Gå til innhold

Hva anbefaler du for å lage et ryddig oppsett rundt din pc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig denne blir litt på sidelinjen av hva denne kategorien tillater, men jeg prøver likevel. Hva anbefaler du alle å kjøpe slik at man får et ryddig og pent oppsett rundt sin pc?

Har akkurat bygd meg en ny stasjonær pc i et Lian Li A3 wood-edition, men jeg ser at helhetsinntrykket blir litt dratt ned av at jeg ikke får det like fint og ryddig med kablene. Burde jeg kjøpe noen "kabelstrømper"? Kanskje kjøpe en kabelskinne som skrus fast under bordet? Eller kanskje en liten bordhylle som skjermen står på, slik at man kan legge ting under der i tillegg?

Her tar jeg gjerne imot alle tips og triks som du måtte ha på lur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skuffeseksjon fastmontert under bordplata. Da kan du enkelt støvsuge gulvet under, legge bort saker og ting og trekke de like lett fram ved behov.

Når det gjelder ryddighet i kabler så liker jeg å montere PCen i holder under bordet på motsatt side av skuffeseksjonen. Jeg bruker en holder med skinner så det er enkelt å trekke fram PCen ved behov. Flere grunner til å ha PCen under bordet er støy og bris fra viftene, og frigjøring av plass oppå bordet.

Kabler går rett ned i bakkant av bordet. Jeg foretrekker å ha ei "vik" for kabler i bakkant av bordplata framfor hull i bordplata. Med heltre bordplate så er det en grei liten snekkerjobb med overhåndsfresen. Kabelrenne under bakkanten av skrivebordet er også en god idé. Jo større desto bedre, for da kan man legge ladere, kabeladaptere, grenuttak, kabelkveiler etc i den. Jeg har to kabelrenner etter hverandre med en 10 cm åpning der "vika" er. Det er enklere enn ei renne med et hull som man må tre kabler gjennom. Åpninga på kabelrenna er mot meg. Men det går sikkert like fint å ha ei kabelrenne med åpninga opp, festet med avstandsstykker til bordplata så det blir lett å legge kabler oppi.

Kabelstrømper er bare for estetikk oppå bordet. Ulempen er at kabler må tres gjennom eller hvis man bruker spiral-typen: tvinnes inn. Jeg gjør det litt enklere og bunter sammen kabler med to borrelåsbånd. Det holder i lange baner for min del.

Skrevet

Jeg har brukt patentbånd under pulten som gjør det lett å stripse alle kabler under pulten. Liker ikke de store kabelholderne som finnes, slik som de populære fra Ikea. Med patentbånd så tar det kun kabel tykkelsen+ noen millimeter ekstra, mens de andre gjerne er 10-15cm ned fra pulten.

Kan enten stripse eller bruke borrelås kabelholdere slik at det er enkelt å bytte ut kabler.

Jeg har også laget hull i pulten slik at kablene til skjerm går rett ned bak gassarmen til skjermene. Kan da ha pulten helt inntil vegg.

Skrevet

Har du et bilde av hvordan det ser ut nå? Lettere å komme med forslag når vi vet hva det skal jobbes med. :)

Selv er jeg veldig fan av å få ting opp fra gulvet, og plassert på vegg i ønsket høyde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...