Gå til innhold

overtid og arbeidsmiljøloven

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jobber som ingeniør for en bedrift der vi reiser en del til utlandet på commissioning oppdrag på 1-3 uker. Denne perioden pleier som regel å være hektisk og arbeidsintensiv. Arbeidsmiøljøvoven sier at allminnelig arbeidstid er 54timer i uken inkludert lørdag. Det er i grunnen ikke så mye og blir veldig begrensende. Samtidig ser jeg at ingeniører fra andre ingeniørbedrifter jobber opptil 70timer per uke og mer. Han ene sa til meg at bedriften deres søkte om dispensjon fra arbedsmiljøloven og det er derfor de får lov til å jobbe så lenge. Skjønner ikke helt hva denne dispensjonen er for noe? Noen som vet hvordan bedrifter håndterer dette i praksis når de har folk som jobber på reiseoppdrag der det er forventet å jobbe lange dager mens man er der ?

Endret av Tesla1856
  • Tesla1856 endret tittelen til overtid og arbeidsmiljøloven
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
barfoo skrev (2 minutter siden):

Det er nær sagt umulig å sjå for seg at det vil kunne gjelde serviceingeniører - som må møte på site for å gjennomføre jobben på bestemte tidspunkt, uten mulighet til å kunne delegere, og med konkrete tidsfrister å møte.

Ja hvilke avtaler/ordninger benytter bedrifter seg av i slike tilfeller? På de prosjektene jeg er på så er det snakk om  at man skal igangkjøre styressytemer for båter på verft, ofte utenlandske verft. Man ankommer og jobber helst 12-14timer dagen inntil man er ferdig. Med det strider jo imot arbeidsmiljøloven. Samtidig ser jeg at alle bedrifter gjør det, hvordan håndterer de dette?

Endret av Tesla1856
Skrevet
barfoo skrev (1 minutt siden):

Det er nær sagt umulig å sjå for seg at det vil kunne gjelde serviceingeniører - som må møte på site for å gjennomføre jobben på bestemte tidspunkt, uten mulighet til å kunne delegere, og med konkrete tidsfrister å møte.

Det er riktig at de ikke skal kunne gjelde slikt, men det er nok mange bedrifter som prøver å bruke det pga overtidsbestemmelser osv., selv om det ikke er innenfor. Er man arbeidstaker så gjelder ikke det, men noen prøver det alikevell. Det er det samme som at man får arbeidskontrakter med innbakt overtid i lønnen. Noe som heller ikke er lov, men veldig mye brukt. Man kan ha overtid i lønnen, men da har man krav til overtidstillegg på min 40% uansett, men selve timelønn delen ikke betales ut.

Men det lages mye rare arbeidskontrakter i landet.

Skrevet
Tesla1856 skrev (2 minutter siden):

Ja hvilke avtaler/ordninger benytter bedrifter seg av i slike tilfeller? På de prosjektene jeg er på så er det snakk om  at man skal igangkjøre styressytemer for båter på verft, ofte utenlandske verft. Man ankommer og jobber helst 12-14timer dagen inntil man er ferdig. Med det strider jo imot arbeidsmiljøloven. Samtidig ser jeg at alle bedrifter gjør det, hvordan håndterer de dette?

Slike ting så kan du se mot oljebransejn. Hvor de har lange dager når de er på jobb, men har også lang fritid i mellom som kompenserer for det. Er det særskilte stillinger så kan man jobbe lenger i perioder, men man skal også ha det igjen som fritid, hvor totalen ikke overgår normal arbeidstid sammenlagt eller noe slikt.

Kan være det rundt rotasjonsordning som står her: https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-83/KAPITTEL_vo-8-1-3#KAPITTEL_vo-8-1-3

Skrevet (endret)
Tesla1856 skrev (2 timer siden):

Man ankommer og jobber helst 12-14timer dagen inntil man er ferdig. Med det strider jo imot arbeidsmiljøloven.

Det er en grense på maksimalt 13 timer, men under visse forutsetninger kan samlet arbeidstid være inntil 16 timer i døgnet. Se arbeidsmiljøloven pgf 10-8, 9. ledd. Virksomheten må være bundet av tariffavtale, arbeidgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte må avtale unntak fra grensen på 13 timer i 8. ledd). Det er krav om kompenserende hvileperioder, evt. annet passende vern.

Tesla1856 skrev (3 timer siden):

Arbeidsmiøljøvoven sier at allminnelig arbeidstid er 54timer i uken inkludert lørdag. Det er i grunnen ikke så mye og blir veldig begrensende. Samtidig ser jeg at ingeniører fra andre ingeniørbedrifter jobber opptil 70timer per uke og mer. Han ene sa til meg at bedriften deres søkte om dispensjon fra arbedsmiljøloven og det er derfor de får lov til å jobbe så lenge.

Det er mulig å søke arbeidtilsynet om tillatelse til samlet overtidsarbeid inntil 25 timer i løpet av 7 dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Se arbeidsmiljøloven pgf 10-8, 6. ledd. Jeg vet ikke om dette kan kombineres med maksimalt 54 timer maksimal alminnelig arbidstid per uke. 8.ledd åpner for inntil 69 timer i løpet av en uke, noe som må redusere arbeidstiden innenfor rammen av 192 timer over 8 uker. Jeg tror 69 timer per uke er det maksimale som er lovlilg

Uansett er det ikke tillatt med overtid uten at det forligger et "særlig og tidsavgrenset behov". Det er ikke lov med fast overtid. De som jobber "opptil 70 timer per uke og mer" (uten at det er en særlig uavhengig stilling) har sannsynligvis en ulovlig arbeidstidsordning. Det er heller ikke lov til å frivillig jobbe så mye og heller ikke mulig å søke dispensasjon.

Endret av mobile999

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...