Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Etasjeovn som pynt ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om det er en dum idé eller ei, men skader ikke å spørre. Jeg prøver lage en litt artig uteplass, og noe jeg kom på var muligheten for å sette opp en gammeldags etasjeovn ute. Tenkt fortrinnsvis til pynt, for å presisere - den kan jo ikke kobles til noen pipe. Men, går det an å overflatebehandle disse på en eller annen måte så de faktisk tåler vær og vind? De er jo ikke laget for utebruk i utgangspunktet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten svart lakk eller olje. Om du får skikkelig varme i den så kan du også polymerisere oljen slik man gjør i støpejernspanner.

Skrevet (endret)
kremt skrev (20 timer siden):

Vanlig støpejernsovn ruster utrolig fort når det er fuktig. Kanskje den kan stå under et slags tak eller noe. 

Det er det jeg er litt redd for. Det hadde jo vært morsomt å kunne bruke den sporadisk også, f.eks. på høsten eller tidlig på våren.

Det er ikke et must heller, men huset er nå fra den eraen da slike staselige ovner ofte ble puttet inn i litt finere hus - så det kler auraen til stedet å prøve å leke seg med slike elementer. Og om jeg uansett ikke skal ha et mint condition museumsobjekt er de jo ikke så dyre, heller - men det er ikke noe poeng om de ruster vekk over et par år og potensielt faller ned på noe/noen. Den i stua er forøvrig en slik, men den blir åpenbart stående der den står. Kværner Brug. nr 15. Litt over to meter høy pluss røret opp til pipa.

Endret av knopflerbruce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...