre.

 

Anbefalinger på QXL kan la seg fabrikere, så jeg er skeptiske til de også!

 

.Sir.

Lenke til kommentar
Vel jeg selger aldri noe utenom det er forhåndsbetalt, da det viser seg at mange ikke henter pakker. på qxl kann du jo også sjekke hva andre har erfart med selgern før du handler.

Jeg tviler ikke på at du ser seriøs Snekkeren, men det er desverre ikke alle som skor seg på å levere hva de lover. De fleste av disse opererer med salg på forskuddsbetaling, det er vel den enkleste måten å svindle seg til penger, liten risk ser det ut til at det er også.

Mange ser seg blinde på et heftig, stilig, kraftfullt 'butikk-navn', enten på internett eller tekst tv, hvorpå kundene hopper på diverse lugubre og for-godt-til-å-være-sant-tilbud, noe som -kan- vise seg å være akkurat DET.

 

Har et inntrykk av at det blir bare mer og mer av den sorten, så jeg oppfordrer jo alle til å bruke sunn fornuft! Ikke handle med forskuddsbetaling på plasser eller hos folk som du ikke har hørt om før eller kjenner, da er sjangsene for å bli brent betydelig mindre.

 

Anbefalinger på QXL kan la seg fabrikere, så jeg er skeptiske til de også!

 

.Sir.

Jepp, har opplevd at noen har vert skeptiske og da har de fått tlf nr til andre rundt om i norge som har handlet hos meg og så har de kunnet sjekke der.

Men er enig det er alt for mange som svindler og dermed ødelegger for oss som er erlige.

Lenke til kommentar

Glem bare aldri navnet Frank Stian Svingen!

 

Med unntak av det krypet har jeg aldri blitt svindlet i noen handel (for penger da, har mottat defekte RAM brikker o.l.) og jeg har kjøpt og solgt mye.

 

Ellers synes jeg Unwill's ide var godt (har ikke brukt den selv, lurer litt på hvorfor ikke) 200kr i forskudd som hvertfall dekker porto.

 

Politiet trenger man ikke regne med (de gjør ikke noe annet enn å nikke når du fyller ut anmeldelsen), bedre å ta med et balltre og bli enig med fyren mann til mann :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...