Duriello Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Fatninja skrev (8 minutter siden): Dette er det mange saker på fra Canada. Canada ja, ikke relaterbart til Norge. 👍🙂 Fatninja skrev (8 minutter siden): Jeg tenker at en mer restriktiv abortpolitikk vil kunne berge mange liv i og med at det vil tvinge fram støtteordninger i helsevesenet og hindre at helsepersonell oppfordrer til drap på friske fostre. Tja.. Lykke til med å tvinge fram dette i ett helsevesen som er faretruende strukket mot bristepunktet. Og om man kan skåne noen kontakt med barnevernet, så er det positivt for de fleste involverte. Ser du skriver "ukristelig del av landet", alt utenfor bibelbeltet i sør/sørvest? 😁 1
leticia Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Duriello skrev (16 minutter siden): Canada ja, ikke relaterbart til Norge. 👍🙂 Tja.. Lykke til med å tvinge fram dette i ett helsevesen som er faretruende strukket mot bristepunktet. Og om man kan skåne noen kontakt med barnevernet, så er det positivt for de fleste involverte. Ser du skriver "ukristelig del av landet", alt utenfor bibelbeltet i sør/sørvest? 😁 Merkelig holdning å innta, han du siterer. Jeg ble jo selv presset til abort av min lege (pga han tenkte kroppen min ikke ville tåle enda et svangerskap). Dette var midt i bibelbeltet, så et slikt press har ikke så mye med om man bor i bibelbeltet eller ikke vil jeg tro. Tok aborten så tidlig at det enda ikke var snakk om et foster da, men embryo, (uke 7). Restriktiv abortpolitikk redder ikke liv. Det fører bare til utrygge aborter, som ødelegger liv, og i verste fall ender liv. (Anser liv som at man ikke er avhengig av tilkobling til en navlestreng for å kunne leve). 1
Fatninja Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden 19 minutes ago, Duriello said: Canada ja, ikke relaterbart til Norge. 👍🙂 Tja.. Lykke til med å tvinge fram dette i ett helsevesen som er faretruende strukket mot bristepunktet. Og om man kan skåne noen kontakt med barnevernet, så er det positivt for de fleste involverte. Ser du skriver "ukristelig del av landet", alt utenfor bibelbeltet i sør/sørvest? 😁 Ja. Eksempelet Canada er vel ekstremt relaterbart til Norge? Mye av samme kulturen og mentaliteten vil jeg tro? Det sier litt om hva som vil skje om man gir myndighetene de facto makt til å presse folk til å ta selvmord fordi det er billig. Vi er ikke bedre enn Canadierne på dette punktet vil jeg tro. 1
Duriello Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden leticia skrev (1 minutt siden): Jeg ble jo selv presset til abort av min lege (pga han tenkte kroppen min ikke ville tåle enda et svangerskap). Dette var midt i bibelbeltet, så et slikt press har ikke så mye med om man bor i bibelbeltet eller ikke vil jeg tro. Tenkte jeg skulle påpeke dette, men det er sent og mye skjedde på en gang her. 👍 De pusher ikke for abort uten grunn. 1
Duriello Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Fatninja skrev (6 minutter siden): Ja. Eksempelet Canada er vel ekstremt relaterbart til Norge? Mye av samme kulturen og mentaliteten vil jeg tro? Det sier litt om hva som vil skje om man gir myndighetene de facto makt til å presse folk til å ta selvmord fordi det er billig. Vi er ikke bedre enn Canadierne på dette punktet vil jeg tro. Vi er jo helt klart ikke på nivå med kanadierne så lenge aktiv dødshjelp er forbudt her. 👍 Har sett noen greier om at det er ekstremt lett å få det innvilget der, og av helt absurde grunner. "Doktor, jeg føler meg litt trist..." Men for folk som plutselig får f.eks als diagnose eller uhelbredelig kreft, så bør det være innafor å kunne velge å dø på sine egne premisser. Minnes fortsatt den gamle damen som lå å hylte å skrek på naborommet til en kjenning på sykehuset. Siste stadie av nyresvikt eller hva det var. Ingen smertelindring for det kunne hun ironiskt nok dø av.... Verdig slutt ja.. Endret 1 time siden av Duriello 2
Krig og fred Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden On 11/17/2025 at 1:16 PM, DukeNukem3d said: Det er jo litt dumt at en del folk slenger ut slike stempel i utide hele tiden. Roper man "ulv ulv" for mange ganger så slutter man å tro at det er ulv i nærheten. Dette er sant, og det var absolutt tilfelle på 80-90-2000-2010 tallet. I dag på den andre siden, er det faktisk folk som er nazister/fascister som har politisk makt, og innflytelse. Og for en som pleide å bli irritert hver gang noen i f.eks. SV kalte folk navn, blir jeg skremt når jeg ser hva slags krefter det er som er i sving i land som USA og Storbritannia. 2
Fatninja Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden 13 minutes ago, leticia said: Merkelig holdning å innta, han du siterer. Jeg ble jo selv presset til abort av min lege (pga han tenkte kroppen min ikke ville tåle enda et svangerskap). Dette var midt i bibelbeltet, så et slikt press har ikke så mye med om man bor i bibelbeltet eller ikke vil jeg tro. Tok aborten så tidlig at det enda ikke var snakk om et foster da, men embryo, (uke 7). Restriktiv abortpolitikk redder ikke liv. Det fører bare til utrygge aborter, som ødelegger liv, og i verste fall ender liv. (Anser liv som at man ikke er avhengig av tilkobling til en navlestreng for å kunne leve). Jaja, du har vel noen gode poenger. Men, du kan vel være enig i at det er rimelig absurd å sette likhetstrekk mellom å være for restriktiv abortpolitikk og det å være nazist, slik enkelte impliserer tidligere i tråden her. 1
Krig og fred Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden On 11/17/2025 at 1:49 PM, Zepticon said: Korrelasjon og kausalitet. Hva om godwins lov påkalles oftere nå enn før fordi Nazistene er mer vanlig, tøffere og har blitt modigere? Spesielt etter den siste tids utvikling i USA ser vi at høyreekstremismen er på full fart fremover. Nazister før: ja, vi er nazister. Nazister i dag: kan vi ikke bare ha en sivilisert debatt/the market place of ideas etc. 1
Fatninja Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Just now, Krig og fred said: Dette er sant, og det var absolutt tilfelle på 80-90-2000-2010 tallet. I dag på den andre siden, er det faktisk folk som er nazister/fascister som har politisk makt, og innflytelse. Og for en som pleide å bli irritert hver gang noen i f.eks. SV kalte folk navn, blir jeg skremt når jeg ser hva slags krefter det er som er i sving i land som USA og Storbritannia. Nå har den politiske eliten i Storbritannia har ført en ren ekstremistisk innvandringspolitikk og en drakonisk sensurpolitikk da. Dette gir pushback. 1
leticia Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Duriello skrev (6 minutter siden): Tenkte jeg skulle påpeke dette, men det er sent og mye skjedde på en gang her. 👍 De pusher ikke for abort uten grunn. Det er riktig, men i mitt tilfelle så tok legen feil. (som de av og til gjør). Jeg gjennomførte et svangerskap da jeg ble gravid mot alle odds et halvt år senere. Dette var fastlegen. Jeg regner med at kompetansen og vurderingen ville vært annerledes om en spesialist hadde vært involvert. (slik det virket til å være tilfelle i den andre saken omtalt). Problemet ligger egentlig hos de som har den tankegangen om at en cygote skal ha like stor (eller større verdi) enn en voksen kvinnes rett til bestemmelse over egen livmor. 1
Duriello Skrevet 54 minutter siden Skrevet 54 minutter siden leticia skrev (8 minutter siden): Det er riktig, men i mitt tilfelle så tok legen feil. (som de av og til gjør). Jeg gjennomførte et svangerskap da jeg ble gravid mot alle odds et halvt år senere. Dette var fastlegen. Jeg regner med at kompetansen og vurderingen ville vært annerledes om en spesialist hadde vært involvert. (slik det virket til å være tilfelle i den andre saken omtalt). Problemet ligger egentlig hos de som har den tankegangen om at en cygote skal ha like stor (eller større verdi) enn en voksen kvinnes rett til bestemmelse over egen livmor. Huff, det er traurige greier.. Jeg kan null og nix om denne prosessen, ble du ikke henvist til spesialist?🤔 Folk må få bestemme selv. 👍 1
leticia Skrevet 45 minutter siden Skrevet 45 minutter siden Fatninja skrev (16 minutter siden): Jaja, du har vel noen gode poenger. Men, du kan vel være enig i at det er rimelig absurd å sette likhetstrekk mellom å være for restriktiv abortpolitikk og det å være nazist, slik enkelte impliserer tidligere i tråden her. Det kommer an på hvordan man ser på saken. Det er noen likhetstrekk hvis man ser på abort som et mål for å kontrollere kvinners kropper og kvinners rett til selvstendig liv. Men jeg ville tenkt mer på misogynisme og fascisme enn nazisme. Jeg synes ikke nazisme passer helt inn der. Fascisme derimot, syns jeg passer ganske så bra. Man kan selvsagt være for en restriktiv abortpolitikk uten at man overlapper med fascismen også. Det kommer altså an på hva som er grunnlaget for at man ønsker en restriktiv abortpolitikk. Jeg skulle gjerne sett at de som snakker så varmt om fosterets rettigheter hadde vært like opptatt av rettighetene og livet til barna etter at de er født. Ikke minst det hvor lite hjelp og oppfølging man får fra helsevesenet med tanke på avlastning hvis man hadde blitt tvunget til å bære frem et multihandikappet barn. Så ja, hvis du spør meg om jeg syns det er absurd å sette likhetstegn med 2 streker under svaret mellom det å være for restriktiv abortpolitikk og det å være nazist, så er jeg enig i at det er absurd. Det er likevel endel overlappende holdninger med fascismen, som jeg syns passer godt til beskrivelsen av å være for restriktiv abortpolitikk. Men det er fordi jeg verdsetter livet til en voksen kvinne og hennes mann og hennes levende barn høyere enn verdien til en cygote og noe som kanskje kan utvikle seg til et barn. 1
leticia Skrevet 35 minutter siden Skrevet 35 minutter siden Duriello skrev (14 minutter siden): Huff, det er traurige greier.. Jeg kan null og nix om denne prosessen, ble du ikke henvist til spesialist?🤔 Folk må få bestemme selv. 👍 Nei, avgjørelsen ble tatt på legekontoret. Men husk, dette er for over 20 år siden, og vurderingen ville kanskje vært en annen idag. (Jeg hadde allerede født 3 ganger i løpet av 3 år, så han tenkte vel at det var nok for kroppen min kanskje? ) Så da ble det 4 ganger på 5 år i stedet for 4 ganger på litt over 4 år... Jeg ville ikke ta den aborten, men det er like viktig at man får bestemme selv uansett. Både når det gjelder de som ønsker å ta abort, og de som ikke ønsker å ta abort. Det er ikke helsepersonellet som må leve med avgjørelsen resten av livet sitt, men den enkelte kvinne og hennes familie. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå