HansHansen Skrevet i går, 19:15 Skrevet i går, 19:15 Jeg vurderer å gå ut av fast jobb og starte eget AS for et IT konsulentoppdrag i offentlig sektor. Timepris er 1 400 kroner, 100 prosent stilling og cirka 1 860 timer i året, altså rundt 2,6 millioner kroner i omsetning. Varighet: fra avtalt oppstart til 31.12.2026 Opsjon: kunden kan forlenge seks måneder av gangen, opptil ett år ekstra. Jeg har regnet på det slik: • Lønn cirka 900 000 kroner, utbytte 200 000 kroner • Kostnader (pensjon, forsikring fra dag én, regnskap, utstyr og lignende) cirka 380 000 kroner per år Ender opp med omtrent 765 000 kroner netto, omtrent som i dag, men med bedre sparing og mer fleksibilitet. Planen er å ha inntektssikring fra dag én for trygghet på nivå med fast stilling. Er det noen her som har gjort noe lignende? Virker tallene realistiske, og hva bør jeg være ekstra oppmerksom på når det gjelder kontrakt, buffer, forsikring og skatt? Tar gjerne imot erfaringer og tips 🙏
ps5 Skrevet i går, 19:22 Skrevet i går, 19:22 Har du allerede vunnet oppdraget? Disse har gjerne særdeles stor konkurranse. Hvis du faktisk har vunnet kan du bare kjøre på med enkelpersonfortag (billigst), as (mye mer overhead spesielt pga aga) eller as registrert som bemanningsfortak (der dette kreves, høy terskel for å bli registrert). Du bør uansett ikke stifte noe før et oppdrag faktisk er i sekken. 1
HansHansen Skrevet i går, 19:45 Forfatter Skrevet i går, 19:45 Ja, jeg har oppdraget om jeg vil. Oppdraget blir formidlet av noen som tar en liten andel, men jeg skulle få 1400 i timen. Antar at jeg må fakturere mellomleddet. Skal ha prat med dem i løpet av uken. Jeg kjenner dem godt og vi har en god relasjon. Jeg er god lønn og bonus som fast ansatt, rundt 1,5 totalt i dag. Ønsker vel egentlig tips og erfaringer fra andre som har gjort noe lignende?
Salvesen. Skrevet i går, 19:50 Skrevet i går, 19:50 HansHansen skrev (2 minutter siden): Ja, jeg har oppdraget om jeg vil. Oppdraget blir formidlet av noen som tar en liten andel, men jeg skulle få 1400 i timen. Antar at jeg må fakturere mellomleddet. Skal ha prat med dem i løpet av uken. Jeg kjenner dem godt og vi har en god relasjon. Jeg er god lønn og bonus som fast ansatt, rundt 1,5 totalt i dag. Ønsker vel egentlig tips og erfaringer fra andre som har gjort noe lignende? Det er åpenbart at du er dyktig og ettertraktet med slik lønn og muligheter. jeg hadde kastet meg rundt og prøvd, om du har muligheten. men husk at å drive for seg selv kan skape problemer ift lån og andre ting. En får ikke automagisk 5x av kontrakt festet lønn osv før en kan vise til flere år osv. det er vell grunne til at jeg ikke gjør det selv om dagen. 1
HansHansen Skrevet i går, 19:56 Forfatter Skrevet i går, 19:56 Jeg har allerede bolig og lån så jeg er ikke bekymret for det. Om jeg går for dette har jeg dekket restlånet på noen år. Takk for oppfordrende tilbakemelding
logaritmemannen Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg driver med noe liknende som deg, men har ikke inntektssikring. Hvor mye koster dette? Min "inntektssikring" er spare opp en stor nok buffer i AS-et til å kunne betale ut vanlig lønn i X antall måneder uten oppdrag. Eventuelt permittere meg selv 80 % (maksimal % for 1-AS). Regnestykket ditt blir grovt sett, og noe konservativt, slik, basert på min erfaring: Inntekter: Fakturering: 2 600 k Utgifter: Lønn: 900 k Annet (AGA, pensjon, leie datasystemer etc.): Ca. 35 % av lønnen, dvs. 315 k (husk at det er mange faste utgifter, så jo høyere lønn, jo lavere prosent av lønnen utgjør disse). Resultat før skatt: 1 385 k Årsresultat (etter betaling av 22 % selskapsskatt): 1 080 k Utbytte kan betales ut med utgangspunkt i summen på 1 080 k med de regnskapstekniske begrensningene som finnes. Husk at det alltid er viktig med nok likviditet i selskapet til å betale MVA, lønn, takle eventuelle sene betalinger fra kunder, gå perioder mellom oppdrag etc. Jeg har ca. fem måneder med utgifter i likvide midler, resten er investert. Jeg hadde ikke noe problem med å få lån i banken med eget AS, ettersom jeg gikk til en bransjespesifikk bank og fortalte dem hva jeg jobbet med. De forsto at faget jeg jobber med betyr gode jobbmuligheter de neste 10-15 årene. Jeg ville ha betalt ut 7,1 G for å optimalisere forholdet mellom lønn og utbytte med tanke på skatt og opptjening i folketrygden etc.
HansHansen Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Ja, det ca det samme som jeg har regnet meg frem til. Jeg tror inntektssikring koster ca. 7,2% av lønnen. Hvilken bank har du brukt? Investerer du via selskapet ellen privat?
NoBo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden HansHansen skrev (20 timer siden): Oppdraget blir formidlet av noen som tar en liten andel, men jeg skulle få 1400 i timen. Antar at jeg må fakturere mellomleddet. Pass på at avtalene mellom deg, byrået og oppdragsgiver ikke gjør at du stiller svakere enn om du hadde hatt en direkte avtale. Det gjelder særlig rettigheter, betaling og mulighet for videre samarbeid.
Bing123 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Husker mye oppstandelse om at regjeringen satte kjepper i hjulene for denne type geskjefter, eller har det kommet en grei work around? Uansett, det er bare å kjøre på. Dersom man har kompetansen er det liten grunn til å donere en stor andel av timepris til konsulenthus. Med oppdrag fra start er det verste som kan skje er at du finner ut at det ikke er noe for deg. Ved eventuelt neste jobbsøk ser det bra ut å være en som tør å gutse litt. Endret 3 timer siden av Bing123 1
logaritmemannen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden HansHansen skrev (2 timer siden): Ja, det ca det samme som jeg har regnet meg frem til. Jeg tror inntektssikring koster ca. 7,2% av lønnen. Hvilken bank har du brukt? Investerer du via selskapet ellen privat? Kan fortelle deg hvilken bank det er hvis du sender meg PM. Ellers kan jeg si at det er en relativt liten bank som er for bransjen min. De store bankene har en mer generisk tilnærming da de ikke kan eller har mulighet til å kjenne hver bransje i detalj. Jeg investerer gjennom selskapet mitt, og har opprettet en bedriftskonto hos Kron. Automatisk månedlig trekk med mulighet for så mange innskudd som jeg ønsker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå