Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust på bremseskiver EU-kontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Hadde bilen på EU-kontroll nyleg og fekk anmerking på at det var meir enn 50% rust på ein bremseskiva (venstre side bak). Har tatt nokre runder med kraftige nedbremsingar for å prøve å fjerne det eg kan. Bilen har kun vore sporadisk i bruk i løpet av vinteren og har sikkert brukt bremsene for lite, så håpar dette er rust som enkelt går vekk. Vedlagt bilder viser korleis skivene ser ut i dag. Ser desse ut som dei er innafor? Korleis er det egentlig desse 50% målast? 

Usikker på om eg berre skal bestille ein etterkontroll og ta sjansen på at dei går igjennom eller om eg berre må bytte dei (fekk pris på ca. 6500 for bytte skiver og klossar bak).

IMG_3398.jpg

IMG_3399.jpg

IMG_3400.jpg

Endret av didanker
Endra bildeformat
Videoannonse
Annonse
Skrevet
didanker skrev (17 minutter siden):

Takk! Mulig å sjekke uten å demontere noke (anna enn eventuelt å ta av hjulet)?

Å ta av hjulet er en god start i hvertfall. Da spørs det hvor dekkende bakplata er. Men først må hjulet av.

Skrevet

Hvis du ikke klarer å se baksiden av skiva etter å ha demontert hjulet så tviler jeg på at kontrollørene gidder å demontere enda mer for å sjekke. Stort sett er det yttersiden som blir mest rusta siden baksiden får stempelet direkte mot seg. (Flytende caliper). Hvis glideboltene sitter fast får du rust på yttersiden og hvis stempelet sitter fast får du rust på begge sider.

Skrevet (endret)
2 hours ago, didanker said:

Hei

Hadde bilen på EU-kontroll nyleg og fekk anmerking på at det var meir enn 50% rust på ein bremseskiva (venstre side bak). Har tatt nokre runder med kraftige nedbremsingar for å prøve å fjerne det eg kan. Bilen har kun vore sporadisk i bruk i løpet av vinteren og har sikkert brukt bremsene for lite, så håpar dette er rust som enkelt går vekk. Vedlagt bilder viser korleis skivene ser ut i dag. Ser desse ut som dei er innafor? Korleis er det egentlig desse 50% målast? 

Usikker på om eg berre skal bestille ein etterkontroll og ta sjansen på at dei går igjennom eller om eg berre må bytte dei (fekk pris på ca. 6500 for bytte skiver og klossar bak).

EU-kontrollen tolererer maks 25% og 50% rust på skiver hhv foran og bak.
Merk: hvis det er dype slitasjefurer i skivene fylt med rust, så må og bør skivene byttes pga ujevn kontakt mellom klosser og skiver, og uansett om du har mindre rust enn maks tillatt.

Der finnes flere kjemikalier som reagerer kjemisk med jernoksid, også kalt "rust", og løser den opp.
Noen av disse kjemikaliene, som f.eks eddik og sitronsyre, skaffer du enklest på f.eks matbutikker.
Dermed er du istand til å fjerne rusten for kun noen titalls kroner i utgifter.
Problemet som kan oppstå er at kjemikaliet du bruker kan etterlate en film på skiven som minsker friksjonen mellom bremsekloss og skive; du ønsker ikke å få bilen avskiltet på EU-kontrollen pga manglende bremse-effekt.
Bruk gjerne stålull uten såpe for mekanisk å fjerne rusten i tillegg til den kjemiske fjerningen, da går det kjappere.
Her er eksempler på kjemikalier du kan bruke:
Eddiksyre (fargeløs) består av kun de to væskene vann og eddik som begge vil fordampe fullstendig på noen timer etter at rusten er oppløst, og etterlater ingen film.
Likevel er det helt greit å skylle med vann for å fjerne eddiken kjappere.
Sitronsyre, oksalsyre eller fosforsyre, når tynnet i litt vann, er sterkere syrer som løser opp rust kjappere enn eddik, de fordamper dessverre ikke, men etterlater likevel ingen film hvis de etterpå skylles vekk med store mengder vann.
Saltsyre er sterkest, fjerner rust kjapt, men må skylles særdeles godt vekk igjen, da klorid-ionene i den akselererer rusting på lang sikt og kan få selv rustfritt stål til å ruste.
Det er nettopp pga kloridet at veisalt CaCl2, som også inneholder store mengder klorid, er kjent for å få biler og skiver til å ruste.
Alle syrene nevnt ovenfor, finnes naturlig i-, og produseres av planter og/eller dyr, så de er derfor miljøvennlige, og dermed kan du helle skyllevannet direkte ut på bakken.
Eksempler:
Eddik, sitronsyre og fosforsyre finnes f.eks i cellene i kroppen din og i alt liv forøvrig: uten dem så dør du.
Saltsyre produseres og sekrereres i magesekken din for å hjelpe til med forndøyelsen av mat.
Oksalsyre finnes f.eks mye av i rabarbra, og er den som bidrar til at du blir sår på leppene hvis du spiser mye av den.

Ikke bruk rustløser, da den inneholder olje og andre fett-aktige kjemikalier som etterlater en glatt film som legger seg på bremseskiven og ødelegger bremseeffekten.
Bruker du likevel rustløser, så må du pinadø vite hva du holder på med, og restene av rustløseren vaskes vekk med generøse mengder aceton (alltid utendørs, i god vind, hvis du ikke ønsker å bli løsemiddelskadet), og aldri vann, for å unngå å etterlate en fett-aktig film.

I alle disse tilfellene er egentlig det beste å ta bremseskiven fullstendig av for fjerning av rusten, for å komme bedre til og for at bremseklossene ikke skal komme i kontakt med væsken du bruker, men demontering av skiver krever mer tid, mer verktøy og litt kunnskap/erfaring.

Endret av Radon Ready
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...