WiiBoy Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Kunne det vært lurt om man i alle ulykker av en viss størrelse var nødt til å registrere modell, årgang og mønsterdybde på dekk? Jeg ser på tester når jeg skal kjøpe nye dekk, men er jo ikke sikker på om testene er nøytrale. Jeg leser advarsler mot å kjøpe billige dekk på nett. Jeg leser advarsler mot å kjøre med gamle dekk. Jeg leser advarsler om å kjøre med sommerdekk på vinteren (noe som helt, helt sikkert stemmer) men jeg leser sjeldent om at feil/dårligere dekk er en stor årsak til ulykker. Er vi bare flinke med dekk i landet, er faren overdrevet eller er det ikke synlig nok at visse dekktyper er overrepresentert i ulykker?
sedsberg Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Vi er ikke så voldsomt flinke. Eks: https://www.nrk.no/norge/flere-velger-sommerdekk-som-vinterdekk---trenden-bekymrer-1.15211104
Dubious Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Norge er vel det eneste landet i verden som ikke har krav om vinterdekk. Av de som får snø. Trenger ikke trekke fram land uten snø. Har aldri hatt bruk for piggdekk, og vil bruke mine 10 år gamle piggfrie dekk i år også. Godt mulig det blir AT hele året. Trenger ikke kjøre når det er isete, og kjører aldri langt om vinteren.
sedsberg Skrevet 41 minutter siden Skrevet 41 minutter siden Det er noen krav men stort sett bare at "du skal være skodd for forholdene". Du må ha minimum 3mm mønster uavhengig av dekktype du kjører med i vintersesongen. Og sklir du ut på glatta på sommerdekk så kan du få avkortning på forsikring og trolig bot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå