Gjest 5677d...548 Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Hei. Vi venter en liten en i august. Vi har diskutert det om fruen da skal studere til høsten, et årsstudium. Har prøvd å google og spør forskjellige AI, uten at jeg blir helt klok. Mister mor sine mødrekvote på 19 uker viss hun studerer? Viss ja, kan dere legge ved en kilde, slik at jeg kan vise fruen dette? I følge AI mister hun mødrekvoten på 19 uker, å denne kan ikke overføres til far. Men far kan da ta hele fellesperioden, samt sin fedrekvote. Det jeg finner av info på nett er at far bare kan ta fellesperioden viss mor er i aktivitet(student eller jobb). Men fruen mener hun ikke mister mødrekvoten. Help me Anonymous poster hash: 5677d...548
leticia Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Hvis hun har jobbet de siste 6 av 10 måneder før fødselen og tjent minst 0,5 G i året så skal hun ha rett på foreldrepenger. (mødrekvoten). Men hvor praktisk det er å ta ut mødrekvoten samtidig som hun skal studere, er noe å tenke på. Er dette et studie uten oppmøte og obligatorisk undervisning / oppgaver? Et alternativ er å søke om å utsette studiet et år pga fødselen. Det som iallefall er sikkert, at så lenge hun studerer så kan du ta ut hele fellesperioden pluss fedrekvoten. Foreldrepenger - nav.no Det handler altså om opptjeningen hennes. Siden (slik jeg forstår deg) at hun har vært i jobb frem til august så vil hun ha opptjent rett til foreldrepenger. Hvis hun derimot hadde vært student i minimum 4 måneder så ville hun i stedet for hatt rett på fødselsstipend fra lånekassen (men det vil ikke være aktuelt i deres tilfelle siden hun føder og starter på studiet omtrent samtidig). 1
Tussi Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar (endret) Misforstod spørsmålet Endret 16. januar av Tussi
leticia Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Hvis hun ikke har opptjent seg rett til foreldrepenger så er det dette som gjelder. Når bare far/medmor har rett på foreldrepenger Dersom bare far/medmor har rett på foreldrepenger, må han/hun ha hatt inntekt i 6 av de 10 siste månedene før foreldrepengeperioden starter. Nav teller med inntektene helt fram til perioden med foreldrepenger starter. Ved 100 prosent uttak: 40 uker foreldrepenger Ved 80 prosent uttak: 52 uker og 1 dag foreldrepenger Dette er hele permisjonen, minus de 3 ukene før fødsel og 6 ukene etter fødsel som er forbeholdt mor. Far/medmor står selv fritt til å velge om han/hun vil ha full permisjon, foreldrepenger i kombinasjon med delvis arbeid eller om han/hun ønsker å ta ut foreldrepenger senere. Når far/medmor søker om foreldrepengene, må han/hun velge om han skal ta ut 80 eller 100 prosent foreldrepenger. Valget kan ikke gjøres om senere. Når bare far/medmor har rett på foreldrepenger, er det krav til at mor er i godkjent aktivitet når far/medmor tar ut foreldrepengene, og også hvis far har opphold i foreldrepengene. Dersom mor ikke er i dokumentert godkjent aktivitet, blir foreldrepengene avkortet. Reglene for pappapermisjon/medmorspermisjon | Babyverden.no
Gjest 5677d...548 Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar TS her: Hun er i full jobb pr dags dato, å det kommer hun til å være frem til fødsel. Jeg spurte ChatGpt om dette, å den anbefalte at jeg tok felles perioden da jeg tjener en del mer en fruen. Men i følge gpt, så mister fruen mødrekvoten på 19 uker( vi tar 80%) pga hun da er i aktivitet. Men hun selv leser seg frem til at hun ikke mister mødrekvoten når hun studerer. Hun har også lest at hun får stipend fra lånekassen i tillegg. Dette utgjør pr dags dato 14900kr mnd skattefritt. I følge GPT så tjener vi uansett på dette, samt at hun får en enda bedre utdanning. Er nettbasert med kanskje oppmøte på universitetet ved eksamen. Dette studie gir 60 poeng. Jeg selv jobber på sjøen. 1 uke på og 2 uker fri, som gjør at jeg kan ta gradert foreldrepenger slik at hun får dette stipendet. Jeg tar permisjon i friperioden. Så hovedspørsmål er om fruen mister mødrekvoten? Beklager et veldig rotete innlegg, men prøver så godt jeg kan her i "stresset" Anonymous poster hash: 5677d...548
leticia Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar Gjest 5677d...548 skrev (49 minutter siden): TS her: Hun er i full jobb pr dags dato, å det kommer hun til å være frem til fødsel. Jeg spurte ChatGpt om dette, å den anbefalte at jeg tok felles perioden da jeg tjener en del mer en fruen. Men i følge gpt, så mister fruen mødrekvoten på 19 uker( vi tar 80%) pga hun da er i aktivitet. Men hun selv leser seg frem til at hun ikke mister mødrekvoten når hun studerer. Hun har også lest at hun får stipend fra lånekassen i tillegg. Dette utgjør pr dags dato 14900kr mnd skattefritt. I følge GPT så tjener vi uansett på dette, samt at hun får en enda bedre utdanning. Er nettbasert med kanskje oppmøte på universitetet ved eksamen. Dette studie gir 60 poeng. Jeg selv jobber på sjøen. 1 uke på og 2 uker fri, som gjør at jeg kan ta gradert foreldrepenger slik at hun får dette stipendet. Jeg tar permisjon i friperioden. Så hovedspørsmål er om fruen mister mødrekvoten? Beklager et veldig rotete innlegg, men prøver så godt jeg kan her i "stresset" Anonymous poster hash: 5677d...548 Hun skal ikke miste mødrekvoten, fordi det er noe hun har opptjent seg rett til før hun går ut i permisjon / føder. Hun kommer ikke til å få foreldrestipend fra lånekassen i tillegg. For å ha rett på foreldrestipend så må man ha vært student i 4 måneder før fødselen. Men vanlig stipend og lån fra lånekassen kan hun få om ikke inntekten fra foreldrepengene er høyere enn inntektsgrensen. Jeg hadde ikke brukt chatgpt som kilde her, men gått direkte til kilden som utbetaler foreldrepenger og studiestøtte, altså NAV og lånekassen. Til hovedspørsmålet ditt, nei, hun mister ikke mødrekvoten. 1 2
Gjest 5677d...548 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar TS her. Takk for svar! Hun er pr dags dato også student, studerer ved siden av full jobb. Hun tar PPU og tenkte å søke seg inn på spesialpedagogikk til høsten. Så hun kommer jo under den at hun har vert student før fødsel. Takk igjen for svar. Anonymous poster hash: 5677d...548
leticia Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Gjest 5677d...548 skrev (20 minutter siden): TS her. Takk for svar! Hun er pr dags dato også student, studerer ved siden av full jobb. Hun tar PPU og tenkte å søke seg inn på spesialpedagogikk til høsten. Så hun kommer jo under den at hun har vert student før fødsel. Takk igjen for svar. Anonymous poster hash: 5677d...548 Ah, okay Det som er viktig å få med seg da er at hun kan ikke få foreldrestipend fra lånekassen i den perioden du tar ut foreldrepenger. Oppfordrer uansett til å ta kontakt med NAV og lånekassen for å få sikre svar 1
Gjest 5677d...548 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Tusen tak for svar! Blir litt klokere! Vi skal ta kontakt med Nav for å være helt sikker. Foreldrestipend kan hun få viss jeg tar gradert foreldrepenger, det fant jeg ut hos lånekassen. Igjen, tusen takk for svar. Anonymous poster hash: 5677d...548
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå