sesar Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober kjøpte bil på auksjonen.no og ganske nøyaktig en time etter jeg hentet den så får jeg ikke startet etter en pause. Verkstedet sier de mistenker feil på registerreim, men da gidder ikke jeg å betale mer. Da de skriver at motor på demonteres for videre feilsøk. Verkstedet måtte bytte batteri og kamakselsensor. Har jeg en sak mot selger eller er det bare å ta tapet og ikke kjøpe bil via auksjon lenger? Er jo litt begrenset rettigheter ved kjøp på auksjon, men dette må være manglende opplysninger. eneste selger skriver er at den er i daglig bruk. Da må vel det tolkes som nettopp det. Jeg spurte om registerreim var byttet og fikk beskjed om at han kjøpte den for fem år siden. Usikker på om jeg tolket det i hodet mitt som at den var byttet. Den er fin for rust og EU-godkjent til 2027. Da regnet jeg med den var trygg å kjøpe. Er jo begrenset hvor mye man kan teste. Er dette noe selger burde fått symptomer om tidligere? jeg synes det er rart det ikke har dukket opp varslinger og lamper. hva ville dere gjort i dette tilfellet?
BIGG Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober sesar skrev (20 minutter siden): Er dette noe selger burde fått symptomer om tidligere? jeg synes det er rart det ikke har dukket opp varslinger og lamper. Registerreim fungerer vanligvis perfekt til den sliter, men da er det oftest game over...
sesar Skrevet 24. oktober Forfatter Skrevet 24. oktober 6 minutes ago, BIGG said: Registerreim fungerer vanligvis perfekt til den sliter, men da er det oftest game over... Ja, ivertfall fryktelig uheldig at det skjedde så kort tid etter henting av bil.
mobile999 Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober sesar skrev (2 timer siden): Verkstedet sier de mistenker feil på registerreim, men da gidder ikke jeg å betale mer. Da de skriver at motor på demonteres for videre feilsøk. Verkstedet måtte bytte batteri og kamakselsensor Hæh?!? Man trenger ikke å bytte batteri for å feilsøke registerreim, kanskje kamakselsensor dersom den tilfeldigvis er defekt samtidig som registerreimen. Nei, man må heller ikke demontere motor (hvis det var det du mente å skrive), for å feilsøke om problemet er registerreimen eller ikke. 1
sesar Skrevet 25. oktober Forfatter Skrevet 25. oktober (endret) 17 hours ago, mobile999 said: Hæh?!? Man trenger ikke å bytte batteri for å feilsøke registerreim, kanskje kamakselsensor dersom den tilfeldigvis er defekt samtidig som registerreimen. Nei, man må heller ikke demontere motor (hvis det var det du mente å skrive), for å feilsøke om problemet er registerreimen eller ikke. Motor ville ikke starte og på verksted fant de ut at startbatteri var så dårlig at det ville ikke dra rundt ordentlig selv med booster. De måtte bytte batteri for å få utført tester videre. Deretter skiftet de kam sensor. Dem skriver i e-posten hva dem har gjort at motor må demonteres for å feilsøke videre. som siste punkt Det er vel å ta ut motor demontere, feilsøke og sette inn igjen motor Dette er forøvrig merkeverksted til bilen jeg har problemer med. Den ble satt dit da de var nærmest og har mest peiling på sine biler Sjekket reviews på dem de har fire av fem stjerner på google så helt ille er dem ikke. Endret 25. oktober av sesar
sesar Skrevet 25. oktober Forfatter Skrevet 25. oktober Just now, kremt said: Hvilket merke er bilen? Toyota
Svein M Skrevet 25. oktober Skrevet 25. oktober De mener nok bare å demontere det som er nødvendig for feilsøking. Ikke å ta ut motor. 1
Svein M Skrevet 25. oktober Skrevet 25. oktober Er det ikke mulig å reklamere til Auksjonen å få igjen pengene?
sesar Skrevet 25. oktober Forfatter Skrevet 25. oktober (endret) 12 minutes ago, Svein M said: De mener nok bare å demontere det som er nødvendig for feilsøking. Ikke å ta ut motor. Jeg videreformidlet det som jeg fikk på epost fra de. Ja mente sikkert bare for nødvendig feilsøking 10 minutes ago, Svein M said: Er det ikke mulig å reklamere til Auksjonen å få igjen pengene? Nei, de er mellompart eller formidler av salget mellom privatpersoner. Ikke noen direkte part jeg kan reklamere mot. Endret 25. oktober av sesar
Svein M Skrevet 25. oktober Skrevet 25. oktober For registerreimer er det et bytte intervall et antall km og et antall år. F.eks kan det være 120000km/6 år. En må derfor vite om den er byttet, og når den skal byttes neste gang. En merker ikke noe til problemet før den går. Salget er vel mellom to private, så loven for salg mellom private er det som gjelder. Så en kan reklamere mot selger. Jeg er ikke sikker på hva en har krav på i et slikt tilfelle.
Svein M Skrevet 25. oktober Skrevet 25. oktober Om det er en billig bil, så er det vel fort dyrere å reparere enn bilen er verd.
sesar Skrevet 25. oktober Forfatter Skrevet 25. oktober 7 minutes ago, Svein M said: Om det er en billig bil, så er det vel fort dyrere å reparere enn bilen er verd. Det er ingen som kommer til å reparere denne bilen. Det jeg spør om i opprinnelig innlegger Er dette noe selger burde fått symptomer om tidligere? jeg synes det er rart det ikke har dukket opp varslinger og lamper. hva ville dere gjort i dette tilfellet?
sesar Skrevet 25. oktober Forfatter Skrevet 25. oktober (endret) 20 minutes ago, Svein M said: For registerreimer er det et bytte intervall et antall km og et antall år. F.eks kan det være 120000km/6 år. En må derfor vite om den er byttet, og når den skal byttes neste gang. En merker ikke noe til problemet før den går. Salget er vel mellom to private, så loven for salg mellom private er det som gjelder. Så en kan reklamere mot selger. Jeg er ikke sikker på hva en har krav på i et slikt tilfelle. Ja, jeg har bevisbyrden der, men siden den røyk før en time var gått etter jeg hentet bilen har jeg kanskje en sak, vet ikke. Jeg spurte om den var byttet og fikk et svar som jeg tolket som at den var byttet, synd jeg ikke har tenkte på å få det skriftlig. Endret 25. oktober av sesar la til tekst
mobile999 Skrevet 25. oktober Skrevet 25. oktober (endret) Klarer du å beskrive hvilken motor det dreier seg om slik at det er mulig å skjønne hvilken variant det er? Det kan f.eks. beskrives med: Bilmodell, årsmodell, drivstoff, effekt og slagvolum. Helst alle opplysningene. Endret 25. oktober av mobile999 1
sesar Skrevet 25. oktober Forfatter Skrevet 25. oktober 1 hour ago, mobile999 said: Klarer du å beskrive hvilken motor det dreier seg om slik at det er mulig å skjønne hvilken variant det er? Det kan f.eks. beskrives med: Bilmodell, årsmodell, drivstoff, effekt og slagvolum. Helst alle opplysningene. Toyota Proace, 2013 modell, Diesel, 120 kW (163 hk) og 1997 cm³
mobile999 Skrevet 26. oktober Skrevet 26. oktober Kjedelig at du havnet på et verksted som ikke er kompetente til å sjekke i løpet av 15 minutter om timingen på motoren er i orden. 3
Femtekolonne Skrevet 26. oktober Skrevet 26. oktober 1 hour ago, mobile999 said: Kjedelig at du havnet på et verksted som ikke er kompetente til å sjekke i løpet av 15 minutter om timingen på motoren er i orden. Det er utrolig mange inkompetente verksteder der ute. Det er vel rett og slett manko på dyktige bilmekanikere.
Svein M Skrevet 26. oktober Skrevet 26. oktober Det virker på meg som kjøper har ansvar for å sjekke om registerreim er byttet innen for intervall. På en annen side bør selger opplyse om at intervall er overskredet mener jeg.
sesar Skrevet 26. oktober Forfatter Skrevet 26. oktober 3 hours ago, Svein M said: Det virker på meg som kjøper har ansvar for å sjekke om registerreim er byttet innen for intervall. På en annen side bør selger opplyse om at intervall er overskredet mener jeg. Det er mulig jeg har en dårlig sak siden jeg ikke bladde igjennom serviceheftet. Jeg har det muntlig at selger sa registerreim ble byttet for fem år siden. Når jeg ser igjennom serviceheftet så kan jeg ikke se det var byttet. Han kjøpte i 2023 iflg SVV og svarte da jeg spurte om det var byttet at han kjøpte for fem år siden. Når jeg ser i gjennom heftet kan jeg ikke se det er byttet noen gang på bilen. Skal bla igjennom en gang til i morgen å sjekke, men fant ikke noe siste fem årene ivertfall. Jeg burde kanskje sjekket enda grundigere, men hvor grundig skal man måtte sjekke før ansvaret går over på selger? Her burde vel selger opplyst om akkurat dette? at registerreima kunne ryke nårsomhelst? da er jo saken at feilen var der ved kjøp selv om bilen ble solgt "som den er" selger holdt tilbake vesentlig informasjon og viste om at registerreima aldri var byttet. Hvor uvitende skal man godta handtverkere er? En ting jeg glemte av i stresset er at da jeg hentet bilen og hadde kjørt noen meter så begynte motorlampa å lyse gult dasendte jeg en SMS til selger å spurte om han vet hvorfor motorlampa lyser gul. Fikk til svar at: "det vet jeg ingenting om" eller er alt ansvar veltet over på meg som kjøper ? 4 hours ago, mobile999 said: Kjedelig at du havnet på et verksted som ikke er kompetente til å sjekke i løpet av 15 minutter om timingen på motoren er i orden. Jeg vet ikke. De argumenterte med at jeg måtte bytte batteri for å feilsøke. betalte blodpris for jobben og batteriet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå