Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ujevn fordeling i økonomi

Gjest 8764d...6cc

Anbefalte innlegg

Gjest 8764d...6cc
Skrevet

Prøv å les kun det økonomiske aspektet.
hva syntes du er riktig.

Pga min samboer, så har vi flyttet en del da hun ikke har trivdes når vi har "klatret" oppover på gjeldsstigen og status stigen som har med bolig/bil å gjøre. ( Jada, jeg har vært med, men det er fordi jeg setter min samboers livskvalitet over pengene det har kostet ) 
Dette har resultert i at vi har mistet mye av vår opptjente egenkapital over årene i både biler og hus, avgifter og forbruk.

Det hele er litt "sårt" fordi vi er tilbake der vi startet. Bokstavelig talt i samme type rekkehus 50 meter unna der vi startet sammen for 10 år siden, men det gamle var nyoppusset, dette trenger oppussing på løpende bånd.

Hadde jeg satt mine personlige ønsker høyest, hadde vi hatt en bolig med gjeld på 2.5Mnok, verdt 6Mnok, og jeg hadde hatt 2-2.5Mnok i fond.  Samtidig "ikke" fordi vi hadde ikke vært sammen, såpass vet jeg.

Jeg har spilt litt dum ovenfor min samboer over årene fordi jeg ikke har villet at hun skal føle hun er den som har bestemt å gjøre alt, jeg vet nesten før henne hva hun vil gjøre noe, og har prøvd mitt beste på å gi henne det hun vil ha på en måte som skal tilsi at det er min/ vår idé å gjøre det.
Dette betyr i kort, større hus + dyrere bil, finere interiør.

Hun fant fort ut at det ikke var verdt det når vi var på vår "peak" Altså i enebolig og dyre biler, for jeg måtte til slutt sette hardt mot hardt og si " dette er faktisk hva det koster, du må ta din andel fremover"  Dette var i en periode hvor jeg brukte mine sparepenger på å betale all boutgift fordi hun trengte en pause fra fulltidsjobb for å komme seg litt "oppå" igjen rent psykisk.   Bes i merke, vi var begge enige om alt vi gjorde osv, så det er ikke noe "bad blood" mellom oss.. Realiteten er bare at hun fant ut det ikke var verdt det for henne. Ettersom jeg ikke ville pushe henne mer mentalt sa jeg meg enig at vi kan selge alt og starte litt "ferskt" igjen..Selv om vi igjen kastet bort mye penger på dette også. 

Nå vil jeg ha det ned på papir tilfelle uhellet skal være ute. 
Slik står det rent økonomisk. ( Målet er at alt skal være 50/50, det er vi begge enig i  )
Jeg har spyttet inn rundt 1.7Mnok i bolig og bil over årene.
Hun tok fri 6mnd for å være hjemme med barnet, men dette tok hun på eget initiativ, jeg mente vi ikke burde dette og heller jobbe + betale for pass frem til bhg startet. Dette halvåret brukte hun 150k av arven sin på å klare.
Hun har brukt 100k av boligkreditt ( vi hadde på et tidspunkt dette) til å ta et kurs/skolegang hun ikke engang gjennomførte/startet på.
Hun får alt av barnetrygd x2( til gjengjeld tar hun kostnad på klær til barna) 

Våre barn har det bra, besteforeldre på begge sider som kjøper klær non stop.  Vi får alt vi trenger i bursdag og jul hvis vi ønsker oss det, men samboer liker å shoppe ekstra ( noe jeg mener er dumt, men lar gå siden hun bruker trygd/egne penger på dette ) 

Nå til kontrakten jeg skal lage..Og det er her jeg litt delt.

Nr 1. 
Jeg står til gode med 1.7Mnok, ferdig snakket.. Alt vi eier og har er 50/50.  Ved evt brudd skal jeg ha mine 1.7Mnok ( ingen renter e.l) Deretter splittes resten.

Nr2. ( Denne mener hun ) 
Jeg står til gode med 1.7Mnok. 
Hun står til gode med 150k (friperioden) + 50k (Fordi vi fikk en bil billigere av faren tilsvarende denne summen ) + 50/100k dersom barna er over 10 år gamle ( forbruk hun antar hun har brukt på barna )  + 200k som er "snilt" anslag, fordi faren hennes betaler henne 10k i mnd som en slags "arv" som hun er avhengig av for å klare å gjøre 50/50 betalinger på utgiftene våres. ( gjort det i snart 7 år) 

Det jeg IKKE har nevnt, fordi jeg føler det blir mer " jeg gjør mer enn deg stemning som er unødvendig egentlig"
Mine foreldre stiller opp når som helst. De gir et sted mellom 20-25k til oss årlig i form av gaver ( gavekort og innskudd til barnas konto), selv om de ikke tjener så bra.
Hennes foreldre må vi "booke" 1 mnd i forveien, helst to for noe pass.  De gir et sted mellom 10-15k i året i gaver ( som havner hos samboer, jeg ser aldri disse pengene, og de tjener dobbelt av hva mine foreldre gjør.
Mine foreldre betalte for en steinplate under oppussing ( gave til meg og samboer ) på 80k.  Min mor betalte 25k for søppelhåndtering under en annen oppussing.. Summasumarum tror jeg hun nærmer seg 200k av ting hun har betalt for oss over årene. Alt fra bilkostnader, til hundekostnader.  men poenget er at det går til noe felles vi har, ikke meg direkte.

Jeg spør ALDRI, min mor eller far om penger, dette er noe de selv insisterer på og ønsker at vi skal få fordi vi var i startgropa.
og det er tydelig at hun vil det skal gå til gode for oss begge.

Så hva syntes andre her, fort at jeg har glemt ute noe detaljer da jeg skriver i all hast ut av kontoret.. Men vil gjerne høre andre meninger.

er løsning nr 1 noe du anser som gjerrig?
Eller er nr 2 en som krever for mye? 

Vi finner en løsning sammen, for igjen, det er ikke noe dårlig stemning mellom oss, vi vil bare ha ting ned på papir "tilfellet" worst case scenario skjer.  I hverdagen har vi det bra og elsker hverandre høyt. Så ingen synsing trengs.

Anonymous poster hash: 8764d...6cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du har brukt 1.7 millioner på ting som faller i verdi(som bil og det jeg antar er dårlige bolig investeringer) betyr ikke i min verden at du har rett på disse pengene.

eier dere ting av verdi 50\50 skal dere ha halvparten hver..

du må nesten forklare bedre.

Skrevet

Her hlres det nesten ut som om enten du, eller dere begge, forbereder dere litt på et brudd. Ikke fordi det er en kontrakt, for det er lurt å ha.. Men får litt den Viben når jeg leser innlegget ditt.

Her er mitt råd å trå veldig varsomt, penger er alltid et ømfintlig tema, spesielt hvis man kjenner at man allerede har det litt stramt økonomisk. 

Jeg er litt sånn "det du tok med inn tar du med ut, resten splittes 50/50". 

Synes derfor ikke noe særlig om sånne løsninger som at "jeg regner med å bruke x antall kroner på y de neste årene så da skal jeg automatisk tilgodesees med z kroner. 

Samtidig er det litt vanskelig å si "jeg gjorde som du ville" så nå skylder du meg x kroner som jeg har tapt.. 

Vanskelig å si noe mer spesifikt uten å ha vært med i diskusjonene, evnt "forhandlingene" som jeg får litt inntrykk av at det fremstår som.

Men lykke til, håper dette ordner seg.

Ps: sannsynligvis har dere lært mye, og dere tjener kanskje litt mer enn for 10 år siden nå. Lettere å øke finansiell frihet med mer kunnskap og høyere inntekt etter at man allerede har forsøkt en gang. 

• Liker 1
Gjest 8764d...6cc
Skrevet
Cyrio skrev (20 timer siden):

Her hlres det nesten ut som om enten du, eller dere begge, forbereder dere litt på et brudd. Ikke fordi det er en kontrakt, for det er lurt å ha.. Men får litt den Viben når jeg leser innlegget ditt.

Her er mitt råd å trå veldig varsomt, penger er alltid et ømfintlig tema, spesielt hvis man kjenner at man allerede har det litt stramt økonomisk. 

Jeg er litt sånn "det du tok med inn tar du med ut, resten splittes 50/50". 

Synes derfor ikke noe særlig om sånne løsninger som at "jeg regner med å bruke x antall kroner på y de neste årene så da skal jeg automatisk tilgodesees med z kroner. 

Samtidig er det litt vanskelig å si "jeg gjorde som du ville" så nå skylder du meg x kroner som jeg har tapt.. 

Vanskelig å si noe mer spesifikt uten å ha vært med i diskusjonene, evnt "forhandlingene" som jeg får litt inntrykk av at det fremstår som.

Men lykke til, håper dette ordner seg.

Ps: sannsynligvis har dere lært mye, og dere tjener kanskje litt mer enn for 10 år siden nå. Lettere å øke finansiell frihet med mer kunnskap og høyere inntekt etter at man allerede har forsøkt en gang. 

Skjønner det godt, hadde tenkt samme tanken selv hadde jeg lest noen andre skrive det samme, men neida ingen brudd som forberedes.

Egentlig bare veldig overdue kontrakt som må på plass som skaper litt "knuffing" oss mellom fordi vi er uenige om hvordan vi skal fordele verdier ved evt brudd i fremtiden, når det hele er jo som alle forstår bare et luksusproblem for kravstore mennesker som vi er blitt.

Gjest 8764d...6cc
Skrevet
Salvesen. skrev (21 timer siden):

At du har brukt 1.7 millioner på ting som faller i verdi(som bil og det jeg antar er dårlige bolig investeringer) betyr ikke i min verden at du har rett på disse pengene.

eier dere ting av verdi 50\50 skal dere ha halvparten hver..

du må nesten forklare bedre.

Hmm, i kort.

Jeg har lagt inn X antall penger for å få det slik vi antok vi ville ha det.

Om det er bil, båt, hus eller hytte bør vel ikke ha noe å si om hvorvidt man har "rett" på noe når man "legger" ut for andre.

I praksis legger jeg ut hennes andel i forkant slik jeg ser det.
Det kunne like gjerne vært en god kamerat som jeg gjorde dette med også bestemmer vedkommende for å flytte, jeg ville fortsatt ville ha min andel tilbake ved oppgjøret.

Jeg har brukt egne oppsparte midler og arv for å kunne tilrettelegge det vi har i dag, hvor den andre part ikke har gjort det.
Det er disse midlene jeg ønsker tilbake før man evt deler noe fordeler/ulemper man har fått ved å gjøre alt dette mulig. 

Om hvorvidt vi blir enige om alt "ekstra" som vi må bestemme om det har en verdi eller ikke blir jo bare noe jeg og samboer må finne ut av, poenget var heller om folk mener det er urimelig å lene seg på løsning nr 1 nevnt over.

Skrevet
Gjest 8764d...6cc skrev (8 minutter siden):

Hmm, i kort.

Jeg har lagt inn X antall penger for å få det slik vi antok vi ville ha det.

Om det er bil, båt, hus eller hytte bør vel ikke ha noe å si om hvorvidt man har "rett" på noe når man "legger" ut for andre.

Det kunne like gjerne vært en god kamerat som jeg gjorde dette med også bestemmer vedkommende for å flytte, jeg ville fortsatt ville ha min andel tilbake ved oppgjøret.

Jeg har brukt egne oppsparte midler og arv for å kunne tilrettelegge det vi har i dag, hvor den andre part ikke har gjort det.
Det er disse midlene jeg ønsker tilbake før man evt deler noe fordeler/ulemper man har fått ved å gjøre alt dette mulig. 

Om hvorvidt vi blir enige om alt "ekstra" som vi må bestemme om det har en verdi eller ikke blir jo bare noe jeg og samboer må finne ut av, poenget var heller om folk mener det er urimelig å lene seg på løsning nr 1 nevnt over.

Om du har lagt ut 2 millioner for en Ferrari som dere deler på som dere selger neste år for 1 million er det såklart urimelig å be om 2 millioner tilbakebetalt.

altså, det er alt for liten info.

• Liker 1
Skrevet
Gjest 8764d...6cc skrev (22 minutter siden):

Var hun informert og enig i dette på forhånd?
Var det en avtale på at du i praksis kun la ut og forventet å få igjen halvdelen senere?

Skrevet
Gjest 8764d...6cc skrev (22 timer siden):

Hadde jeg satt mine personlige ønsker høyest, hadde vi hatt en bolig med gjeld på 2.5Mnok, verdt 6Mnok, og jeg hadde hatt 2-2.5Mnok i fond.  Samtidig "ikke" fordi vi hadde ikke vært sammen, såpass vet jeg.

Poenget her er vel at du sjølv har valgt å investere pengane dine i hus, bil og forbruk. Basert på det du har utheva så virker det også som at du har vært innforstått med at det å bruke pengar på slike status-ting har vært nødvendig for å få forholdet til å fungere.

Ja du kunne investert dine pengar slik at du fekk god avkastning, og i staden levd med enkel standard. Men du har sjølv valgt å bruke pengane dine på hus og bil, sjølv om det økonomisk sett ikkje var spesielt gunstig.

Du hadde nok også hatt mykje meir pengar på konto om du fortsatt var ungkar og barnlaus, slik at du ikkje hadde andre å bruke pengar på.

Ikkje at det er din "feil" at det har blitt slik, men eg synes dette er eit viktig moment å ha med seg for å forstå hennar situasjonsforståing.

Gjest 8764d...6cc skrev (22 timer siden):

Nå til kontrakten jeg skal lage..Og det er her jeg litt delt.

Nr 1. 
Jeg står til gode med 1.7Mnok, ferdig snakket.. Alt vi eier og har er 50/50.  Ved evt brudd skal jeg ha mine 1.7Mnok ( ingen renter e.l) Deretter splittes resten.

Nr2. ( Denne mener hun ) 
Jeg står til gode med 1.7Mnok. 
Hun står til gode med 150k (friperioden) + 50k (Fordi vi fikk en bil billigere av faren tilsvarende denne summen ) + 50/100k dersom barna er over 10 år gamle ( forbruk hun antar hun har brukt på barna )  + 200k som er "snilt" anslag, fordi faren hennes betaler henne 10k i mnd som en slags "arv" som hun er avhengig av for å klare å gjøre 50/50 betalinger på utgiftene våres. ( gjort det i snart 7 år) 

Her heller eg til alternativ 2 som mest fornuftig om det er dette som er alternativa. Om du skal forfordele dei 1,7 mill som du har bidrat med inn i husholdninga, så er det også rimeleg at ho får forfordele hennar bidrag, før dykk deler resten 50/50.

Når det gjeld summane som ho oppgir så har eg ingen forutsetningar for å seie noko om det stemmer eller ikkje. Hennar bruk av private pengar på barna er vanskeleg å berekne, og i alle fall framover i tid.

Om du skal spinne vidare på alternativ nr 2, så vil eg foreslå at dykk sett opp reknestykket slik at du har gått inn med 1,7 mill, og at hennar bidrag går til frådrag etterkvart som ho bruker av eigne pengar.
Altså at dykk startar med å trekke frå 150k + 50k, slik at verdien av ditt private bidrag er redusert ned til 1,5 mill.
Så kan vi sjå på den "arva" som ho får kvar måned, om dette er 10k ho får kvar måned som ho bruker på husholdninga så bør beløpet trekkast frå tilsvarande. Så etter eit år når ho har tatt med 120k i ferske pengar, så er din forfordelingsandel redusert til 1,38 mill, neste år blir beløpet redusert med ytterlegare 120k til 1,26 mill osv.
Foreløpig har eg ikkje tatt stilling til det ho bruker på barna, men ein måte å hensynsta dette på er å estimere kor mykje ho har brukt fram til no, og at dykk fører rekneskap på kostnadane som er brukt på barna fram til dei blir 10 år, slik at beløpet blir rett.

Ein ting som ytterlegare kompliserer reknestykket er at dersom ho bruker 100k på barna fram til dei er 10 år gamle, så vil det bety at du kan spare pengar med å bruke mindre på barna. Mykje på samme måte som at når du brukar dine pengar på å betale ned ein større andel på huslånet enn berre 50/50 så kjem det henne til gode ved at heile lånet blir fortare nedbetalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...