Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av bruktbil.

sesar

Anbefalte innlegg

Skrevet
sesar skrev (På 24.10.2025 den 14.57):

kjøpte bil på auksjonen.no og ganske nøyaktig en time etter jeg hentet den så får jeg ikke startet etter en pause.

men, dro starteren rundt? eller var det ikke reaksjon i motorrommet i hele tatt når du vrei om nøkkelen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutes ago, Mr.M said:

men, dro starteren rundt? eller var det ikke reaksjon i motorrommet i hele tatt når du vrei om nøkkelen?

Starteren dro rundt. 

Skrevet

Det høres ut som du har blitt rundlurt.

Det høres også ut som at du ikke er i stand til å kjøpe bruktbil noenlunde trygt.

Eks. Når du spør om når regreim ble byttet og selgeren svarer hvor lenge han har eid bilen, bør man sannsynligvis la være å handle den bilen.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel mye søppel som selges/dumpes på auksjonen. Gjerne noe som har blitt forsøkt solgt i lengre tid uten hell. Eller ting som selges AS IS, uten reklamasjonsrett, som det ofte er på f.eks Stadssalg. 

Skrevet
sesar skrev (1 minutt siden):

Starteren dro rundt. 

javel, da kan det forsåvidt (fortsatt) være røket reg. reim.

Ville bare høre med deg, for hvis det var sten-dødt der fremme, kunne man mistenkt endel andre ting i stedet, inkl. startmotor.

btw, er det ikke et plastdeksel over regreima/kamaksel-drevet som enkelt kan fjernes for å sjekke status på reima, på denne motoren?

Skrevet
22 minutes ago, Mr.M said:

javel, da kan det forsåvidt (fortsatt) være røket reg. reim.

Ville bare høre med deg, for hvis det var sten-dødt der fremme, kunne man mistenkt endel andre ting i stedet, inkl. startmotor.

btw, er det ikke et plastdeksel over regreima/kamaksel-drevet som enkelt kan fjernes for å sjekke status på reima, på denne motoren?

Det vet jeg ikke. Jeg antar merkeverksted har såpass peiling på sine biler at de kan sjekke det.  Godt mulig de også var ute etter å melke mest mulig penger.

Skrevet (endret)
21 hours ago, Kakkelfant said:

Hvor langt har bilen gått?

Den har gått nesten 270000 så her skulle registerreima vært byttet ivertfall en gang, kanskje to pga alder.

21 hours ago, Svein M said:

Jeg vet ikke hvordan reglene er for dette. Men det burde være mulig å heve kjøpet når selger ikke opplyser at registerreim ikke var byttet.

Ja, jeg fikk verkstedet til å sjekke serviceheftet og de fant heller ikke at det noensinne var byttet registerreim på den. Den skulle vært byttet på 150000. Her kan jeg kanskje argumentere for at den har gått såpass langt at jeg i god tro kunne stole på selger uten å sjekke serviceheftet. 

Hadde dette vært kjøp fra forhandler hadde det vært reklamasjon, men siden det er kjøp fra auksjonen med begrenset reklamasjonsrett så er det litt annerledes. 

Her kan jeg argumentere med at selger har feilinformert og holdt tilbake vesentlig informasjon. Det er unntaktet i salgskontrakten.

22 hours ago, mobile999 said:

Det høres ut som du har blitt rundlurt.

Det høres også ut som at du ikke er i stand til å kjøpe bruktbil noenlunde trygt.

Eks. Når du spør om når regreim ble byttet og selgeren svarer hvor lenge han har eid bilen, bør man sannsynligvis la være å handle den bilen.

Jeg tenkte at han mente siden registerreim var byttet. Han har hatt bilen i tre år.  Kan nok være jeg er lettlurt, burde sjekket serviceheftet, men km-stand og alder burde tilsi at reima skulle vært byttet for lenge siden både en og to ganger.

kan argumentere for at denne selger burde ha kunnskap når han er oppi femti-årene om att registerreim må byttes på biler. Ivertfall når han er handverker, selv om han ikke er mekaniker så pleier de å være praktisk anlagte og nysgjerrige på andre fagfelt.  Jeg tror han har vist om det og gitt faan. 

Det andre som jeg har glemt å nevne er at gul motor lampe begynte å lyse noen minutter etter jeg startet bilen, det har jeg bevis for på SMS, Han svarte meg at han ikke viste noenting om det. Den indikerer kanskje ikke noe annet enn at motor må sjekkes, og at jeg kan kjøre til et verksted med den.

Bilen passet meg perfekt og var innstilt på at ting måtte kostes på, men tenkte å ta det over litt tid.  

Trodde ikke en bil kunne gå så lenge som denne uten å bytte registerreim. Er usikker på om det styrker saken miin. 

Endret av sesar
la til tekst
Skrevet
sesar skrev (1 time siden):

Trodde ikke en bil kunne gå så lenge som denne uten å bytte registerreim.

hvis bilen evt. har en motor-type som har såkalt non-interference design, skal man ikke se bort fra at noen tøyer strikken helt ut, siden det ikke vil ha fatale konsekvenser om reima ryker.

Sitat

A non-interference engine is an internal combustion engine designed so that the pistons and valves can never physically collide, even if the timing belt or chain breaks. This is because the piston's highest point (top dead center) is always below the lowest point reached by a fully open valve. This design prevents catastrophic damage if the timing system fails, but can result in lower compression ratios and performance compared to interference engines

Skrevet
9 hours ago, Mr.M said:

btw, vet ikke om motoren i din bil er av denne typen, men bare nevner det, på generelt grunnlag.

Er ikke sånn motor på denne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...