sykkeljon Skrevet torsdag kl 15:10 Skrevet torsdag kl 15:10 Jeg har et bilde og en sang (mp3-fil) på pc'en som jeg har lyst til å laste opp til youtube, men aner ikke hvordan det gjøres. Så lurer på hvordan folk gjør det? Trenger jeg et program som iMovie (har ikke mac/ipad) eller kan jeg lage slikt "content" på en enkle måte med noe annet? Virker som nesten alle kreative bruker iMovie, i hvert fall de som lager videoer... Men jeg skal jo ikke lage video bare sette sammen et bilde og sang.. Har også lyst å lære å lage videoer også da, men får vel begynne med det enkleste. Finner mange sanger på YouTube som ikke har videoer, bare bilde. Sikkert veldig lett, men jeg fikk det ikke til sist jeg prøvde så slenger ut spørsmålet her for å se om noen vet om en enkel måte å gjøre dette på.
rozon Skrevet torsdag kl 15:16 Skrevet torsdag kl 15:16 En video er forenklet sett bare masse bilder som spilles av i rekkefølge. https://kdenlive.org/ er gratis og fungerer på flere macOS og Windows (og Linux). 1
MailMan13 Skrevet torsdag kl 15:29 Skrevet torsdag kl 15:29 Hvis du kllikker på profilbildet ditt oppe til høyre på youtube-nettsidene og velger Youtube Studio, så skal du finne frem til en upload-knapp et eller annet sted der inne.
Frank Olsen Skrevet torsdag kl 15:56 Skrevet torsdag kl 15:56 Klikk på profilbildet ditt oppe til høyre og klikk på "opprett". Da kommer disse tre alternativene fram 🙂 1
sykkeljon Skrevet torsdag kl 16:51 Forfatter Skrevet torsdag kl 16:51 Frank Olsen skrev (53 minutter siden): Klikk på profilbildet ditt oppe til høyre og klikk på "opprett". Da kommer disse tre alternativene fram 🙂 Ok. Men må jeg ha satt sammen bilde og lydfilen først eller gjør jeg det ved å trykke på "opprett et innlegg"?
SpaceHog Skrevet torsdag kl 20:14 Skrevet torsdag kl 20:14 (endret) Dersom du kan klare deg uten grafisk brukergrensesnitt, kan du bruke ffmpeg.exe i Terminal/PowerShell: Fra nettsiden CODEX FFMPEG (https://www.gyan.dev/ffmpeg/builds/) kan du da laste ned følgende: release builds: latest release version: 8.0.1, date: 2025-11-20 ffmpeg-release-essentials.7z (31 MB) https://www.gyan.dev/ffmpeg/builds/ffmpeg-release-essentials.7z eller denne ffmpeg-release-essentials.zip (101 MB) https://www.gyan.dev/ffmpeg/builds/ffmpeg-release-essentials.zip Standard oppakkingsmappe er: `C:\ffmpeg-8.0.1-essentials_build\` Og `ffmpeg.exe` finner du her: `C:\ffmpeg-8.0.1-essentials_build\bin\ffmpeg.exe` Jeg lagde meg en testmappe med en bildefil (png) og en lydfil (m4a) her: `C:\testing\` Slik lagde jeg en mp4-video fra bilde- og lydfilen. 1. Start Terminal/PowerShell: Trykk Win + X og klikk på Terminal 2. Gå til mappen som inneholder lyd- og bildefil. Hos med `C:\testing\` PS C:\Users\BRUKERNAVN> cd C:\testing PS C:\testing> 4. Kopier og lim inn denne kommadoen i PowerShell-vinduet etter `PS C:\testing>`. Filnavnene image.png og audio.m4a kan du endre til hva som passer best for deg, f. eks. bilde.jpg og lyd.mp3. Dersom filnavnene innholder mellomrom må de omsluttes med ". PS C:\testing> C:\ffmpeg-8.0.1-essentials_build\bin\ffmpeg.exe -loop 1 -i image.png -i audio.m4a -c:v libx265 -crf 32 -preset slow -tune animation -c:a copy -pix_fmt yuv420p -shortest output.mp4 Beskrivelse av filene: input bildefil: image.png, 889 KB (1920 x 1080) ved å endre `-crf 32` til lavere verdier, f.eks. 26, 28, 30, vil bildet komprimeres mindre, og dermed øker også størrelsen på video-fila. input lydfile: audio.m4a, 4453 KB, 129 kbps blir lik originalfilen pga `-c:a copy` output videofil: output.mp4, 5866 KB Nå kan du kan du laste opp output.mp4 til YouTube Endret torsdag kl 20:16 av SpaceHog typos 1
Rusty Skrevet torsdag kl 20:26 Skrevet torsdag kl 20:26 Eler du kan bruke mobilen din og gratis appen capcut fås bpde for ios og android. - åpne appen og velg ‘new project’ - velg bildet ditt - trykk ‘add audio’ og velg lydfilen - eksporter som video 1
ilpostino Skrevet i går, 07:35 Skrevet i går, 07:35 I app storen til Windows finner du et program som Microsoft har laget som heter Clipchamp. Det er forholdsvis enkelt å bruke for å sette sammen en sang og et bilde. 1
sykkeljon Skrevet i går, 11:46 Forfatter Skrevet i går, 11:46 (endret) Frank Olsen skrev (19 timer siden): Klikk på profilbildet ditt oppe til høyre og klikk på "opprett". Da kommer disse tre alternativene fram 🙂 Endret i går, 11:47 av sykkeljon
sykkeljon Skrevet i går, 11:47 Forfatter Skrevet i går, 11:47 Takk for alle svar og tips. Skal sjekke dette ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå