Gå til innhold

PCIex16 til M.2/NVMe - Vil det funke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et Asus ROG STRIX Z390-F GAMING hovedkort hvor jeg har et grafikkort i PCIex16_1 sloten.

Jeg har også NVMe brikker i begge slotene som er tilgjengelige på hovedkortet og alt fungerer perfekt.

Men, jeg har plutselig fått en NVMe brikke til overs etter oppgradering av systemdisk, og jeg synes det er befriende digg å redigere video med råmateriale liggende på disse diskene, det er som natt og dag opp mot både vanlig sata-ssd og ikke minst rpm-disker. 

Så da har jeg sett på et adapterkort som i et PCIex16 spor kan gi 4stk NVMe-spor for utvidelse. PERFEKT! 
Men så prøvde jeg å google og da dukka det opp et begrep som heter bifurcation eller noe, og da datt jeg av lasset ved første stavelse og tenkte jeg må spørre en voksen(altså dere teller som en voksen hver).

Siden jeg ikke bruker mer enn ett spor til grafikk, vil da spor 3 kunne gi god ytelse og hastighet til 4stk NVMe-brikker? Eller kan jeg heller bare bruke de PCIex1 slotene på enkeltdisker? 

Eller! Er dette kortet så rått at jeg kan fylle alle spor jeg finner med adaptere og få til sammen ytterligere 11 stk NVMe brikker? 😮 
Jeg har vel ikke så mye tro på at hastigheten på alle disse ville blitt noe særlig bra, men hvor ofte er alle stasjoner aktive samtidig og ikke minst så vil 4 ekstra spor holdt i massevis for min del. Men jeg er nysgjerrig på hva jeg kan dra ut av dette. 

CPU'en jeg bruker er Intel i7-9700K @ 3.6GHz og 32GB ram.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må se på totalt antall PCIe-lanes og se i manualen hvordan HK deler disse opp ved bifurcation. Skjermkort tar typisk 16 lanes men man kan ofte redusere til 8 og få 8 ekstra tilgjengelig til andre ting uten merkar redusksjon i ytelse. En SSD tar som regel 4 men vil fungere med så lite som 1. Dog med redusert hastighet selvsagt.

Men det varierer fra HK til HK så du må sjekke manualen.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Så litt i manual. Min forståelse er dette:

Slot 3 har enten 2x eller 4x. Så du kan koble bare en SSD til slot 3 (med 4x).

Slot 2 kan ta 8x fra slot 1 og på den måten ha plass til to SSD med 4x på hver.

1x plassene kan kobles til en SSD hver, men klart det er begrenset ytelse.

edit: Over har jeg tenkt at adapteret henter liner bare som 4+4+4+4 rett fra sporet. Om adapteret kan konfigureres til f.eks å hente en 1x linje til hver SSD fra en PCIe 4x port så kan en ha flere SSDer.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ikke detaljene rundt akkurat det hovedkortet, selv om jeg har bygget en PC med det, men da jeg sjekket PCIe M.2 mulighetene for mitt egen hovedkort (Asus Z490 ROG Maximus XII), så fant jeg ut følgende:

- 1x M.2 SSD går helt fint.
- 2x M.2 SSD vil deaktivere nederste PCIe x16 spor.
- 3x M.2 SSD vil deaktivere de to nederste SATA-kontaktene.
- Kobles noe som helst i midterste PCIe x16 spor vil GPU gå på x8 hastighet.
- Hovedkortet mitt støtter ikke bifurcation (i praksis manuell tildeling av PCI-lanes). Dette er typisk en server hovedkort funksjon.

Utifra bildet av hovedkortet ditt har du 3x PCIe x16 spor, men det nederste er bare x8 elektrisk (dvs. et x16 kort vil yte kun opptil halv hastighet).
Du kan se det på antall gullfargete kontaktpinner sporet har:

https://www.komplett.no/product/1103079

Ta dette med en klype salt (og sjekk manualen for å være sikker), men det burde gå greit å sette selv et 4x M.2 PCIe x16 kort nederst. Men hver SSD vil da på på x1 hastighet. Eller 2 SSD-er med x4 hastighet (fortsatt 4 GBps, hvis sporet er PCIe 3.0).

• Liker 1
Skrevet

Da ser det egentlig ut til at jeg kan glemme dette med nåværende hovedkort. Men takk for at dere satte meg inn på rett spor og tankegang, med litt google i tillegg så fant jeg vel bare ut at selv om det ikke koster stort så kommer det til å lage flaskehals på andre områder om jeg prøver å utnytte de andre sporene, spesielt siden jeg allerede bruker de to m.2 sporene som allerede er på kortet. 

Men absolutt verdt å ha med i vurdering av neste hovedkort en gang i fremtiden :)

Skrevet
ilpostino skrev (12 timer siden):

etter å ha lest over denne tråden virker det som det enkleste er å oppgradere MVE #2 med større kapasitet.

Det er det jeg akkurat har gjort og det førte til at jeg har et par litt mindre men kjappe brikker som kunne vært kjekke til scrape disker og lignende mellomlager/prosjektdisker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...