Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Alarmselskap? Hva er et godt tilbud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har vært i kontakt med alarmselskap og fått et tilbud som foreløpig er det beste jeg har fått.. Jeg bare lurer på er det noe mer jeg bør prøve å forhandle om i denne avtalen?

Vi har gleden av å presentere følgende tilbud til deg:

• Merking av boligen: ”Kameraovervåkning - Alarm med utrykning”
  • Forsikringsgodkjent og TEK17-tilpasset anlegg
  • Alarmsentral/Sikkerhets-Gateway med nødstrømsbatteri og trippel forbindelse (4G, wifi og ethernet)
  • 2 stk bevegelsesdetektorer (IR) med nattsynkamera – tilgang til disse via APP (kamera er valgfritt)
  • 5 stk optiske røykdetektorer med sirene, selvtest hvert minutt (flere kan seriekobles)
  • 3 stk magnetkontakter med sjokkdeteksjon til dører/vinduer (skallsikring/nattalarm)
  • 1 stk betjeningspanel med panikkalarm ved inngangsparti
  • 2 stk nøkkelbrikker (til enkel deaktivering av alarm uten kode)
  • 1 stk nøkkelboks til oppbevaring av nøkler (forutsetter direkte adkomst til egen inngangsdør) 
  • Gratis bruk av Sector Alarm App (iPhone og Android)
  • Temperaturmålere (innebygget i alle røykdetektorer, magnetkontakter og bevegelsesdetektorer)
  • 1 stk ringeklokke med HD- kamera og toveis kommunikasjon

Ferdig montert alarmanlegg: kr 1.290,-
Månedspris: kr 459 pr. måned (vektertjeneste med utrykning)

Alle priser er inkludert mva. og forutsetter betaling via autogiro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass på at det er kabel mellom sentral som må ha eget simkort ,de kriminelle har begynt og få jammer som stopper signalene mellom de trådløse komponenter . Så med andre ord montere trådløst alarm i dag er ikke og anbefale .

Skrevet
Jobs skrev (39 minutter siden):

Så med andre ord montere trådløst alarm i dag er ikke og anbefale

Dette er blitt standard nå og er tatt med i godkjenningen. Men jeg er absolutt enig! Hadde jeg hatt valget hadde jeg valgt kabel til hver detektor. Slipper problemer med batteridrift også..

vidor skrev (1 time siden):

da alarmen på 120 dB gikk av rundt 03:00

Falskalarmer er fortsatt ikke mulig å unngå, detektorene er for følsomme.. Men en uønsket alarm er noe herk uansett. 

Jeg regner med at TS har lest alt i avtalen om eierskap og andre kostbare overraskelser vi leser om?  😝

Bjerknez skrev (1 time siden):

Dropp hele greia.

Absolutt den rimeligste løsningen hvis du da ikke gjør hele jobben selv! 😊

Skrevet

Min opplevelse av utrykning var mest en vits. De var så trege at om det hadde vært et reelt tyveri hadde kjeltringene kunne rundstjelt hele huset og stukket av. Helt enig at man like godt kan sette opp alarmen selv og basere seg på kamera og avtale med naboene. Hvis ikke kjøper du i stor grad illusjonen av trygghet. Verisure f.eks gir deg ikke engang tilgang til video fra ditt eget hus.

Skrevet (endret)
vidor skrev (14 minutter siden):

Min opplevelse av utrykning var mest en vits. De var så trege at om det hadde vært et reelt tyveri hadde kjeltringene kunne rundstjelt hele huset og stukket av. Helt enig at man like godt kan sette opp alarmen selv og basere seg på kamera og avtale med naboene. Hvis ikke kjøper du i stor grad illusjonen av trygghet. Verisure f.eks gir deg ikke engang tilgang til video fra ditt eget hus.

Det tok Sector alarm 50 minutter å komme til mitt hus når brannalarmen gikk å når dem kom frem hadde dem ikke engang med seg nøkkelen. (Jeg hadde nøkkelavtale forsi vi hadde hund). Dagen etter sa jeg opp avtalen og har ikke betalt for vekterutrykning siden. 

Falsk trygget er det du får. Intet annet. 

Endret av Bjerknez
Skrevet (endret)
Kentyen skrev (22 timer siden):

Hei! Jeg har vært i kontakt med alarmselskap og fått et tilbud som foreløpig er det beste jeg har fått.. Jeg bare lurer på er det noe mer jeg bør prøve å forhandle om i denne avtalen?

Det du bør etterspørre meir info om det som det står lite om, nemmeleg utrykninga.

Kva betyr det at du får vekterteneste med utrykning? Kva er typisk utrykkingstid i ditt område? Og kva er maksimal utrykkingstid om vektaren skulle befinne seg heilt i andre enden av området som patruljeres? Mykje av formålet med ei vektarteneste er sjølvsagt at vektaren kjem fram innan rimeleg tid, at det tek 30 minutt er ikkje heilt uvanleg. Ei også at innan vektaren kjem fram så er alt brannvesen/politi framme på staden fordi naboen har høyrt spetakellet og ringt nødnummeret.

Det andre spørmålet er kva vektaren gjer når vedkommande kjem fram? Ein ting er at ein låser seg inn og ser etter at alt er i orden, men kva om det har vært ein reell alarm? Vil vektaren ta seg av praktiske oppgåver som å spikre igjen vindauget som innbrotstjuven knuste i forsøk på å bryte seg inn? Kva om det er eller har vært brann, sørger vektaren for utlufting etter at brannvesenet har returnert? Passar vektaren på at sikringa er avslått på den kursen det har vært brann? Tenker vekteren på å sjekke at det fortsatt er straum på andre viktige ting i huset, som frysaren og innbruddsalarmen?

Om vektaren berre køyrer fram til huset ditt, ser at tjuvane har knust vinduet og berre ringer deg for å informere at her må du reise heim for å sikre at ikkje verken nye tjuvar eller regn/snø kjem inn i huset ditt, så er det heilt poenglaust om du er f.eks. på 14 dagers ferie og uansett må avbryte ferien din.

Eg ville også spurt meir om brannsikringa. Har vektarselskapet avtale med brannvesenet? Og på kva vilkår? Korleis er rutinene for å varsle brannvesenet? Ringer vektarselskapet så fort alarmen er utløyst? Må både alarmen være utløyst og temperaturen målt til over 60 grader? Eller venter dei alltid til at vektaren har komt fram og sjølv ser flammane før dei ringer brannvesenet for å være heilt sikre på at dei ikkje får gebyr for unødig brannutrykning?

Tilsvarande om du velger å utstyre bustaden med kamera. Har vaktsentralen tilgang til kameraet heile tida? I kva tilfeller får vektaren sjekke kameraet? Blir aktivering av kameraet loggført? Får du som huseigar varsel? Kan alle i husstanden som har appen spionere på kvarandre utan at dei andre i husstaden veit om det? Blir videoen lagra? Kor lenge?
Tek kameraet også opp lyd eller blir er det berre det som er rett foran linsa som blir fanga opp?

Når det gjeld det tekniske så ser det ganske greit ut, alt etter kva behov du har. Det du kanskje særleg bør merke deg for innbruddsalarmen er at når det følger med nøkkelbrikker for deaktivering utan alarm, så er det ein fare for at alarmen enkelt kan blir kopla frå om du slurver. Det er ikkje reint uvanleg at den brikka som ikkje heng på nøkkelhanken heng på ein krok ved sidan av betjeningspanelet for å seie det slik, så det med kodelaus deaktivering er både ein fordel og ein ulempe.

Prisen ser grei ut, her får du mykje utstyr for 1300 kr. Neste spørsmål er om dette er ditt utstyr? Er det slik at du til dømes kjøper deg inn litt og litt og at du eig utstyret sjølv etter f.eks. 1 år? Får du behalde utstyret om du avsluttar avtalen? Eller skal du returnere utstyret? Om du skal returnere utstyret, kan du demontere sjølv eller må du leige inn vekterselskapet til uspesifisert pris for å gjere jobben?

Månedsprisen synes eg personleg er litt høg i forhold til kva du får, men skjønner at delar av prisen sjølvsagt er nedbetaling av det tekniske utstyret som blir montert i bustaden din.

Endret av The Avatar
Skrevet

Mange gode poenger fra @The Avatar!

Men jeg står fortsatt fast ved at å betale for utrykning rett og slett er tull og totalt bortkastet. 

Det viktigste du bør tenke på er forebygging. Altså å hindre tyvene og velge ditt hus. Man kan ikke gardere seg, men utvendige kameraer som synes godt på eiendommen som står på 24/7 er en god ting. 

Jeg har allerede fersket to tyver med kameraene mine og den ene av dem ble gjenkjent av politiet. 

Jeg har også hatt Sector alarm. Alarmen gikk rett som det var og det var en feil hver gang. To av gangene kunne vært reelle og jeg ba dem rykke ut da brannalarm hadde gått og bikkja var hjemme alene. Det tok dem 47 minutter å rykke ut. Å når vekter ankom hadde han ikke med seg nøkkel.... 

Bare scam alt sammen. Bruk pengene på utstyr selv og sett opp. 

Skrevet

Jeg synes det er rart at alarmselskapene satser på og ha alt av sensorer etc. inne i huset og ikke et eneste kamera på utsiden. Hvorfor ikke satse på og ta tyvene FØR dem bryter opp døra eller knuser et vindu? Evt. få med hvilken bil dem kjører, skiltnummer etc. 

Neida... Dem skal ha alt av sensorer inne. Når innbruddet først er et faktum så er du mest trolig ikke hjemme uansett og tyvene er borte lenge før vekterne setter kursen mot ditt hus. 

Skulle ønske at andre så hvor bortkastet dette egentlig er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...