Oreo Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Jeg kjører en honda cb125r 2021 midell og jeg fikk motorstopp langs motorveien. Den har gått 31000Km. Det som skjedde var at den mista gassen jeg ga den og den døde sakte ut på en måte. Jeg fikk der etter ikke start på den. Har noen noe inspill. Jeg fyller altid 98 oktan, men dagen før ga pappa meg akralytt bensin til 2takt han sier at det har funket på sin scooter og andre sykler, kan dette ha ødelagt noe Endret 11 timer siden av Oreo
TheKims Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Visst du fyller 2-takts bensin på en 4-takt så får sykkelen alt for mye olje og det kan sote igjen sylinder, stempel og tennplugger. Jeg ville ha begynt med å tappe ut all bensin og fylt på med vanlig bensin. Deretter ville jeg ha tatt ut tennpluggen også rengjort denne. 2
Jobs Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) TheKims skrev (37 minutter siden): Visst du fyller 2-takts bensin på en 4-takt så får sykkelen alt for mye olje og det kan sote igjen sylinder, stempel og tennplugger. Jeg ville ha begynt med å tappe ut all bensin og fylt på med vanlig bensin. Deretter ville jeg ha tatt ut tennpluggen også rengjort denne. Tviler på at det er feilen at den stoppet da det er bare 2% olje i den bensin,har selv brukt den bensinen på 4 takt traktor klipper uten problemer .Men om den har stått lenge og blitt vann i kan det gi problemer. Endret 10 timer siden av Jobs
Jalla21 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden At noen fyller 2-takts bensin på en 4-takts motor virker ganske merkelig for å si det pent. 1
kåre b Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Går vanligvis helt fint å kjøre alkylat 2t igjennom 4t. Vet det er noen som har skjært motorsag ved overgang fra hjemmeblandet til alkylat, da alkylaten brenner mye renere og kan få sot til å løsne. I ditt tilfelle må du begynne med litt basic feilsøking; -går motoren rundt? -Er det kompresjon? Ulyder? -er det gnist? -Sjekk dysa i forgasseren for rusk 2
Oreo Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Ja det er jo bare 2% olije og jeg fylte det dagen før så den sto en natt under tak og dagen etter på når jeg fikk motorstopp så hadde den en rar tomgangs lyd som at den gikk opp ned på turtall på en måte hver fjerde eksplosjon var rar. Jeg får jo ikke start på den, og møtoren går tungt en gang før den stopper om jeg prøver å starte den. I tillegg til at om jeg putter den i gir og prøver å dra bakhjuket rundt går ikke hjulet rundt
Oreo Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden kåre b skrev (1 minutt siden): Går vanligvis helt fint å kjøre alkylat 2t igjennom 4t. Vet det er noen som har skjært motorsag ved overgang fra hjemmeblandet til alkylat, da alkylaten brenner mye renere og kan få sot til å løsne. I ditt tilfelle må du begynne med litt basic feilsøking; -går motoren rundt? -Er det kompresjon? Ulyder? -er det gnist? -Sjekk dysa i forgasseren for rusk Motoren går en gang rundt så stopper den. At det er kompresjon det vet jeg ikke, det virker som at det ikke gnister, det er innsprøytning ikke forgasser
TheKims Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Visst den har innsprøyting så kan det være at den ikke får nok bensin. Olje i bensinen vil gjøre den tykkere.
Oreo Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Ja da må jeg av med tanken da får å fa tilgang til dysen
Oreo Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden kåre b skrev (3 minutter siden): Klarer ikke startmotoren å dra rundt motoren ? Den gåt rundt en gang virker det som også stopper den
MailMan13 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Hvis startmotoren ikke klarer å dra rundt motoren så sjekker man batteriet først. Hvis batteriet er friskt og startmotor fremdeles ikke klarer å dra rundt må man finne ut om startmotoren er dårlig eller om motoren faktisk ikke snurrer fritt lenger. Gir lite mening å spekulere i plukker og injektorer før det er i orden. Endret 9 timer siden av MailMan13 1
NoBo Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Oreo skrev (1 time siden): I tillegg til at om jeg putter den i gir og prøver å dra bakhjuket rundt går ikke hjulet rundt Testet du da flere gir? Laveste gir kan fort gi mye motstand. Hvis du tester med å sette den i et av de høyere girene, bør du kunne dra motoren rund med å trille sykkelen. Hvis du skrur ut pluggen, setter på plugghetten, og holder godset til pluggen inntil metallet på motoren, bør du kunne se gnist når du bruker starteren. NB! Bruk isolerte (gummi) hansker når du tester dette. Hvordan ser pluggen ut? Er det mye sot på den? 1
Oreo Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden MailMan13 skrev (6 minutter siden): Hvis startmotoren ikke klarer å dra rundt motoren så sjekker man batteriet først. Hvis batteriet er friskt og startmotor fremdeles ikke klarer å dra rundt må man finne ut om startmotoren er dårlig eller om motoren faktisk ikke snurrer fritt lenger. Gir lite mening å spekulere i plukker og injektorer før det er i orden. jeg koblet et annet 12 v batteri til batteriet til sykkelen og start motoren drar stempelet rundt til det stoppe brått og lysene på sykkelen skrur seg av. og så våkner den når man slipper knappen burde prøve å lade opp bateriet på sykkelen først for å se om det hjelper. og kan prøve 6 gi i tillegg
Oreo Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden NoBo skrev (7 minutter siden): Testet du da flere gir? Laveste gir kan fort gi mye motstand. Hvis du tester med å sette den i et av de høyere girene, bør du kunne dra motoren rund med å trille sykkelen. Hvis du skrur ut pluggen, setter på plugghetten, og holder godset til pluggen inntil metallet på motoren, bør du kunne se gnist når du bruker starteren. NB! Bruk isolerte (gummi) hansker når du tester dette. Hvordan ser pluggen ut? Er det mye sot på den? pappa tenkte det var feil med tennpluggen så det er nok det neste vi skal prøve å teste men må lade batteriet først
NoBo Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Oreo skrev (22 minutter siden): jeg koblet et annet 12 v batteri til batteriet til sykkelen og start motoren drar stempelet rundt til det stoppe brått og lysene på sykkelen skrur seg av. og så våkner den når man slipper knappen burde prøve å lade opp bateriet på sykkelen først for å se om det hjelper. og kan prøve 6 gi i tillegg Ser ut til at sykkelen kan ha Honda sitt diagnosesystem, dvs. enten via en diagnoseport, eller ved å lese ut eventuelle blink fra lysene i displayet. —> la du merke til om det var konstant lys, eller om det så ut til å blinke på noen av lysene/symbolene på sykkelens display når du forsøkte å starte den? 1
Oreo Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden NoBo skrev (2 minutter siden): Ser ut til at sykkelen kan ha Honda sitt diagnosesystem, dvs. enten via en diagnoseport, eller ved å lese ut eventuelle blink fra lysene i displayet. —> la du merke til om det var konstant lys, eller om det så ut til å blinke på noen av lysene/symbolene på sykkelens display når du forsøkte å starte den? det som skjer når man prøver å starte den er at den blacker ut så den skrur seg helt av før du slipper start knappen
NoBo Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Oreo skrev (8 minutter siden): det som skjer når man prøver å starte den er at den blacker ut så den skrur seg helt av før du slipper start knappen Ok, skal holde å sette på tenningen, dvs. nøkkelen i ON posisjon så det blir liv i displayet. Eventuelle blink for feilkoder bør da dukke opp. At alt ‘dør’ når man forsøker å starte, kan tyde på utladet batteri men kan også eks. være at det er en beskyttelsesmekanisme for å hindre skade på motor og/eller elektronikk., inntil feilen er utbedret. 1
Oreo Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden ja jeg må vel da bruke diagnose verktøy for å finne ut om det er noen feil koder? jeg må nokk lade batteriet ja
Oreo Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden veldig hyggelig svar håper jeg klarer å få den tilbake igjenn til sommeren takk for strålende hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå