Sovna Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden Trestein skrev (1 time siden): fartsbøter ikke startet før man var 5km/h over grensen. Det er jo slik. Har blitt tatt i både fotoboks og laser. Begge gangene nedjustert noen km/t.
Trestein Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Sovna skrev (2 minutter siden): Det er jo slik. Har blitt tatt i både fotoboks og laser. Begge gangene nedjustert noen km/t. Jeg har fått 1200kr i bot for 73 i en 70 sone.
Nedward Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Trestein skrev (23 minutter siden): Jeg har fått 1200kr i bot for 73 i en 70 sone. Da etter fratrekk. Laseren viser 3 km/t mindre enn faktisk hastighet som sikkerhetsmargin. Hvis speedometeret ditt var iht. gjeldne regler (ECE R-39) ville det vist nærmere 80 km/t da du ble målt. 1
Trestein Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Nedward skrev (16 minutter siden): Da etter fratrekk. Laseren viser 3 km/t mindre enn faktisk hastighet som sikkerhetsmargin. Hvis speedometeret ditt var iht. gjeldne regler (ECE R-39) ville det vist nærmere 80 km/t da du ble målt. Det var en fotoboks. Tror jeg lå på 77-78 på spedom
Leo_ Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Som en kuriositet, Focusen jeg hadde før hadde rundt 5% feilvisning på speedometret (analog visning, digital prosessering) men når jeg leste ut hastighet fra OBD var utlest hastighet rett under 1% høyere enn reell hastighet. Normalen for feilvisning er 5-10% trolig for å korrigere for hjuldimensjoner. To forskjellige dekk i samme dimensjon men forskjellig produsent vil som oftest ha ulig rulleomkrets og vi har lov til å endre rulleomkretsen med +-5% så lenge speedometret aldri viser for lite. Jeg er enig i at det burde vært en autokorrigeringsfunksjon på visningen, men kun GPS kan det ikke være, det er dårlig med GPS-dekning i tuneller.
sedsberg Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) 4 minutes ago, Leo_ said: Jeg er enig i at det burde vært en autokorrigeringsfunksjon på visningen, men kun GPS kan det ikke være, det er dårlig med GPS-dekning i tuneller. En Autocal trenger ikke kjøre kontinuerlig. Den kan f.eks. trigges når rette forholdene er tilstede. Dette er barnemat med dagens teknologi. Er kun snakk om programmering. Apropos programmering. På min 2006 BMW jeg hadde før kunne man med rette OBD-verktøy gå inn og velge misvisning selv. Tror det var 0%, 3% 0g 5% som var valgene. (Mulig misvisningen var i km/t og ikke %). Endret 13 timer siden av sedsberg
Leo_ Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden sedsberg skrev (4 minutter siden): En Autocal trenger ikke kjøre kontinuerlig. Den kan f.eks. trigges når rette forholdene er tilstede. Dette er barnemat med dagens teknologi. Er kun snakk om programmering. Apropos programmering. På min 2006 BMW jeg hadde før kunne man med rette OBD-verktøy gå inn og velge misvisning selv. Tror det var 0%, 3% 0g 5% som var valgene. (Mulig misvisningen var i km/t og ikke %). Absolutt, jeg tror Tesla driver med selvkalibrering og når jeg jobbet med Audi på tidlig 2000-tallet kunne vi gå inn å korrigere for rulleomkrets. Selv bruker jeg OBD-speedometer som gir ladetrykk og hastighet, hastighetsvisningen kan justeres prosentvis opp eller ned fra det som signaliseres fra OBD. Kalibrerer man dette med GPS-hastighet en gang i blant har man et meget korrekt speedometer, man må bare GIDDE å bruke noen få 100-lapper, montere og kalibrere ved hjulskift.
Hanhijnn Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Sovna skrev (10 timer siden): Jeg er klar over misvisningen. En annen her sok ikke var det. Men det er jo såre enkelt å finne ut hvor mye bilens avvik har fra rett hastighet. Mobiltlf. Eller via alle de hastighetsmålerne vi har langs veien. GPS vil gi deg rett måling. Så ser du hvor mye speedometeret avviker fra virkeligheten. Eneste bilen jeg har hatt som viser korrekt fart på speedometeret er Tesla, men der er det jo ikke (noe som er) analogt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå