Gå til innhold

arbeidstakerens rettigheter ved oppsigelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kompis som har jobbet i et vaskefirma i ca 9år. Siste 4-5 årene har han hatt et administrativ stilling i firamet. Firmaet ble kjøpt opp og den nye eieren sier han ikke har bruk lenger for hans stilling og ønsker å si han opp. Han har dog tilbudt kompisen min en vaskerstilling, men dette har han ikke helse eller kropp til lengre i en alder av 49år. Har denne mannen ingen rettigheter etter 9år i firmaet? Skjønner at sjefen hans ønsker å spare penger og kanskje gjøre oppgavene hans selv, men er det virkelig slik at fyren bare blir kastet ut på hue og ræva etter å ha gitt 9år aqv sitt liv til dette firmaet? Han er veldig stresset av hele situasjonen da han er familiefar og det var allerede trangt i økonomien fra før av, nå blir det umulig. Det er heller ikke bare bare å skaffe seg ny jobb når man nesten er 50år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (På 1.2.2026 den 22.59):

Ta en kikk på arbeidsmiljøloven angående

Virksomhetsoverdragelse

Klink irrelevant for spørsmålet til trådstarter. 

TS: Oppsigelser må være saklig begrunnet i virksomhetens forhold eller arbeidstakers forhold. Her er det åpenbart virksomhetens forhold som er begrunnelsen. I utgangspunktet kan arbeidsgiver bestemme hvilke ressurser som skal finnes i virksomheten, og om de ikke lengre ønsker å holde seg med en funksjon så kan de legge den ned og si opp de ansatte. Men det finnes regler for fremgangsmåte, for hvem som skal velges om de skal beholde noen, og om plikt for arbeidsgiver å finne annet passende arbeid internt i virksomheten. Men utgangspunktet er viktig å ha med seg: Om et sett med arbeidsoppgaver ikke lengre er nødvendig, så trenger ikke arbeidsgiver å beholde ansatte som har disse arbeidsoppgavene. 

Det er bare et utgangspunkt, og djevelen er som kjent i detaljene. Man har mange rettigheter som ansatt, særlig knyttet til hvordan arbeidsgiver må gå fram, så det kan være lurt å kontakte fagforening eller advokat. 

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet
Tesla1856 skrev (På 1.2.2026 den 18.38):

Har en kompis som har jobbet i et vaskefirma i ca 9år. Siste 4-5 årene har han hatt et administrativ stilling i firamet. Firmaet ble kjøpt opp og den nye eieren sier han ikke har bruk lenger for hans stilling og ønsker å si han opp. Han har dog tilbudt kompisen min en vaskerstilling, men dette har han ikke helse eller kropp til lengre i en alder av 49år. Har denne mannen ingen rettigheter etter 9år i firmaet? Skjønner at sjefen hans ønsker å spare penger og kanskje gjøre oppgavene hans selv, men er det virkelig slik at fyren bare blir kastet ut på hue og ræva etter å ha gitt 9år aqv sitt liv til dette firmaet? Han er veldig stresset av hele situasjonen da han er familiefar og det var allerede trangt i økonomien fra før av, nå blir det umulig. Det er heller ikke bare bare å skaffe seg ny jobb når man nesten er 50år.

Er slikt man har fagforeninger til, så det kan være en idé at kontakte dem. 

nå vil jeg si at 49 ikke er en avskrekkende alder for og få seg ny jobb, for mange er dette gjerne den mest produktive tiden, du er gjerne ferdig med barn, du har lag erfaring og enda ikke så gammel at helsa skal begynne og skrante.  Hilsen 44-åring som enda regner meg som ungdommen på jobben. 

• Liker 1
Skrevet

Kort svar: Ja.

Arbeidsgiver har rett til dette. Man har rett til å omorganisere og kutte vekk stillinger det ikke lenger er bruk for. Det er regnet som en saklig grunn for oppsigelse. 

Jeg antar at fagforeningen er involvert og passer på at ting går rett for seg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...