CurSe Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 Mulig denne blir litt på sidelinjen av hva denne kategorien tillater, men jeg prøver likevel. Hva anbefaler du alle å kjøpe slik at man får et ryddig og pent oppsett rundt sin pc? Har akkurat bygd meg en ny stasjonær pc i et Lian Li A3 wood-edition, men jeg ser at helhetsinntrykket blir litt dratt ned av at jeg ikke får det like fint og ryddig med kablene. Burde jeg kjøpe noen "kabelstrømper"? Kanskje kjøpe en kabelskinne som skrus fast under bordet? Eller kanskje en liten bordhylle som skjermen står på, slik at man kan legge ting under der i tillegg? Her tar jeg gjerne imot alle tips og triks som du måtte ha på lur.
Simen1 Skrevet 8. desember 2025 Skrevet 8. desember 2025 Skuffeseksjon fastmontert under bordplata. Da kan du enkelt støvsuge gulvet under, legge bort saker og ting og trekke de like lett fram ved behov. Når det gjelder ryddighet i kabler så liker jeg å montere PCen i holder under bordet på motsatt side av skuffeseksjonen. Jeg bruker en holder med skinner så det er enkelt å trekke fram PCen ved behov. Flere grunner til å ha PCen under bordet er støy og bris fra viftene, og frigjøring av plass oppå bordet. Kabler går rett ned i bakkant av bordet. Jeg foretrekker å ha ei "vik" for kabler i bakkant av bordplata framfor hull i bordplata. Med heltre bordplate så er det en grei liten snekkerjobb med overhåndsfresen. Kabelrenne under bakkanten av skrivebordet er også en god idé. Jo større desto bedre, for da kan man legge ladere, kabeladaptere, grenuttak, kabelkveiler etc i den. Jeg har to kabelrenner etter hverandre med en 10 cm åpning der "vika" er. Det er enklere enn ei renne med et hull som man må tre kabler gjennom. Åpninga på kabelrenna er mot meg. Men det går sikkert like fint å ha ei kabelrenne med åpninga opp, festet med avstandsstykker til bordplata så det blir lett å legge kabler oppi. Kabelstrømper er bare for estetikk oppå bordet. Ulempen er at kabler må tres gjennom eller hvis man bruker spiral-typen: tvinnes inn. Jeg gjør det litt enklere og bunter sammen kabler med to borrelåsbånd. Det holder i lange baner for min del. 1
AndersT2 Skrevet 8. desember 2025 Skrevet 8. desember 2025 Jeg har brukt patentbånd under pulten som gjør det lett å stripse alle kabler under pulten. Liker ikke de store kabelholderne som finnes, slik som de populære fra Ikea. Med patentbånd så tar det kun kabel tykkelsen+ noen millimeter ekstra, mens de andre gjerne er 10-15cm ned fra pulten. Kan enten stripse eller bruke borrelås kabelholdere slik at det er enkelt å bytte ut kabler. Jeg har også laget hull i pulten slik at kablene til skjerm går rett ned bak gassarmen til skjermene. Kan da ha pulten helt inntil vegg. 1
PaladinNO Skrevet 8. desember 2025 Skrevet 8. desember 2025 Har du et bilde av hvordan det ser ut nå? Lettere å komme med forslag når vi vet hva det skal jobbes med. Selv er jeg veldig fan av å få ting opp fra gulvet, og plassert på vegg i ønsket høyde. 1
edge Skrevet 12. desember 2025 Skrevet 12. desember 2025 En av de største oppgraderingene for ryddighet i mine øyne er monitorarm (eksempel). Får overraskende mye mer plass på skrivebordet med en gang. Om du samtidig får samlet kabler under bordet, som du nevner, og har trådløst tastatur/mus så blir det fort bra! 2
nomore Skrevet 12. desember 2025 Skrevet 12. desember 2025 3D printer. Så kan du lage det du trenger for å gjøre det ryddigere hos deg 2
CurSe Skrevet 14. desember 2025 Forfatter Skrevet 14. desember 2025 PaladinNO skrev (På 8.12.2025 den 12.41): Har du et bilde av hvordan det ser ut nå? Lettere å komme med forslag når vi vet hva det skal jobbes med. Selv er jeg veldig fan av å få ting opp fra gulvet, og plassert på vegg i ønsket høyde. Sånn her ser det ut for øyeblikket: Det kommer kanskje ikke så godt fram på bildet, men syntes det er rotete bak skjermen, bak kabinettet og med alle kablene som går ned under bordet til venstre. Har ikke helt bestemt meg for hvordan dette rommet skal innredes ennå, så enn så lenge står det skapet til høyre der. Forhåpentligvis så blir det byttet ut med noe mer stilig etter hvert, og så må jeg få en gulvmatte av noe slag.
Simen1 Skrevet 14. desember 2025 Skrevet 14. desember 2025 Hva med å bytte rundt på lampe og PC? Da samler du alt av kabler på venstre side. Henger du PCen fra stativ under bordplata så blir det ennå færre kabler, og du reduserer støynivået vesentlig. 1
CurSe Skrevet 17. desember 2025 Forfatter Skrevet 17. desember 2025 Kjenner jeg er veldig usikker på hvor mye denne bordplata fra Ikea (Idåsen) tåler hvis man skal skru noe som skal henge fast under der. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha kabinettet på bordet, men jo mer jeg tenker over forslaget ditt så er det nok like greit å ta det under bordet. Det får enten bli hengende fra noe i bordplata, eller så setter jeg inn noe under der som det kan stå på slik at det blir løftet litt opp fra gulvet. Nå kan jeg angre på at jeg kjøpte kabinett med glassdør i stedet for mesh over hele 😅
Simen1 Skrevet 17. desember 2025 Skrevet 17. desember 2025 (endret) Ok, skjønner at laminerte bordplater er skjøre greier. Jeg prøvde å se etter PC stativ uten skrufeste (med U-formet beslag som griper rundt bordbplata på bak- og frem-side, men fant ikke noe sånt. Jeg tenkte uansett på en litt solid bordplate og PC stativ a la dette. (Sabla dyr den der, jeg kjøpte en for 99,- i fjor). Det fungerer jo med noe krakk/pappeske i nødsfall, eller som proof of concept, men jeg ville satset på noe finere til permanent bruk. Edit: Går det en stålprofil under bordet? Det går jo an å skru noe fast i den. Endret 17. desember 2025 av Simen1
Simen1 Skrevet 17. desember 2025 Skrevet 17. desember 2025 IKEA Idåsen. Det ser ut som det er et solid understell med gode muligheter for litt DIY for å feste et PC stativ, eller DIY litt selv med vanlige lastestropper.
AndersT2 Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 CurSe skrev (På 14.12.2025 den 22.48): Sånn her ser det ut for øyeblikket: Det kommer kanskje ikke så godt fram på bildet, men syntes det er rotete bak skjermen, bak kabinettet og med alle kablene som går ned under bordet til venstre. Har ikke helt bestemt meg for hvordan dette rommet skal innredes ennå, så enn så lenge står det skapet til høyre der. Forhåpentligvis så blir det byttet ut med noe mer stilig etter hvert, og så må jeg få en gulvmatte av noe slag. Er pulten manuell hev og senk, eller elektrisk? Skaff deg ett grenuttak, se etter en med litt tykk kabel, så er det ikke noe problem med kraftig PC heller. Så kan du feste denne oppunder pulten, og kun ha 1 kabel ned til stikkontakten. Kabelen ned kan du strripse opp bak bordbeinet. Hvis bordet er elektrisk hevet, kjør det opp på topp, strips dra kabelen øverst og rett under der det går sammen, så vil kabelen bøye seg naturlig når det senkes. Samme bak PC og skjerm, så kan du enkelt stripse kablene sammen og inn under pult. Anbefalt å gjøre etter at man har funnet riktig posisjon på ting, samt ha en liten slakk slik at man kan flytte litt og komme til ting. Det å henge PC under, vil varirere veldig på vekt på PC, og oppbygningen av bordplaten. Hvis du bruker knoken, eller bakenden på en skrutrekker, og dunker fra kant og innover, og det låter veldig forskjellig, så er det treramme rundt, og papp i midten. Men bordplaten ser veldig tynn ut til å være den versjonen. Hvis selve bordplaten var lett for størrelsen, så er det papp. Tok det litt krefter for å løfte den på plass, så er det heltre av forskjellig type.
CurSe Skrevet 19. desember 2025 Forfatter Skrevet 19. desember 2025 Det er elektrisk hev/senk på denne pulten. Jeg tenkte ikke på at man kunne montere i stålramma, så her skal jeg prøve å pønske ut noe smart på hva som kan festes her. Når det gjelder tykkelse på kabel til forgrener, så er jeg usikker på hva som regnes som en tykk kabel. Hvis du har et tips til en spesifikk forgrener som er av god kvalitet, så tar jeg gjerne det. Pc'en er relativt kraftig med MSI 5080 Vanguard og 9800X3D.
AndersT2 Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 CurSe skrev (På 20.12.2025 den 0.09): Det er elektrisk hev/senk på denne pulten. Jeg tenkte ikke på at man kunne montere i stålramma, så her skal jeg prøve å pønske ut noe smart på hva som kan festes her. Når det gjelder tykkelse på kabel til forgrener, så er jeg usikker på hva som regnes som en tykk kabel. Hvis du har et tips til en spesifikk forgrener som er av god kvalitet, så tar jeg gjerne det. Pc'en er relativt kraftig med MSI 5080 Vanguard og 9800X3D. Ikke så lett å si det. Ikke kjøp fra Kina direkte, enkelte av dem har som regel enda tynnere kabler inni enn det de oppgir. Ikke kjøp det absolutt billigste på butikken heller, det er en grunn til at de er billige. Finner du noen som er merket med at de kan brukes til 16A så er det bra. Men ikke alle er merket. Ser man på selve kabelen om den er merket, så se etter 2,5mm (kan være merket 3G2,5, eller 2x2,5). Da tåler kabelen det den skal. 1,5mm er heller ikke noe problem på korte kabler, men styr unna 0,75mm. Slik som denne ville jeg ikke brukt til dette: https://www.clasohlson.com/no/Grenuttak-innendors-4-veis-strombryter,-0,8-m/p/36-9259 Mens denne kan være bra: https://www.clasohlson.com/no/Brennenstuhl-Secure-Tec-8-veis-grenuttak/p/36-8864 Den har både overspenningsvern, samt putter du PCen i den merket rødt, så kan skjermen/e stå i de etter den, da kapper den strømmen til skjermene når PCen er av, og setter det automatisk tilbake når PCen starter. Ellers så ville jeg anbefalt noe som dette: https://www.proshop.no/Stroemkabel-ekstern/DIGITUS-7-Port-1U-Aluminum-PDU/2515415 De er laget for mer strøm, og vingene på siden som egentlig er for rackmontering, kan som regel snus med ett par skruer, og dermed lett kunne skrus opp under bordet. Går som regel under navnet PDU. Bare viktig å se at det er Schuko og ikke C14 kontakt på dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå