Fatninja Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden 2 hours ago, jjkoggan said: Joda, særlig rundt borgekrig tida. Hvilken borgerkrig tid? Jeg bor i Norge. 2 1
jjkoggan Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Fatninja skrev (1 minutt siden): Hvilken borgerkrig tid? Jeg bor i Norge. Borgerkrigstiden var en periode i norsk historie der flere konger eller kongsemner kjempet om makten i riket. Borgerkrigstiden begynte etter Sigurd Jorsalfaresdød i 1130. Sluttpunktet settes ofte til 1217, da Håkon Håkonsson ble enekonge, men trekkes noen ganger helt til 1240, da Skule jarls opprør mot Håkon var over. 1 1
Fatninja Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden 2 hours ago, jjkoggan said: Borgerkrigstiden var en periode i norsk historie der flere konger eller kongsemner kjempet om makten i riket. Borgerkrigstiden begynte etter Sigurd Jorsalfaresdød i 1130. Sluttpunktet settes ofte til 1217, da Håkon Håkonsson ble enekonge, men trekkes noen ganger helt til 1240, da Skule jarls opprør mot Håkon var over. Jeg tenkte nå på de siste 200 år eller så. Vi har nytt godt svært godt av kristen protestantisme. Men la gå. Så det du sier da med andre ord er at vi har utviklet oss siden dette og at andre kulturer som er mindre utviklet er underlegne vår kultur? 2 1
jjkoggan Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Fatninja skrev (44 minutter siden): Jeg tenkte nå på de siste 200 år eller så. Vi har nytt godt svært godt av kristen protestantisme. Men la gå. Så det du sier da med andre ord er at vi har utviklet oss siden dette og at andre kulturer som er mindre utviklet er underlegne vår kultur? Var norsk kultur i 1900 underlegen norsk kultur i 2025 eller har kulturen ikke endret seg noe særlig? Jeg mener det er vanskelig å måle og sammenligne kulturer. Jeg tror rikdom spiller den største rollen i hvordan folk behandler hverandre i et samfunn. Det er mye lettere å bli snill mot og ha mindre fordommer mot hverandre når alle har mer enn nok å spise og skaffe seg det de trenger. 1 1
VifteKopp Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden jjkoggan skrev (1 minutt siden): Jeg tror rikdom spiller den største rollen i hvordan folk behandler hverandre i et samfunn. Det er mye lettere å bli snill mot og ha mindre fordommer mot hverandre når alle har mer enn nok å spise og skaffe seg det de trenger. Ikke nødvendigvis. Noen av de rikeste landene i verden behandler kvinner som annenrangs borgere, mens det er mange primitive samfunn som er svært egalitære. 5
Abigor Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 22 hours ago, Fatninja said: Så å være for restriktiv abortpolitikk = nazisme? (Siden det tas opp i tråden her?) Jeg kjenner ei dame som ble presset til abort av helsevesenet. Ungen var frisk, men rent realistisk så ville nok adopsjon vært det riktige valget om ungen hadde blitt bragt til verden. Hun fikk beskjed av de innvolverte helsearbeiderne at om at om hun hadde bodd i bibelbeltet, så hadde det vært støtteapparat på plass for henne og ungen, men siden hun bor i en ukristelig del av landet, så anbefalte de på det sterkeste abort. Hun er veldig lei seg og skulle inderlig ønske at ungen ikke ble drept. Dette er litt av det samme problemet som med aktiv dødshjelp. Når det er veldig utabu med aktiv dødshjelp, så presser helsepersonell en til å begå selvmord. Dette er det mange saker på fra Canada. Jeg tenker at en mer restriktiv abortpolitikk vil kunne berge mange liv i og med at det vil tvinge fram støtteordninger i helsevesenet og hindre at helsepersonell oppfordrer til drap på friske fostre. Hva mener du med "drept"?
jjkoggan Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden VifteKopp skrev (2 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Noen av de rikeste landene i verden behandler kvinner som annenrangs borgere, mens det er mange primitive samfunn som er svært egalitære. De er rike land som ikke deler sin rikdom. Uansett er det ingen faktor som er 100 prosent når det gjelder menneskelig oppførsel. 1
VifteKopp Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) jjkoggan skrev (8 minutter siden): De er rike land som ikke deler sin rikdom. Emiratene og Qatar deler oljerikdommen med innbyggerne sine, men det gjør ikke disse menneskene automatisk tolerante mot kvinner, homofile, etc.. Da kreves det kulturelle endringer. Endret 3 timer siden av VifteKopp 2 1
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Det er fleire problemer med aktiv dødshjelp, men problemet utpekt her er meir eit symptom på eit system som er overbelastet enn nokon form for ondskap. Forøvrig er det ikkje noko reelt problem å rådføre pasienten når ein veit slutten er nær uansett. Seinast nokre uker sida fekk me beskjed at ein i familien hadde "timer, kanskje dager" igjen. Det var slutt på behandling, og no var det berre lindring i hans siste timer... som så varte i veil to uker i stedet. Mykje av den tida lå han i voldsomme smerter. 1
jjkoggan Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden VifteKopp skrev (16 minutter siden): Emiratene og Qatar deler oljerikdommen med innbyggerne sine, men det gjør ikke disse menneskene automatisk tolerante mot kvinner, homofile, etc.. Da kreves det kulturelle endringer. Det har allerede gjort dem mer tolerante enn før. Store endringer tar tid og ofte med konflikt, slik som skjedde i vesten. 1
VifteKopp Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden jjkoggan skrev (29 minutter siden): Det har allerede gjort dem mer tolerante enn før. Store endringer tar tid og ofte med konflikt, slik som skjedde i vesten. Joda, men det er ikke velstand som har gjort dem hakket mer tolerante, men kulturell endring. De mest velstående i Sør-Afrika under apartheid eller i sørstatene i USA under slaveriet, var svært intolerante, for å bruke andre eksempler.
jjkoggan Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden VifteKopp skrev (5 minutter siden): Joda, men det er ikke velstand som har gjort dem hakket mer tolerante, men kulturell endring. De mest velstående i Sør-Afrika under apartheid eller i sørstatene i USA under slaveriet, var svært intolerante, for å bruke andre eksempler. Rikdom fører til kulturell endring fordi de må integrere seg med andre. De klarte å segregere seg for en stund i Sør Afrika og sørstatene men bredere integrering endret apartheiden/kulturen 1
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden jjkoggan skrev (1 minutt siden): Rikdom fører til kulturell endring fordi de må integrere seg med andre. De klarte å segregere seg for en stund i Sør Afrika og sørstatene men bredere integrering endret apartheiden/kulturen Rikdommen deres var basert på rasesegregering.
jjkoggan Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden VifteKopp skrev (12 minutter siden): Rikdommen deres var basert på rasesegregering. Nøkkelordet er «var». Fattigdom er isolerende, rikdom krever integrering 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå