Mykesider Skrevet 6. desember Skrevet 6. desember Har brukt skjøtekabel siden det ikke fantes nærliggende stikkontakt for varmepumpe. Men har bestilt elektriker hit nå. Nå fungerer det ikke mer, og det virker som det er overbelastet fordi sikringen ville ikke holde seg oppe mer. Ser det er litt svart i stikkontakten. Hvilke konsekvenser finnes?
Svein M Skrevet 6. desember Skrevet 6. desember Det høres ut som det er kortslutning inne i stikkontakten om sikringen ikke holder seg oppe når ingen ting er tilkoblet.
Snylter Skrevet 6. desember Skrevet 6. desember Skjøteledning til faste installasjoner er vel ikke lovlig heller?
toralfb Skrevet 6. desember Skrevet 6. desember (endret) Mykesider skrev (1 time siden): Nå fungerer det ikke mer, og det virker som det er overbelastet fordi sikringen ville ikke holde seg oppe mer. Ser det er litt svart i stikkontakten. Hvilke konsekvenser finnes? Er sikring en jordfeilautomat? Da vil det vise om det er overbelastning eller jordfeil. Årsaken kan være jordfeil eller kortslutning i stikkontakten, feil på sikringen, feil i varmepumpen, eller feil på kabelen. Elektriker vil raskt kunne avdekke feil og utbedre dette. Har støpselet til varmepumpen blitt skadet kan elektriker bytte tilførsels kabelen til varmepumpen, eller koble varmepumpen direkte til en bryter. Da unngår en stikkontakt som et svakt punkt. Endret 6. desember av toralfb 1
Larzen_91 Skrevet mandag kl 17:37 Skrevet mandag kl 17:37 Siden opplegget til varmepumpa virker å være veldig provisorisk, så antar jeg at dette ikke er en dedikert kurs som varmepumpa har gått på, man har bare hentet strøm fra en tilfeldig/tilgjengelig stikkontakt med skjøteledning bort til varmepumpe. Så det betyr at det kan være mye annet på denne kursen som kan være feilkilden, men det er nærliggende å tro at den svidde kontakten er problemet. Den bør/må du få elektriker til å utbedre når hen er der. Stikkontakt til slikt utstyr er det ikke noe direkte krav imot, men en god (eller i det minste bedre løsning) er å koble den fast via sikkerhetsbryter. Husk at dersom stikkontakten står utvendig så er den ikke lenger IP44 (tett) dersom det står noe plugget i. Med mindre man har en produsent av stikk/støpsel kombinasjon som går god for at den er tett selv med støpsel plugget i men om slikt finnes er ikke jeg klar over det. 1 1
ilpostino Skrevet onsdag kl 08:31 Skrevet onsdag kl 08:31 Snylter skrev (På 6.12.2025 den 10.52): Skjøteledning til faste installasjoner er vel ikke lovlig heller? Elektrikere er vel generelt sett ikke glade i skjøteledninger, spesielt ikke hvis de er fra el. tilsynet. det spørs om ikke en fast installasjon av denne typen burde vært en egen kurs.
Larzen_91 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) ilpostino skrev (På 10.12.2025 den 9.31): Elektrikere er vel generelt sett ikke glade i skjøteledninger, spesielt ikke hvis de er fra el. tilsynet. det spørs om ikke en fast installasjon av denne typen burde vært en egen kurs. Personlig er jeg ikke så veldig streng på skjøteledninger, så lenge det brukes med fornuft. Men tilsynet reagerer på det når de går kontroll, og når jeg selv går NEK 405 kontroll i bolig/næring så bemerker jeg det som et mindre avvik dersom skjøteledninger brukes som substitutt for fast opplegg. Edit: et mindre avvik alt ettersom. Dersom det er andre faktorer kan det hende jeg justerer det til et viktig/alvorlig avvik altså om det er stor last eller veldig omfattende bruk av skjøteledninger til fast opplegg generelt eller om man bruker skjøteledning fra jordet stikk og andre enden er i ujorda rom f.eks. Endret 21 timer siden av Larzen_91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå