Gå til innhold

Restskatt og renter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

Når du har betalt for lite skatt og får restskatt, må du betale renter på restskatten. Hvis du betaler senest 31. mai, slipper du å betale renter.

Betaler du etter 31. mai er renten på 3,12 prosent. Renten beregnes fra 1. juli i inntektsåret, altså året før du leverer skattemeldingen, frem til betalingsfrist på første faktura. Det betyr at hvis du for eksempel har fått restskatt for inntektsåret 2025, som du betaler etter 31. mai, legger vi på renter på beløpet fra 1. juli 2025 frem til betalingsfrist.

Eksempel
Du har 10 000 kroner i restskatt som du betaler etter 31. mai. Renten beregnes frem til betalingsfristen på fakturaen som er 20. august. Du må betale 356 kroner i renter.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/restskatt/

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Marius1989 skrev (17 minutter siden):

Ah okei, takk for forklaring 👍 trodde faktisk rentene var lavere enn det der. 356 kr er jo ikke helt ubetydelig heller egentlig 😅 spesielt ikke for de med høyere restskatt

Vet du om det er vanlig at folk bare betaler hele greia med en gang, eller deler de fleste det opp på en eller annen måte?

Betal alt innen 31.mai.

Har gjort det alle år...jeg er kongen av restskatt

• Liker 1
Skrevet
Marius1989 skrev (34 minutter siden):

Vet du om det er vanlig at folk bare betaler hele greia med en gang, eller deler de fleste det opp på en eller annen måte?

Hva har det å si… Betal innen 31.mai du og slipp renter.

• Liker 1
Skrevet
Marius1989 skrev (4 timer siden):

Ah okei, takk for forklaring 👍 trodde faktisk rentene var lavere enn det der. 356 kr er jo ikke helt ubetydelig heller egentlig 😅 spesielt ikke for de med høyere restskatt

Sikkert forskjell på hva folk gjør. Man kan betale inn litt og litt f eks i april ,  mai, juni, juli. Så kommer regningene i august og september på det som gjenstår. (Kun august hvis restbeløpet er under 1000 kroner). 

Hvordan jeg gjør det: Betaler inn alt minus cirka 95 kroner innen 31.mai. Beløp under 100 kroner inkludert renter blir ikke innkrevd. Det er dette som er anbefalt å gjøre,  altså å betale innen 31.mai, fordi da slipper man rentene.  

Hva de fleste andre gjør er vel ikke så veldig relevant for hvordan du skal gjøre det? 

• Liker 3
Gjest 608e6...30d
Skrevet
Marius1989 skrev (På 13.5.2026 den 16.49):

Jeg har 207 000 i restskatt, og jeg betaler inn alt i en slump innen 31. mai.

Anonymous poster hash: 608e6...30d

Gjest 608e6...30d
Skrevet
Gjest 608e6...30d skrev (Akkurat nå):

Jeg har 207 000 i restskatt, og jeg betaler inn alt i en slump innen 31. mai.

Minus ca 95 kr selvfølgelig.

Skrevet

Haha okei, virker som jeg er den eneste som vurderte å bare ta rentene da 😅

Har lest en del om dette i går kveld mer fordi jeg ikke helt skjønte hvor mye det faktisk kunne bli over tid. Om denne stemmer https://restskatt.no/ så regnes rentene på restskatt helt faktisk tilbake i tid fra i fjor, det visste jeg ikke..

Virker jo egentlig som det bare lønner seg å bli ferdig med det så fort som mulig som dere sier , takk!

Skrevet

Det stemmer, som eg siterte i det første svaret:

Sitat

Renten beregnes fra 1. juli i inntektsåret, altså året før du leverer skattemeldingen, frem til betalingsfrist på første faktura.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...