Gå til innhold

Jobbmuligheter innen IT / DevOps / DevSecOps / Fullstack JS o.l

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg lurer på om noen har råd, innspill, erfaringer, eller kunnskap å gi/dele vedrørende jobbmarkedet pr i dag innen IT sektoren. Vil helst jobbe remote enten deler eller heltid hvis mulig.

Kort Oppsummert
Bachelor i Interaksjonsdesign (NITH) og 3 åring diploma Lyd Design / Produksjon / Mixing / Mastering / Opptak (1 årig studium, Vancouver VFS). Pluss web design, musikk produksjon, video redigering, linux, og andre ferdigheter. Ble debiliterende syk rett etter studiene, 15 år tilbake. Prøver nå å komme meg tilbake inn i arbeidslivet for å ha noe å leve for. Alt har endret seg, blitt mer komplekst. Jeg er 39 år, ikke akkurat ung lenger og har ingen relevant arbeidserfaring innen fagfeltene pga helsen.

Kunnskap
- JS, Node, Reakt, o.l.
- Fundamental forståelse mot system arkitektur, data og systemer, sikkerhet, osv.
- Lokal AI, cloud basert AI o.l, samt integrasjon mot homelab etc.

Har et prosjekt som bygges, som jeg har sterk passion mot. Noe jeg ønsket eksisterte under min utredning for neurodivergens, som vil kunne bli nyttig for andre. Vidreutvikles etterhvert som ferdighetene vokser. Bruke på CV.

Med dette, er det innenfor å håpe på å kunne finne en junior stilling innen 1 års tid med konsistent arbeid? Eller er de utryddet pga AI slik som i Amerika?
Hvor mye kompetanse kreves faktisk for å få jobb?
Må man jobbe mer open source og bygge erfaring på forhånd før jobbsøk?
Vil noen i det hele tatt ansette noen som har vært utenfor arbeid i så lang tid?

Jeg setter pris på alle innspill, også  forslag om andre fagfelt, utviklingsspråk etc som kan være mer aktuelt for å få en stabil stilling som betaler nok til å ha litt ekstra til å kunne spare.

Takk for forskudd!

Endret av KittenMittens
Endret på tekst.
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil ikke klare å konkurrere på privatmarkedet her men det kan være noen muligheter i eksempelvis kommunal sektor. En prat med nav om de kan være behjelpelige med slike muligheter kan være en fin plass å starte.

• Liker 1
Skrevet

Har du vært ute av arbeidslivet lang tid så må du forklare deg godt for å ha en sjanse, ellers havner du som regel helt sist i køen.

Det er ikke det at du er "uansettelig", men det er vanskelig å nå opp i dagens marked med den konkurransen du vil møte.

Du kan prøve å finne noen som vil ansette deg hvis du gjør det til en gunstig avtale for dem hvis du ser muligheten til å bygge deg selv opp og satse, men du må også være forberedt på å finne en annen arbeidsgiver den dagen de nekter å gi deg mer i lønn når du blir bedre på gjøre jobben din.

• Liker 1
Skrevet

Her må det nettverk til. 

Du nevner at du har ett prosjekt, kan du komme i samarbeid med noen ift dette? Vise kunnskapene dine og få innpass? 

Finnes det noe kollektiv i nærheten der du kan bidra på noen måte for å oppnå samme som over? 

Finnes det noen bedrifter i nærheten som driver med sosialt entreprenørskap som driver innenfor nisjen i området? Sjekk med NAV eller andre instanser? 

Kan du starte i en bedrift som driver innenfor området med noe helt annet? 

Osv.

Som nevnt over står du nok veldig langt bak i køen ift manglende arbeidserfaring og alder. 

Men, ingenting er umulig. Så stå på! Jeg har veldig tro på bedrifter som driver med  sosialt entreprenørskap, så sjekk det ut og hør med NAV om de har avtaler med noen som kan passe. 

• Liker 1
Skrevet

@ps5 Takk for tipset. Fant ut at de har tilbud for å få del-/heltids plass i bedrifter som også kan øke innteksgrensen på ufør hvis man bare klarer delvis arbeid.

@vidor Stemmer nok bra dette, ja. Takk for tilbakemeldingen. Blir vel uansett enklere å finne noe annet på sikt med litt erfaring og aktiv arbeidsplass.

@Salvesen. Skjønner. Må tydeligvis tenke litt ut av boksen. Snakket med NAV og de har avtaler mot bedrifter. Så finnes kanskje noen muligheter der. Får høre med dem ang kommunale jobber og undersøke sosialt entreprenørskap. Takk for positive ord og tips!

Skrevet
ps5 skrev (På 3.5.2026 den 16.08):

Du vil ikke klare å konkurrere på privatmarkedet her men det kan være noen muligheter i eksempelvis kommunal sektor.

Jeg hadde inntrykk av at offentlig sektor var mer opptatte av formell kompetanse? Stemmer ikke det?

Skrevet
On 4/26/2026 at 3:58 PM, KittenMittens said:

Hei!Jeg lurer på om noen har råd, innspill, erfaringer, eller kunnskap å gi/dele vedrørende jobbmarkedet pr i dag innen IT sektoren. 

On 5/3/2026 at 4:08 PM, ps5 said:

(...) En prat med nav om de kan være behjelpelige med slike muligheter kan være en fin plass å starte.

Enig med forrige taler. Du trenger ikke løse dette på egen hånd, du bør ikke forsøke løse dette på egen hånd, og dersom det viser seg i ettertid at du ikke kan løse det på egen hånd, vil kostnaden for å forsøke å løse det på egen hånd kunne vise seg å være ganske høy. Nav eksisterer for å hjelpe deg, og de kjenner både markedet og mulighetene bedre enn oss på dette forumet. 

Bachelor i Interaksjonsdesign (NITH) og 3 åring diploma Lyd Design / Produksjon / Mixing / Mastering / Opptak (1 årig studium, Vancouver VFS). Pluss web design, musikk produksjon, video redigering, linux, og andre ferdigheter

For å si det floskete, du høres ut som en spennende profil. Oser kreativitet ut av dine valg. For noen år siden kunne jeg ha vært ivrig på å få en sånn profil inn i mitt team. Men jeg tror ikke de som leder an i den kollektive IT-bransjen i dag evner å se verdi i kreativ eller forsåvidt hvilken som helst kompetanse nå. De tror ikke på mennesker, deres nye salgsidé er å få Ai til å designe, utvikle, teste og supportere seg selv. Gjerne etter de har sagt opp de som kan designe, utvikle, teste og supportere. 

Grådighet har fullstendig tatt livet av bransjen. 

Lyspunkt: 
Du har funnet ut hvem du er. Her er tre ord du ikke skal si til rekrutteringsbyrået, men Kreativ, Nevrodivergent og Motivert er en potent kombinasjon. AuDHD ftw. 

Vi har ganske like interesser. Jeg kan snakke litt om hvordan jeg ser på de kvalifikasjonene vi har: 

* Interasjonsdesign, men React? Det er som å si at du kan bygge en bil rent mekanisk, men også vet hvordan en bil bør være.  En kombinasjon jeg kan like. Interaksjon er det tragisk få som fortsatt vet noe om innenfor AI. Da folk så for seg Matrix var det visuelt baserte neurointerfaces man så for seg, ikke et prompt i nettleseren. Vi er jo tilbake til interaksjonsnivået til War Games nå. Alt og alle i AI-bransjen lager produkter som "works for me", med brukergrensesnitt som "works for me", og sannsynligvis skal kastes og erstattes av noe helt annet om fire måneder, så why bother, antar jeg. Å finne forbedringspotensiale som interaksjonsdesigner har vel aldri vært lettere. 

Jeg har en ideologisk motvilje mot å bruke propellfly på E6 og Javascript på servere, men nå er det nå en gang Node som er det man av en eller annen uforståelig grunn bruker på 2020-tallet, så det å beherske det er superkurrant.

* Homelabbing og lokal AI? Home Assistant -> Ollama -> Kokoro med mer her. Vi skulle ha snakket sammen før prisene gikk til værs i november men tilbud på 5060 16GB på Elkjøp nå. 

* Utdanningen fra Vancoover? Høyaktuell i grensesnittet mot generativ AI. Alle kan generere innhold, men du vet forskjell på det alle kan lage og det som skiller seg ut. Det å kunne skille seg ut er framtidens olje. 

Min teknologiske vurdering er at smarthjem er det IT-relaterte fagområdet som er mest underutviklet, og der det går an for "vanlige teknologer" å skape seg en nisje. Min kompentansevurdering er at du ser ut til å ha en spennende profil som kan ta en idé fra en slik nisje og gjøre det om til noe vanlige folk kan ønske seg i sitt hjem. Om det er smartere varmekabler, adaptiv veggkalender, en videoassistent som minner deg på når du må gjøre deg klar til å gå i bilen eller bedre postkassevarsling, så er det noe folk må se for å forstå verdien av. Er du en som kan vise dem dette? 

Men det du spør om er jo jobb, ikke hobby. 

Jeg vet om ett segment som trenger folk nå og bare mer og mer de neste ti årene. For å koke det ned til ett ord: demens. 
Menn i helse - Din vei til fagbrev og jobb

Det opplegget der er kanskje ikke rette inngangen for deg, men det finnes flere innganger til segmentet. Velferdsteknologi spesifikt. Hvis du leser deg opp på velferdsteknologi, skjønner behovet og identifiserer mulighetene, er det flere miljøer som går an å knytte seg opp mot. 

Dette blir jo bare en beskrivelse av et drømmescenario og neppe veldig hjelpsomt men vi har 357 kommuner som enten trenger flere helsefagarbeider eller bedre støttesystemer som hjelper helsefagarbeiderne til å jobbe mer med helse og mindre med andre oppgaver. Du har en profil der det kan se ut som du kan identifisere og analysere behov, presentere konseptet, utvikle produktet og markedsføre produktet. Du mangler finansiering og nettverk. Hvis produktet er selvselgende er det, igjen, flere miljøer du kan koble deg på. Homelab er veldig vanskelig å tjene penger på, men velferdsteknologi er en annen sak. 

On 4/26/2026 at 3:58 PM, KittenMittens said:

Hvor mye kompetanse kreves faktisk for å få jobb?
Må man jobbe mer open source og bygge erfaring på forhånd før jobbsøk?
Vil noen i det hele tatt ansette noen som har vært utenfor arbeid i så lang tid?

Jeg setter pris på alle innspill, også  forslag om andre fagfelt, utviklingsspråk etc som kan være mer aktuelt for å få en stabil stilling som betaler nok til å ha litt ekstra til å kunne spare.

* Hvor mye kompetanse kreves?
Da jeg satt på andre siden av bordet: ikke så mye som man kunne tro. Vi ansatte folk fra NAV uten formellkompetanse hvis vi trodde på menneskene. Men det var før AI og alt som går gjennom bemanningsbyråer er helt annerledes. Bemanningsbyråene skal rettferdiggjøre sin egen jobb. 

* Må man jobbe med open source og bygge kompetanse? 
Det er vanskelig å si "nei" til at du bør bygge kompetanse, men du spør "Må man", og svaret mitt er "Det er det du sier som avgjør om du er interessant." Har du to kandidater der den ene sier "jeg er dritt lei av javascript-rammeverk, alt var bedre når man kunne gjøre ting vanilla", og den andre sier "jeg har ikke tidligere hatt muligheten til å sette meg inn i React men det virker veldig spennende og jeg satte opp et prosjekt i forrige måned for å begynne å se på det", hvem blir da ansatt? Han som overhodet ikke kan javascript, i stedet for han som kan gå rett inn og forbedre produktet fra dag én. Ansettelsesprosesser handler om å finne den beste selgeren, om så jobben er å vaske poteter. 

Men du og jeg ble ikke født selgere. Hvordan blir du den beste selgeren? Kontakt NAV sjøl. Si at du er ivrig på å koble deg tilbake på arbeidslivet, og at de må hjelpe deg med å finne den rette løsninga for deg. Da er du allerede en av de beste selgerne i en veldig stor bank av arbeidssøkere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...