Gå til innhold

Turøks til Camping

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har Fiskars sin og den er absolutt velegnet i alle fall. Men å støtte norges merkeøks er jo fornuftig, den er vel minst like bra!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
DJViking skrev (16 timer siden):

Noen som har erfaring med disse øksene til bruk til tur/camping?

Egentlig ikke, men begge merker er jo kvalitet spør du meg. Jeg har en sånn Øyo vikingøks selv, skal nevnes at den "bare" kostet rundt 400 spenn når jeg kjøpte den, prisen er gått en del opp, og den er en del kortere enn de du ser på, men den funker for mitt bruk. 

https://www.xxl.no/oyo-viking-2000-oks/p/9002649_1_Style

Skrevet

Det skal nok godt gjerast at det er nokon som har erfaring med begge øksene og kan samanlikne dei opp mot kvarandre.
Einaste forskjellen eg ser utanom pris er lengdeforskjell på 1 cm og at Fiskars skryter av sitt sjokkabsorberande handtak. Eg kan likevel ikkje sjå noko grunn til at den andre øksa ikkje har samme eigenskapen då skafta tilsynelatande er like.
Sjokkabsorbering er vel uansett ikkje ein stor sak når bruken er å klyve litt opptenningsved og til å slå inn ein teltplugg.

Vektmessig er disse øksene så like at det er ingen grunn til å legge vekta til grunn for valet. Hadde vekta vært meir ulik så kunne du tatt ei vurdering på korleis du vurderer ditt behov for ei øks som er lett nok til å bære med seg på langtur medan den fortsatt har tyngde nok til å være effektiv i bruk.

Eg støttar at når alt anna er likt så kan du godt støtte den som er norsk produsert.

Personleg så hadde eg nok gått for Fiskars øksa enkelt og greit fordi den har oransje skaft, slik at det er lettare å finne igjen øksa. Brusletto øksa er kanskje penare i svart og grønt, men det er ikkje alltid like praktisk at alt utstyret er kamuflasjefarga. Normalt sett så burde det utgjere minimalt med praktisk forskjell om du ikkje er fullstendig surrehue med dårlig kortidshukommelse, men generelt sett så er er tilhengar at ein på tur gjerne kan ha utstyr og klær i sterke fargar, både for sikkerheita dersom det skulle skje noko og du treng at redningshelikopteret finner deg men også fordi at dersom du har ein heilt kamuflert camp så kan du risikere at andre turgåarar går seg heilt inn i campen før dei oppdager at du er der.

Skrevet (endret)
The Avatar skrev (9 minutter siden):

både for sikkerheita dersom det skulle skje noko og du treng at redningshelikopteret finner deg

Husk at du ikke kan ta med deg våpen (øks) om bord i helikopteret da! Hjelper neppe hvis øksa sitter fast i låret riktignok! 😁
Ellers helt enig i at fargen bør være litt viktig her, ei øks kan fort gå seg bort i kvist og kvas.

Endret av Woff
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg likte ikke den oransje fargen til Fiskars. Derfor jeg tenker gå for Brusletto pga. fargen og at den er norskprodusert.

Endret av DJViking
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...