Gå til innhold

Skatt på mindre konsulent-/freelance-oppdrag og "app-arbeid"

lada1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan fører man opp (i skatte-rapporten) utgifter ifm mindre  freelance-oppdrag der oppdraggiver allerede trekker skatt/MVA?

Anta at  jeg tar et konsulent-oppdrag som inkluderer reising og overnatting på hotell og oppdragsviver trekker skatt på oppdraget men tar ikke hensyn til at det meste av inntekten fra dem går til mine utgifter ifm oppdraget. Vil disse utgiftene regnes inn i "minimum-fradraget" i skatte-rapporten?

Tall-eksempel: oppdragsgiver betaler kr 100.000 og trekker ca kr 50.000 i skatt/MVA. Jeg får altså kr 50.000 men kr 40.000 går til reising. Vet dog ikke om disse tallene er så veldig realistiske - men de burde illustrere spørsmålet mitt 🙂

Endret av lada1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, L/\R~ said:

Du har ikke enkeltpersonsforetak?

Ikke et ENK som oppdraget kan sies å passe inn i. 

En kan vel ikke føre inntekt fra et bidrag  i en tenketank som inntekt i et ENK som fokuserer på produksjon/salg av juletrær? 🙂   

Skrevet
lada1 skrev (22 minutter siden):

En kan vel ikke føre inntekt fra et bidrag  i en tenketank som inntekt i et ENK som fokuserer på produksjon/salg av juletrær?

Jeg tror ikke det spiller noen rolle.

Men oppdragsgiver trekker ikke mva. Her er noen på bærtur.

lada1 skrev (5 timer siden):

oppdragsgiver betaler kr 100.000 og trekker ca kr 50.000 i skatt/MVA.

Skrevet
17 hours ago, mobile999 said:

Jeg tror ikke det spiller noen rolle.

Men oppdragsgiver trekker ikke mva. Her er noen på bærtur.

Tror det er jeg som var på en liten skriftlig bærtur her.  "Noen" må vel betale MVA dersom inntekten på slik virksomhet overstiger en viss grense?

Skrevet
On 11/24/2025 at 6:28 AM, lada1 said:

Hvordan fører man opp (i skatte-rapporten) utgifter ifm mindre  freelance-oppdrag der oppdraggiver allerede trekker skatt/MVA?

Anta at  jeg tar et konsulent-oppdrag som inkluderer reising og overnatting på hotell og oppdragsviver trekker skatt på oppdraget men tar ikke hensyn til at det meste av inntekten fra dem går til mine utgifter ifm oppdraget. Vil disse utgiftene regnes inn i "minimum-fradraget" i skatte-rapporten?

Tall-eksempel: oppdragsgiver betaler kr 100.000 og trekker ca kr 50.000 i skatt/MVA. Jeg får altså kr 50.000 men kr 40.000 går til reising. Vet dog ikke om disse tallene er så veldig realistiske - men de burde illustrere spørsmålet mitt 🙂

Du bør spørre konsulentselskapet du jobber for, ikke her.

Hvis det er ditt eget selskap så fører du det opp som en kostnad.

Skrevet
lada1 skrev (På 24.11.2025 den 6.28):

Jeg går utifra at du får lønn som frilanser. 
Altså i praksis så blir du trukket skatt og arbeidsgiver betaler AGA på samme måte som om du hadde vært ansatt. (men du får ikke feriepenger, og du trenger ikke inkluderes i selskapets private pensjonsordning, men inntekten er pensjonsgivende fra folketrygden)  
Det vil aldri bli snakk om å betale MVA for frilanseroppdrag da de i praksis beskattes på samme måte som lønn. 

Jeg har ikke direkte erfaring med hvordan man kan kreve ekstra fradrag for frilansoppdrag. min enste erfaring med skattesystemet for frilansere er at jeg har rapportert inn frilansinntekt fra selskap jeg har jobbet for på oppdragstakere som har gjort små oppdrag. men jeg har aldri jobbet for person som har vært frilanser. 

Jeg er redd for at kostnader inngår i minstefradraget på samme måte som for ansatte. 

Men merk at jeg tror reisekostnader ifbm med hotell kan kreves utenom. 

Merk at jeg kun tror at du får 22% fradrag for kostnader, altså at du kun får fradrag i alminnelig inntekt. 

Mens din effektive skatteprosent sannsynligvis er langt over 40%, (alminnelig 22%, trygdeavgift 7.7% trinnskatt (4%-17.7%), +aga) + oppjustering for aga
Så det vil være mye bedre for deg hvis du får til avtale om at arbeidsgiver skal dekke reiseregning i tillegg til et litt lavere honorar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...