Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tiguan underkjent på EU «Feil ET»- Har jeg eller verkstedet/vegvesenet rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Muttern skal reise bort i 3 uker, så det måtte være i orden denne uken.

Ah, ja da stiller jo saken seg litt annerledes ja.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, Hollabaloo said:

Nei, min innpress og maks sporvidde er ikke å anse som et intervall.

Ja enig, strengt tatt så er det 2 intervaller. Med 1 ukjent i hvert av intervallene.

Problemet her var at de alternative hjulkombinasjonene var listet på både vognkort og vegvesen.no, men uten noen ET indikasjon. 

Verkstedet hadde tilgang til dataene, men gadd ikke sjekke

Vegvesenet sine retningslinjer behandler minimums og maksimumsverdier som originalt tall

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (42 minutter siden):

Ja enig, strengt tatt så er det 2 intervaller. Med 1 ukjent i hvert av intervallene.

Problemet her var at de alternative hjulkombinasjonene var listet på både vognkort og vegvesen.no, men uten noen ET indikasjon. 

Verkstedet hadde tilgang til dataene, men gadd ikke sjekke

Vegvesenet sine retningslinjer behandler minimums og maksimumsverdier som originalt tall

Enten så er det et intervall med to tall for samme type, eller er det ikke et intervall. Det er 0 intervaller for innpress, og 0 intervaller for sporvidde på deres vognkort.

Vognkortet er designet sånn, er sånn for min bil også. Du har også sannsynligvis flere dekk/felg-varianter på typegodkjenningen enn de 4 som er på vognkortet, så det mangler ikke bare data for de 4 variantene du faktisk har, det mangler varianter også.

En ide, og jeg vet ikke hvor realistisk det er, er om en kontrollør hos vegvesenet kunne ført opp de manglende dekk/felg-data for deres bil i merknadsfeltet på vognkortet. Det er åpenbart ingen løsning på kort sikt her og nå, men på lang sikt så ville dere da ikke havne i samme situasjon igjen ved neste eu-kontroll.

Endret av Hollabaloo
Skrevet
1 hour ago, Hollabaloo said:

Enten så er det et intervall med to tall for samme type, eller er det ikke et intervall. Det er 0 intervaller for innpress, og 0 intervaller for sporvidde på deres vognkort.

Vognkortet er designet sånn, er sånn for min bil også. Du har også sannsynligvis flere dekk/felg-varianter på typegodkjenningen enn de 4 som er på vognkortet, så det mangler ikke bare data for de 4 variantene du faktisk har, det mangler varianter også.

En ide, og jeg vet ikke hvor realistisk det er, er om en kontrollør hos vegvesenet kunne ført opp de manglende dekk/felg-data for deres bil i merknadsfeltet på vognkortet. Det er åpenbart ingen løsning på kort sikt her og nå, men på lang sikt så ville dere da ikke havne i samme situasjon igjen ved neste eu-kontroll.

Hadde en lang prat med en av de jeg snakket med på vegvesenet i løpet av prosessen. Han var ganske oppgitt over tingenes tilstand. Han kunne fortelle at fabrikantene hadde ansvaret med å legge inn dataene fra typegodkjenningene inn i deres system. Og det var de mange ganger slurvete med. 

Videre så var PKK nå så strenge at de hadde mange fortvilede folk på telefon. Han var oppgitt over at verkstedene ikke logget seg på og sjekket dataene. Det mange av de som ikke klarer det tydeligvis, var hans utsagn.

Det er heller ikke samme data på vegvesen.no, som det som står i vognkortet for det er 2 system. Feltene de har for å legge inn data i vogn kortet er for små, slik at det ikke er plass til å skrive inn det som trengs.

Jeg er fortsatt uenig med deg når det gjelder intervall. Dersom man sier minimum så angir det at det er et intervall, men der maksimum ikke er interessant å nevne, fordi det er irrelevant.

Skrevet
Hollabaloo skrev (7 timer siden):

Det var nok bedre for surrehuer og rotekopper som da kunne kjøre rundt i sine gamle vrak med alvorlige mangler, uten å bekymre seg for noe annet enn en og annen sporadisk teknisk kontroll langs veien.  

Det er en lang vei fra "surrehuer og rotekopper" til kollektiv, systemisk nevrotisisme der absolutt alt skal detaljreguleres. Det siste er uttrykk for et sykt samfunn. Jeg synes det får være grenser for den syke byråkratiseringen og kontrollbehovet over tilværelsen.

Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Det er heller ikke samme data på vegvesen.no, som det som står i vognkortet for det er 2 system. Feltene de har for å legge inn data i vogn kortet er for små, slik at det ikke er plass til å skrive inn det som trengs.

Det jobbes sakte men sikkert mot at vognkort skal bli digitale, det vil forhåpentligvis løse problemet med mangelfull info på vognkort: Vognkortdirektivet

• Liker 1
Skrevet
Satan666 skrev (1 minutt siden):

Det er en lang vei fra "surrehuer og rotekopper" til kollektiv, systemisk nevrotisisme der absolutt alt skal detaljreguleres. Det siste er uttrykk for et sykt samfunn. Jeg synes det får være grenser for den syke byråkratiseringen og kontrollbehovet over tilværelsen.

Dessverre så er det sånn at i et samfunn der man har rotekopper og surrehuer som har en helt annen oppfattelse av hva som er rett, galt, fornuftig og ufornuftig enn de fleste andre, så trenger vi lover og regler for at samfunnet skal fungere. Jeg kjenner meg ikke igjen i din virkelighetsoppfattelse av at vi lever i et sykt samfunn der absolutt at skal detaljreguleres.

Skrevet
Hollabaloo skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner meg ikke igjen i din virkelighetsoppfattelse av at vi lever i et sykt samfunn der absolutt at skal detaljreguleres.

Du fortsetter jo bare med det samme argumentet, selv om jeg skrev at det er en lang vei fra den ene ytterkanten du beskriver som vill-vest, til ytterkanten jeg beskriver som et gjennomregulert kontrollsamfunn det absolutt alt er satt inn i et system. Det er i det siste vi faktisk befinner oss. Men du vil tydeligvis ha mer kontroll, mer lover og regler, mer rigid detaljstyring du kan "finne deg selv" i. Har du noen formening om når det kanskje er nok lover og regler og byråkrati, eller elsker du å leve i systemet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...