Foslo84 Skrevet 19. november Skrevet 19. november (endret) Hei. Lurer på hva som er mest lønnsomt med tanke på gulvstående panelovner, varmekabel osv. Leier en leilighet på ca 70-80 kvm. Har ikkje varmepumpe. Eg har 2 slike mill ovner. Har plassert den eine i stuen, under vinduet. Og den andre på soverommet til min datter, under vinduet. Den ene har innebygd wifi, og den andre har eg koblet til sånn stikk kontakt med wifi, fra mill. Så kan lage ulike program til dei. På badet har eg varmekabler. Hva er fornuftigt å ha som temperatur på dei, når det er ingen hjemme ( på jobb/ skole ), om natta og når eg er heime. Nå er dei innstilt på 18 grader om natta/ borte og 21- 23 når det er folk hjemme. Varmekablene på badet står på 21 grader. I dag tidleg viste det 14 grader i stuen. -4 ute. Da blir det vel kostbart når dei skal begynne å varme opp igjen. Er det bedre å holde jevn temp hele døgnet? Leste en plass, at panelovner/ gulvstående ovner, var lurt å sette ned kanskje 5 grader, når ein ikkje er tilstede eller om natta, siden dei bruker mye strøm. Har norgespris på strøm. Og denne måneden har eg spart ca 170 kr på dette. I tillegg fyrer eg litt med ved, når eg er heime og det er ekstra kaldt ute. Minusgrader. Har kuttet opp tykke paller eg får gratis på jobb. I tillegg har eg 23 stk 40 liters sekker med bjørk fra Coop Obs. Skal få 12 til. Så då har eg 35 sekker med ved. Men fyrer når det er kaldt. Ikkje når der begynner å bli noen pluss grader. Så kort fortalt, hva bør eg sette mill ovnene på, og eventuelt varmekablene. Senke tempen mye på dei om natta/ borte eller ha jevn temp hele tiden? 😃 Endret 19. november av Foslo84
Larzen_91 Skrevet 19. november Skrevet 19. november Nattsenking på oppvarming av bolig er egentlig ikke noe vits, vinninga går opp i spinninga når man må bruke ekstra energi på morgenen for å varme opp igjen. Spesielt nå med timeregulert pris (det er ofte dyrest på morgen/ettermiddag når "alle" skal bruke strøm samtidig). Litt uklart om du lurer på hva som er best av panelovn og varmekabler, det korte svaret er at det er ingen forskjell og watt er watt i det tilfellet. Det beste du kan gjøre for å spare strøm er å isolere huset ytterligere og/eller installere varmepumpe. En varmepumpe fungerer slik at man får tilbake 3-5 ganger energien man bruker, da man "flytter" varme i stedet for å "produsere" varme. 2
Jarmo Skrevet 19. november Skrevet 19. november Larzen_91 skrev (8 minutter siden): Nattsenking på oppvarming av bolig er egentlig ikke noe vits, vinninga går opp i spinninga når man må bruke ekstra energi på morgenen for å varme opp igjen. Spesielt nå med timeregulert pris (det er ofte dyrest på morgen/ettermiddag når "alle" skal bruke strøm samtidig). Litt uklart om du lurer på hva som er best av panelovn og varmekabler, det korte svaret er at det er ingen forskjell og watt er watt i det tilfellet. Det beste du kan gjøre for å spare strøm er å isolere huset ytterligere og/eller installere varmepumpe. En varmepumpe fungerer slik at man får tilbake 3-5 ganger energien man bruker, da man "flytter" varme i stedet for å "produsere" varme. Leieboer
HF- Skrevet 19. november Skrevet 19. november Har du nedsatt nettleie på kveld/helg er det ikkje verdt å styre med å heve og senke temperaturen
sk0yern Skrevet 19. november Skrevet 19. november Larzen_91 skrev (35 minutter siden): Nattsenking på oppvarming av bolig er egentlig ikke noe vits, vinninga går opp i spinninga når man må bruke ekstra energi på morgenen for å varme opp igjen. Spesielt nå med timeregulert pris (det er ofte dyrest på morgen/ettermiddag når "alle" skal bruke strøm samtidig) Neida. Du får et mindre varmetap på natten dersom du senker temperaturen da. Så bør kan man ta hensyn til nettleien ved å f.eks justere opp temperaturen en time før nettleien stiger.
Larzen_91 Skrevet 19. november Skrevet 19. november sk0yern skrev (1 minutt siden): Neida. Du får et mindre varmetap på natten dersom du senker temperaturen da. Så bør kan man ta hensyn til nettleien ved å f.eks justere opp temperaturen en time før nettleien stiger. Altså det spørs veldig på boligen selvsagt, men i de fleste tilfeller er det like greit å kjøre jevn temperatur døgnet rundt, og heller justere den jevne temperaturen en grad eller to ned for å spare. 1
Larzen_91 Skrevet 19. november Skrevet 19. november Jarmo skrev (31 minutter siden): Leieboer Ah ja da så, fikk ikke med meg det i farta. 1
Foslo84 Skrevet 19. november Forfatter Skrevet 19. november Har varmekabler på badet. Men 2 gulvstående mill ovner. En i stuen, og en på soverommet til min datter.
Foslo84 Skrevet 19. november Forfatter Skrevet 19. november Har varmekabler på badet. Men 2 gulvstående mill ovner. En i stuen, og en på soverommet til min datter.
Foslo84 Skrevet 19. november Forfatter Skrevet 19. november (endret) Ser eg brukte en del strøm på ettermiddagen igår. Men kjørte eco program på oppvaskmaskin. Ingen dusjing, tørketrommel , vaskemaskin eller stekeovn. Kokte kun opp nokre grønnsaker og noe varmt vann. Så må jo vere ovnene som drog mye strøm. Hadde på sånn komfort funksjon ifra rundt ett tiden. Endret 19. november av Foslo84
HF- Skrevet 19. november Skrevet 19. november Å holde på med å heve og senke temperaturen kan gjere at du bruker meir effekt samtidig, og havner på et høgere trinn på nettleiga sin effektstige 3
y tho Skrevet fredag kl 11:16 Skrevet fredag kl 11:16 Vi drev en kort periode å justerte temperaturen om natten, men ble mer styr enn fortjeneste. Men muligens det hadde lønt seg mer nå som man kan ha Norgespris. Perioden vi gjorde dette så var prisen gjerne lavere på natten uansett.
mobile999 Skrevet fredag kl 23:06 Skrevet fredag kl 23:06 (endret) Tipper potensialet er å spare noen få hundrelapper i året på strøm med nattsenking. Det blir derimot fort dyrere totalt med effekt komponenten på nettleien dersom man er uheldig å bryte grenser noen måneder. Endret fredag kl 23:09 av mobile999
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå