Gå til innhold

Investere sekundærbolig med korttidsleie kontra aksje/fond

Anbefalte innlegg

Skrevet
clarke133 skrev (6 minutter siden):

Nei, men prøver å se om det er noe jeg har oversett. Jeg er kun ute etter ren økonomisk gevinst. Slik jeg ser det er det jo overlegent med sekundørbolig og airbnb.

Hittil er jo argumentene i mot at det er jobb med utleie, det påvirker boligmarkedet, og evt regulering.

Ja, jeg er enig med deg i at det er overlegent med sekundærbolig og airbnb hvis alt går som smurt. 

Jeg har nok dessverre litt for liten tiltro til folk, og leter alltid etter hva som kan gå galt. Derfor tenker jeg at fond er en bedre løsning. Men som sagt, hvis alt går bra så har du en grei inntekt via sekundærbolig. 

Ble svindlet etter Airbnb-utleie: – Personnummer var nok 

Brukte Airbnb som narkolager: Skjulte hasj i malingsspann 

Kim leide ut med Airbnb – leiligheten ble brukt som bordell

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
clarke133 skrev (31 minutter siden):

Skatt på uteleie blir vell ca 20-22% da det ikke er som næringsform.

Om jeg bruker 1.8mill i egenkapital vil det med mine beregninger ende opp med ca 13.9% årlig avkastning tatt airbnb inntektene i betraktning, kontra 8-10 i fond. Da har jeg lagt til grunn for 3% årlig boligprisvekst de neste 10 årene.

Snakker om boligpolitikken i min by hvor jeg er.

Skatt på airbnb/korttidsutleie er ikke 20-22%, men men
edit2: Ser at de har forandret det i nyere tid. Så er jo spørsmålet om de kommer til å forandre det igjen

edit: Ut over det hvor mye/hvor mange % har du satt av til slitasje/kommunale avgifter/felleskostnader/oppvarming/varmtvann/strøm/uforutsett/eiendomsskatt/formuesskatt/etc?

Endret av wampster
Skrevet
leticia skrev (21 timer siden):

Med mye Airbnb, f.eks folk som kjøper boliger for å kunne drive med korttidsleie til turister, så fører det til at prisene går opp, befolkningen blir presset bort fra byene / populære turiststeder. Det blir færre leieboliger for folk som bare trenger et sted å bo. 

Noen steder, f.eks i Spania har det ført til et hat mot turister.  

https://www.tv2.no/nyheter/viral/raser-mot-turister/17750694/

Men hva med de som ikke ønsker å bo fast, som innleide sykepleiere og annet sesongarbeid?
Vi ser også studenter som ikke får bolig, og airbnb løser mange av disse problemene.

Gjest 87553...215
Skrevet
Trulss skrev (9 timer siden):

Men hva med de som ikke ønsker å bo fast, som innleide sykepleiere og annet sesongarbeid?
Vi ser også studenter som ikke får bolig, og airbnb løser mange av disse problemene.

Ja hva med sesongarbeidere som de i turistbransjen. Som trenger bolig? Skal de konkurrere med turistene. Hva med studenter som ikke har bolig 2 måneder i året?

Anonymous poster hash: 87553...215

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...